FSWizard advies

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

chaosmoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2019 17:00

FSWizard advies

Bericht door chaosmoon »

Eerste post hier, daarom een kleine intro. 1.5 jaar aan het hobby'en met CNC. Begonnen met een heule kleine aliexpress machine en daarna een 1000x1000 screwdriven workbee gebouwd (jaja ik heb het wat meningen hier gezien, maar moet het er ff mee doen) Audio/video techneut van beroep en comfortabel met computers en software. Ik had het "fysieke" aspect van CNC echter niet aan zien komen qua materialen enzo.. Behalve amsterdammer ook nogges australiër dus mn nederlands is soms een beetje brak. hoi.

Ik gebruik FSwizard Pro om mn snelheden te berekenen maar vermoed dat ik het niet helemaal begrijp. De maker reageert niet op een vrij duidelijke mail (wel jammer weer) en misschien kunnen jullie zien wat ik verkeerd doe. Hier de snijgegevens van een frees van veldman slijptechniek en daarna mijn settings in FSWizard pro die heel anders (langzamer) uitkomen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
chaosmoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2019 17:00

Re: FSWizard advies

Bericht door chaosmoon »

Zo zie ik het (eerst veldman daarna FSWizard)

diameter(D) = Shank Diameter (4 mm)
snijlengte(SL) = Flute Length (30 mm)
Totale lengte(TL) = (geen waarde in FSWizard)
geen waarde = Tool Stickout (32 mm)
schacht = Shank Dia (6 mm)

Helix angle is dan de hoek die de snij vlak heeft tov werkstuk?
Lead angle is de hoek van de snijders waarbij 90 verticaal/recht zou zijn?
chaosmoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2019 17:00

Re: FSWizard advies

Bericht door chaosmoon »

en hier de plaatjes via de forum galerij:

19361
19362
19364
19363
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: FSWizard advies

Bericht door robvos »

Hoeveel snijkanten heeft de frees? Dat is niet helemaal duidelijk.
Hoe meer snijkanten, hoe sneller de voedingssnelheid.

En je toerental heb je nu ook lager staan dan Veldman voorschrijft.
chaosmoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2019 17:00

Re: FSWizard advies

Bericht door chaosmoon »

Hi Rob,

van de site:
PRODUCT OMSCHRIJVING
Volhardmetaal gepolijste spiraalfrees
Voor de bewerking van diverse soorten kunststoffen en plaatmateriaal met perfecte afwerking
Eén snijkant
Rechtsdraaiend Positief gespiraliseerd
Materiaalafvoer naar boven
Ik heb de specificaties van Veldman benaderd met mijn CNC en niet FSWizard advies gevolgd. Waar het nu op lijkt is dat FSWizard (zoals ik hem nu invul) veels te langzame adviezen geeft. Ik haal veel betere resultaten (ook met andere frezen) met 150% van de geadviseerde voedingssnelheid. Ik hoop dus dat ik simpelweg iets verkeerd begrijp qua invoer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FSWizard advies

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voeding en snijsnelheid is heel complexe materie, welke calculator je ook pakt, het zijn allemaal advies waarden.
Het advies van de fabrikant zou het best in de buurt kunnen komen, maar is nog steeds een richtlijn.
Hij kent de werkelijke situatie niet, stabiliteit van de freesspil en de
Wat mij aan dat tabelletje opvalt, er is 1 tabel met 1 waarde voor 4 verschillende soorten kunststof. PMMA verspaan je echt heel anders dan PE of PP, PVC zit daar een beetje tussen in.
(en om voeding in mm/sec en in m/min op te geven terwijl de F in CNC wereld toch echt mm/min is vind ik ook niet erg overkomen alsof deze tabel door iemand met praktijk ervaring gemaakt is)

Die FSWizzard weet natuurlijk helemaal niets over vorm en uitvoering van de gebruikte frees, naast diameter snijlengte en aantal snijkanten zegt wel wat maar niet genoeg.

Frezen is een vak, daar moet je ervaring voor op doen, en daarvoor moet je veel oefenen, experimenteren, en er achter komen dat het vandaag zo beter gaat en morgen weer anders. En dat komt door materiaal, opspanning, spaanruimte, freesdiepte, stabiliteit van de frees en nog veel meer.

En bij kunststof heb je dan ook nog te maken met het warm worden van het materiaal (wat je niet wilt, dan gaat het smelten en kleven met de ellende die daar bij hoort.
En dat is eigenlijk wat jij doet, je hebt je voeding naar 150% gezet, wordt de spaan dikker, is er minder tijd om op te warmen. Het toerental 50% laten zakken had misschien ook geholpen.

Het is hier toch echt al vele malen gemeld:
Snijsnelheid, is een waarde die gegeven wordt door de combinatie materiaal werkstuk, materiaal frees (HSS of VHM eventueel coating)
Merk even op dat dat tabelletje geen snijsnelheid opgeeft. :cry:
Die snijsnelheid ( in m/min ) deel je door de omtrek van de frees (pi x D) Stel 300 m/min voor de snijsnelheid, diameter 4mm kom je op 23873 toeren / min (die diameter moet in de formule natuurlijk ook in meters !)
Wanneer je 24000 toeren draait en je verplaatst per omwenteling 0.1mm (de spaandikte) moet je dus 24000 x 0.1 = 2400 mm/min voeding programmeren. Dat zal met PP PE wel lukken, maar met PMMA en PVC heb je kans dat er hier en daar wat materiaal uit gaan breken, jouw keus, wil je het mooi en goed of gewoon snel en het ziet er niet uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: FSWizard advies

Bericht door ruudpg »

Het vreemde is dat Veltman een spaandikte van circa 0,16mm opgeeft, terwijl FS-wizzard op 0,058mm uitkomt.
Gevoelsmatig vind ik 4 meter per minuut voeding best veel, maar poetsen heb je ook niets aan, dan gaat het kunststof alleen maar van smelten.
Zelf zou ik de voeding en het toerental dat veltman opgeeft beide wat omlaag zetten, maar mijn beperkte ervaring leert wel dat je vaak juist sneller moet durven gaan, dan is het resultaat beter
chaosmoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2019 17:00

Re: FSWizard advies

Bericht door chaosmoon »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 okt 2019 09:25 ..Het is hier toch echt al vele malen gemeld:
Snijsnelheid, is een waarde die gegeven wordt door de combinatie materiaal werkstuk, materiaal frees (HSS of VHM eventueel coating)
Merk even op dat dat tabelletje geen snijsnelheid opgeeft. :cry:
Die snijsnelheid ( in m/min ) deel je door de omtrek van de frees (pi x D) Stel 300 m/min voor de snijsnelheid, diameter 4mm kom je op 23873 toeren / min (die diameter moet in de formule natuurlijk ook in meters !)
Wanneer je 24000 toeren draait en je verplaatst per omwenteling 0.1mm (de spaandikte) moet je dus 24000 x 0.1 = 2400 mm/min voeding programmeren.
Aha. Snijsnelheid heb ik nooit bij stilgestaan eigenlijk. Dat is dus "Surface Speed" in Fusion360 en Vc in FSWizard. Hoe zit het dan met de aantal snijders en hoek etc? Wordt de formule hierboven weer ingewikkelder?
chaosmoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2019 17:00

Re: FSWizard advies

Bericht door chaosmoon »

ruudpg schreef: 30 okt 2019 14:33 ..maar mijn beperkte ervaring leert wel dat je vaak juist sneller moet durven gaan, dan is het resultaat beter
zo ervaar ik het ook. Met frezen van 25+ euro de stuk vind ik het alleen wat spannend. Met mn aliexpress frezen ben ik de laatste tijd steeds sneller aan het gaan en dat levert idd betere resultaten op.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FSWizard advies

Bericht door hugo stoutjesdijk »

chaosmoon schreef: 30 okt 2019 19:40 Aha. Snijsnelheid heb ik nooit bij stilgestaan eigenlijk. Dat is dus "Surface Speed" in Fusion360 en Vc in FSWizard. Hoe zit het dan met de aantal snijders en hoek etc? Wordt de formule hierboven weer ingewikkelder?
Aantal snijders, niet heel lastig. Als je 0.1mm per tand per omwenteling wilt verspanen, is dat bij 1000 toeren 1000x0.1=100, met 2 tanden doet elke tand 0.1 dus de voeding verdubbeld.
Daarom begin je met de snijsnelheid, met diameter geeft dat toeren, toeren met aanzet per tand x aantal tanden geeft voeding,
Dus het aanpassen van het toerental heeft invloed op de spaandikte, en het aanpassen van de voeding ook. En welke slim is om te doen is vaak de uitdaging.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FSWizard advies

Bericht door DaBit »

Wat me opvalt is dat jij ook een 'tool stick out' van 32mm invult in FSWizard. Hoe ver je een frees uit laat steken is van groot belang, zeker met die dunne freesjes. Ga ik van 15mm uitsteeklengte naar 30mm, dan is de stijfheid van de frees een factor 8 (!!!) minder. FSWizard houd daar rekening mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FSWizard advies

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is mij niet helemaal duidelijk welk deel van de frees stick out heet, met een flute lenght van 30 zou ik denken 32 is maar 2mm langer dan de snijlengte. Dus korter kan eigenlijk niet.
Als snijlengte 30 + stickout 32 betekend dat er met een uitsteeklengte van 62 gerekend wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: FSWizard advies

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 okt 2019 13:08 Als snijlengte 30 + stickout 32 betekend dat er met een uitsteeklengte van 62 gerekend wordt.
Dat is idd precies wat Dabit zegt!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FSWizard advies

Bericht door DaBit »

Hmm, nou raak ik zelf van de wap. Volgens mij is het vanaf waar de frees nog ondersteund word door de houder tot aan het puntje, oftewel met 30mm snijlengte is 30mm het minimum en die 32mm nog niet zo gek. deze link lijkt dat te onderschrijven.

Misschien die FSWizard anders eens op 'high performance endmill' zetten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie