Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Betonnen VMC

Bericht door Nira »

Wauw wat een mooie machine.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ja youtube was het niet eens met mijn zinnetje "its my first movie so dont shoot me" kreeg zelfs mailtjes van YouTube met instansies over zelfmoord preventie...
Vandaag een 2e opgenomen die overigens ook iets langer is dan de eerste dus hier is take two:

Stef

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door andrefc101 »

Mooi machine Stef, top stukkie werk. Ik heb precies dezelfde motor en driver voor de spindel in gebruik op mijn vmc, en heb daar een weerstand (of hoe dat exact heten mag....) achter zitten, soort kacheltje, waar de stroom naartoe gaat bij het afremmen. Ik rem de spindel binnen anderhalve seconde af van 6000 naar 0 rpm.... werkt al een aantal jaren uit de kunst.. echt impresive!
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Betonnen VMC

Bericht door kevertje »

Fantastisch!!!!

Pas in de video, als je je hand bij onderdelen houdt, kan je zien hoe enorm groot hij is! Geweldig.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door EBos »

stef110 schreef: 21 okt 2019 19:01 Ja youtube was het niet eens met mijn zinnetje "its my first movie so dont shoot me" kreeg zelfs mailtjes van YouTube met instansies over zelfmoord preventie...
Vandaag een 2e opgenomen die overigens ook iets langer is dan de eerste dus hier is take two:
Lekker geautomatiseerde berichten... :roll: ....

Ik vind het een geweldige machine! Lekker solide ook.

Hoe heb je de spindle motor drive aan gesloten? 0-10V aan sturing, step/dir of modbus?

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Spindel hangt nu aan de 0-10v regeling ik zag dat je op de Eding ook een spindel driver kan aansluiten via step en dir. Wil hier Bert of alfred nog even een mailtje over sturen.
Gezien de rigid tapping die ik graag wil gebruiken zou ik volgens mij een spindel sensor moeten hebben die de controller het exacte rpm verteld. Echter als Eding de exacte snelheid al weet door middel van Step en Dir zou dit dan nog steeds nodig zijn?

@ andre die rem weerstand heb ik er ook aan hangen echter moet ik de ramp up en ramp down nog even wat agressiever instellen op de regelaar.
heb jij ook rigid tapping draaien op je spindle?

Ja het is echt een beuker van een machine geworden kwa afmetingen ik blijf er elke keer weer met een blij gezicht langs lopen.

Stef
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Betonnen VMC

Bericht door -rick »

erg mooie machine geworden. Complimenten. netjes afgewerkt ook met die smering etc.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door zeeschuim »

heel mooi!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jfwiet »

Toch even een bericht voor waardering. Super mooie machine!

Stiekem wat vragen (die mogelijk al beantwoord zijn)
-Heb je dit hele spul op een standaard 3x25A huis aansluiting lopen?
-Wat verwacht je qua precizie? 0.1~0.01?

Nogmaals, super gaaf.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Bedankt iedereen!

Ja het draait op een 3x25 hoofd aansluiting ben niet zo bang voor dat het fout gaat. Tijd zal het leren.
Kwa nauwkeurigheid het test blokje wat ik een tijd geleden eens gefreesd had zat met de schuifmaat precies op de maat.
Ik heb wel het idee dat die 2 moeren per spindel zun werk doen.
Heb nog even een plaatje van de afmetingen van de machine was iemand op een ander forum die daar naar vroeg dus zal hem hier ook even posten.

Stef

Afbeelding
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door andrefc101 »

stef110 schreef: 21 okt 2019 20:28 @ andre die rem weerstand heb ik er ook aan hangen echter moet ik de ramp up en ramp down nog even wat agressiever instellen op de regelaar.
heb jij ook rigid tapping draaien op je spindle?

Stef
Ja, dat heb ik, maar ik gebruik een Chinese besturing welke dit ondersteund. Gebruik het eigenlijk nooit, met 0-10 volt heb ik nog zoveel koppel dat ik M16 met 400 rpm door 25mm dik staal heen ros met G74
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door EBos »

stef110 schreef: 21 okt 2019 20:28 Spindel hangt nu aan de 0-10v regeling ik zag dat je op de Eding ook een spindel driver kan aansluiten via step en dir. Wil hier Bert of alfred nog even een mailtje over sturen.
Gezien de rigid tapping die ik graag wil gebruiken zou ik volgens mij een spindel sensor moeten hebben die de controller het exacte rpm verteld. Echter als Eding de exacte snelheid al weet door middel van Step en Dir zou dit dan nog steeds nodig zijn?
Je hebt toch Timing belt?
Dan heb je geen sensor nodig. Jij hebt een servo spindle motor. Ik heb de 2,2kw variant er van.
In jou motor zit een encoder. Deze output uit de driver kun je aan je ending boardje aansluiten.

Ik heb ze op mijn Mesa 7i76e aangesluiten. Ik kan de exacte toeren tal uitlezen en ridigit taping uit voeren. Laatste moet ik eerlijk gezegd nog wel uit testen, nog niet aan toe gekomen.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door andrefc101 »

EBos schreef: 26 okt 2019 14:53 Laatste moet ik eerlijk gezegd nog wel uit testen, nog niet aan toe gekomen.
Daar was ik al bang voor...... dat werkt toch iets anders, ben wel benieuwd als je het een keertje wilt testen!
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

@ Ebos

Dat zou wel heel mooi zijn. als ik in de handleiding van de driver kijk is er inderdaad een encoder output OA+ OA- / OB+ OB- / OZ+ OZ- Nu gaat het voor mij volgens mij om de OZ aansluitingen heb er wat aan geprobeerd te meten met multimeter.
Maar kreeg daar geen meetbare puls uit tussen OZ+ en OZ- Volgens de handleiding is dit een RS422 signaal als ik daar op google zou dat wel een puls achtig iets moeten zijn. Ik meten ook iets rond de 7v terwijl eding graag 5v ziet op die input.
De eding manual zegt dat ie 1 pulse per omwenteling wil hebben en daarmee de feedrate bepaald voor riged tapping.
Heb jij meer info over deze output op de driver?



Dit is wat de handleiding van eding zegt:

RPMSensor: Check if you have connected a spindle speed sensor to the
Sync input of the CPU. The sensor should give 1
pulse/revolution, minimum pulse width 0.5ms.


3.6.20.6 G84 CYCLE
The G84 cycle is intended for right hand tapping.
Program G84 X… Y… Z… A… B… C… R… L…
1. Preliminary motion, as described above.
2. Move the Z-axis only at the current feed rate/per revolution to the Z
position.
So assume the spindle is running M3 S600. Then and F value of F1 will
give A feed of 600 /minute. Feed starts synchronized with spindle pulse
allowing to tap the same hole again.
3. When Z position reached, reverse spindle M4. (Waits until spindle rampup and new measurement of spindle speed)
4. Retract the Z-axis at the current feed rate to clear Z.

Stef
Plaats reactie