Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door spinningwheels »

Ik heb hier tandwielen waarvan de tanden gehard zijn .
En nu moeten die dingen met een krimp passing op een as. ( 110 mm )
Hoeveel kan die die tandwielen veilig opwarmen zonder de tanden weer zacht te maken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door rien1959 »

150 graden Celsius zonder probleem. Gewoon in een frituurpan opwarmen.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door Leeuwinga »

Ik doe zoiets meestal met een heatgun, werkt ook goed bij lagers.
Je zou ook een camping brandertje kunnen gebruiken met alu plaatje al erop, waar
je dan het tandwiel ed. dan op legt. Een frituurpan geeft zo,n patat lucht
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door spinningwheels »

Bedankt, Het is best wel een redelijke klont staal wat warm moet .
Ben dan bang dat het met een verf brander of op het gasstel te ongelijkmatig gebeurd.
Gooi het ding wel een uurtje in de oven. dat zal wel lang genoeg zijn denk ik
In theorie kan ik praktisch alles
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door Grafjan »

Volgens mij , als je een groot tandwiel warm maakt in zijn geheel, zet het staal uit, dan word het gat in het midden dus kleiner, als je er dan een as in ramt en de boel koelt af , dan ligt de as denk ik los. Maar ik kan me vergissen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door spinningwheels »

Daar vergis je toch echt in .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door rien1959 »

Het gat wordt toch echt groter hoor. Enkele maanden geleden heb ik een freesspindel voorzien van 4 nieuwe lagers. Ik heb eerste met de oude lagers getest wat het effect was. Op een asmaat van 65 mm gaf het ruim 0.1 mm vergroting. Ik kon de lagers er zo opschuiven en binnen een minuut zaten ze muurvast. Daarna ook alle vulbussen op die manier geplaatst. Alles met een frituurpan gevuld met hydrauliekolie op 150 graden Celsius. De lagers 10 minuten in de olie was ruim voldoende. Als het gat bij een opgewarmd tandwiel zou krimpen hebben we met een nieuw fenomeen te maken. (net als een platte aarde)
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door Grafjan »

Ik heb er geen ervaring mee,maar vroeger op de lts had de leraar natuurkunde, mij uitgelegd dat staal naar alle kanten uitzet.dus een ring word idd groter maar als je een plaat van 1m2 met een gat van 6 mm in het midden warm stookt zou dat gat kleiner worden .
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door motormuis »

Grafjan schreef: 20 okt 2019 20:57 Ik heb er geen ervaring mee,maar vroeger op de lts had de leraar natuurkunde, mij uitgelegd dat staal naar alle kanten uitzet.dus een ring word idd groter maar als je een plaat van 1m2 met een gat van 6 mm in het midden warm stookt zou dat gat kleiner worden .
klopt omdat de afstand van het gat na de buitenkant een veelvoud is van de diameter van het gat
bij een kogellager is dit net anders om
een proef op de lagere school in natuurkunde was een ring opwarmen dat de kogel die erbij horde en normaal op de ring bleef liggen erdoor ging
dit was ook iets van 0,1 mm
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door spinningwheels »

OK op zich wel een leuk vraagstukje
een gat van 6 mm in een grote plaat word dus kleiner,
als het gat groter is dan de rand dan word het gat groter.
Ergens ligt dan een omslagpunt waar er met het gat niets gebeurd .
Is dat dan als de afstand van het gat tot de rand gelijk is aan de diameter van het gat??
In theorie kan ik praktisch alles
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door motormuis »

in theorie ja
bij een lager heb je twee ringen als je die opwarmt worden ze langer dus de omtrek wordt groter maar ze worden ook dikker dus di dikte na het middelpunt wordt ook groter
omdat nu de omtrek veel meer uitzet dan de dikte wordt ook het gat groter als nu het uitzetten van de ring gelijk is dan het uitzetten van de dikte blijft het gat gelijk de buiten diameter van het lager wordt echter wel groter
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door motormuis »

motormuis schreef: 20 okt 2019 22:07 in theorie ja
bij een lager heb je twee ringen als je die opwarmt worden ze langer dus de omtrek wordt groter maar ze worden ook dikker dus di dikte na het middelpunt wordt ook groter
omdat nu de omtrek veel meer uitzet dan de dikte wordt ook het gat groter als nu het uitzetten van de ring gelijk is dan het uitzetten van de dikte blijft het gat gelijk de buiten diameter van het lager wordt echter wel groter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door Arie Kabaalstra »

Grafjan schreef: 20 okt 2019 20:57 Ik heb er geen ervaring mee,maar vroeger op de lts had de leraar natuurkunde, mij uitgelegd dat staal naar alle kanten uitzet.dus een ring word idd groter maar als je een plaat van 1m2 met een gat van 6 mm in het midden warm stookt zou dat gat kleiner worden .
Daar zit wat in.. ik heb een soortgelijke ervaring met Titanium schijven, als je daar een klein gaatje in wilt boren, moet je zorgen dat ie niet te warm wordt, want dan peert je boor vast.Titanium is een heel slechte warmtegeleider.. en dat warme metaal moet ergens heen.. naar binnen is ruimte..

Wat het verwarmen van gehard staal betreft.. zolang je onder de ontlaattemperatuur blijft, zit je goed.. als je weet welk staal gebruikt is, kun je de ontlaattemperatuur vaststellen als je de hardheid meet, en dan in een tabel voor dat staal opzoeken..
in de praktijk?.. 150°C moet het wel doen.. als je meer warmte nodig hebt.. dan is het gat in beginsel te klein :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 20 okt 2019 23:07 Daar zit wat in.. ik heb een soortgelijke ervaring met Titanium schijven, als je daar een klein gaatje in wilt boren, moet je zorgen dat ie niet te warm wordt, want dan peert je boor vast.Titanium is een heel slechte warmtegeleider.. en dat warme metaal moet ergens heen.. naar binnen is ruimte..
Zou het boortje ook niet een beetje uitzetten ? Dat wordt nl. ook warm.

En wat betreft dat gaatje in die plaat. Waarschijnlijk houd je die plaat niet vlak als je in het midden opwarmt, wel eens over nagedacht hoe dat zou komen?

(en even voor de duidelijkheid, wanneer je materiaal afkoelt dan krimpt het, ook al noemen ze het 'lineaire uitzettings coëfficiënt')
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie