Nieuwbouw CO2 Machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als leek zou ik denken: kapje vergeten van de lens te halen, of , de verkeerde kant van de buis. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 jul 2019 08:26 Als leek zou ik denken: kapje vergeten van de lens te halen, of , de verkeerde kant van de buis. :lol:
Ja, zou je bijna denken. Maar er zit geen kapje op dus moet het iets anders zijn ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Storm100210 »

Ik wil niet negatief zijn, maar als naar die super heldere straal kijk zou ik zeggen dat de beam niet door de half doorlatende spiegel komt maar in zijn geheel terug gekaatst word in de buis. normaal is mijn beam rozig van kleur die bij jou zie ik als hel blauw en dat klopt volgens mij niet. Dit zou volgens mij alleen maar aan de buis kunnen liggen. Wel jammer van al die problemen hoor want het ziet er schitterend uit.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Laat Ik er vanuit gaan dat iedere buis even getest wordt voor hij de fabriek verlaat... Een compleet opgebrande buis doet hetzelfde wel een plasma maar geen brand..de halfdoorlatende spiegel kan ook losgekomen zijn tijdens transport, maar dan komt er meestal wel wat uit al lijkt het nergens naar..
De plasma oogt inderdaad best helder..maar dat is wat de camera er van maakt...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Storm100210 »

Een compleet opgebrande buis doet hetzelfde wel een plasma maar geen brand
.
Licht de buis dan ook helder blauw op? Zo ja dan heb ik weer wat geleerd. Ik ging er van uit dat als de halfdoorlatende spiegel los laat dat de laser werking niet meer mogelijk is omdat de staal niet meer heen en weer kan kaatsen. Weet je zeker dat er niets voor de uitgang van de buis zit? voor de zekerheid poetsen met Aceton.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

normaal is mijn beam rozig van kleur die bij jou zie ik als hel blauw en dat klopt volgens mij niet.
Misschien dat dit een beetje beinvoed wordt door de blauwe kleur van het koelmiddel.
maar dan komt er meestal wel wat uit al lijkt het nergens naar..
Dat was iets eerder ook het geval Kees. Er kwamen 3 spots op de spiegel i.p.v. 1
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: 15 jul 2019 10:43
normaal is mijn beam rozig van kleur die bij jou zie ik als hel blauw en dat klopt volgens mij niet.
Misschien dat dit een beetje beinvoed wordt door de blauwe kleur van het koelmiddel.
Je kan zelf beoordelen of de kleur en helderheid in de film overeenkomt met het actuele plaatje.. Camera's lijken bepaalde kleuren en contrasten nogal eens verkeerd te interpreteren.. Eigenlijk ziet een camera zoals het echt is, maar onze ogen passen razendsnel kleur en contrast aan ( maak maar eens een foto met de standaard instellingen onder een TL bijvoorbeeld.. Wij zien de kleuren ongeveer zoals ze bij daglicht ook zijn.. de camera presenteert iets heel anders.. en als je het met een spectrummeter gaat meten dan heeft de camera het goed..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Na wat heen en weer gemail met de leverancier van de laserbuis heb ik mijn geld terug gekregen. Ik denk toch dat de buis helemaal is opgebrand. Gisteren nog even aangezet en toen brandde hij weer. Maar dat was voor ongeveer een halve minuut en toen kwam er weer geen licht meer uit. Heb nu een buis bij Cloudray besteld en deze is onderweg.

Ook de opstelling van de 2e spiegel aangepast. Ziet er beter uit zo. Tevens de tandriemspanners weggehaald.

18807
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Inmiddels de nieuwe buis binnengekregen en gemonteerd. (je wordt er steeds handiger in :oops: ;-) )
Ik hoop dat deze wat langer meegaat. In ieder geval komt er een mooie bundel uit.

18851

Ook de afzuiging inmiddels opgehangen en de afvoer naar buiten gemaakt. Ook nog wat beplating (voorlopig 4mm MDF) gemaakt om de laserruimte goed af te kunnen zuigen.
Ook het bed op maat gemaakt, moet is alleen nog een beetje vastzetten denk ik.

18850

Nu weer opnieuw alles afstellen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

misschien toch even een frame maken van 20x20 aluminium profiel waar je het rooster IN legt? Het rooster is eenvoudig op maat te knippen en is alleen een beetje stijf in de verticale richting (buigt ook wel wat door, maar ik heb er al ruim meer den 20 kilo op gehad)
Zorg in ieder geval dat je de koeling goed op orde hebt. zelf heb ik de temperatuur op 15 graden staan en doe nu al jaren met die buis..

Oh, en zorg dat je snel een klep op dat ding zet.. die laserstraal geeft leuke gaten in je handen... (been there, done that :oops: …)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:27
Locatie: Scheldewindeke - België
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Peter »

Dag Ballegooijen,

Ziet er veelbelovend uit nu !
Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Waar heb je dat mooie rooster gekocht ?
Ik zoek ook zoiets voor op mijn machine.


Groeten en nog veel succes,
Peter.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Peter schreef: 01 aug 2019 09:43 Waar heb je dat mooie rooster gekocht ?
https://rainforest-frogs.nl/anti-inkijk ... -x-60.html

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:27
Locatie: Scheldewindeke - België
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Peter »

Bedankt voor die link Kees !

Helaas is dat rooster slechts 60 x 120 cm, ik heb ongeveer 90 x 110 cm nodig.

Kan je a.u.b. wat meer info geven over hoe jij dat rooster specifiek gemonteerd hebt op jouw bed ?
Ik denk mijn bed uit 30x30 aluminium profiel te maken, 20x20 vind ik wat te slap voor deze oppervlakte.


Groeten,
Peter.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ik heb een 20x20 profiel en daar onder heb ik de trechter voor de afzuiging geschroefd. Zo krijgt dat geheel behoorlijk stijfheid. Het rooster ligt er gewoon klem in. Met een paar haken kan ik het er zo uit tillen om kleine onderdelen die door het rooster zijn gevallen te pakken of om het fijnmazig rooster voor de afzuigopening schoon te zuigen (daar bouwt het stof zich ook op..)
Hier nog een oude tekening van dat geheel. niet helemaal actueel, maar het geeft wel de bedoeling weer:
5268
Wat betreft het formaat: dan koop je er twee en maakt daar twee stukken van 55x90 cm van die je in het midden met een stuk profiel ondersteunt.. simpel toch?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie