Nema 23 bracket upgrade

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Jasper »

Bij mijn vorige 3D printer deed ik trouwens de glasplaat op het bed met 3M thermal pads.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Storm100210 »

Hier een link voor de lijm
https://www.123-3d.nl/123-3D-Thermische ... -t332.html

Maar in China kan het natuurlijk nog veel goedkoper.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Kjelt »

Bedankt! Voor die prijs neem ik geen chinees risico ;-)
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Jasper »

Reken maar dat het tubetje en de inhoud hetzelfde is. Scheelt je alleen 2 weken wachten.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Storm100210 »

123-3D is best wel redelijk geprijsd, maar als ik de tijd heb dan wacht ik wel op China.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door DaBit »

De basis is eigenlijk simpelweg 'geen lucht tussen de vlakken' en 'zo dun mogelijke laag tussen de metaalvlakken'.
Een dun laagje epoxy presteert vaak niet eens zo gek veel slechter dan 'warmtegeleidende' lijm. Hangt een beetje van de vermogensdichtheid af en vooral van de laagdikte. Met 100W per vierkante centimeter aan dissipatie of meer moet je oppassen, maar bij een stappenmotor, mwoah.

Ik heb ooit wat met power-LED's gemaakt door aluminium te anodiseren voor de elektrische isolatie en de LED's er met wat dunne epoxy op te plakken. De temperatuurdeltas over die overgang waren erg laag, dat gaat je nog veel moeite kosten om dat met pasta of pads te halen.
CPU's en verdamperblokken lepte ik spiegelend, en vervolgens simpelweg een druppel dunne olie ertussen. Veel en veel beter dan arctic silver of wat dan ook, en met vermogensdichtheden die richting de 2MW/m2 en waar je een zo laag mogelijke delta-T over de interfacelaag wil hebben gaan bijten elk kleinigheidje je keihard in de staart.

Kwa warmtegeleidende lijm heb ik wel eens Loctite 315 gebruikt. Deed de truuk prima. Als je er maar rekening mee houd dat dat soort lijm (en de meeste normale pastas) zelden een geleiding hoger dan 1W/mK doet. Om dat in perspectief te zetten: koper doet 390W/mK, een soldeerverbinding 50W/mK. Vandaar 'hou de laag dun'.
Lucht doet 0,03W/mK. Vandaar 'geen lucht'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door henkzelf »

Misschien was het een nep oplossing, maar het werkte wel. In een situatie waar de twee vlakken met flinke kracht (4x M6) tegen elkaar getrokken konden worden legde ik er een dun velletje latoenkoper tussen. Ik ging er vanuit dat het koper voldoende vervormde bij de hoge druk.
Onze service mensen waren blij dat de niet meer hoefden te werken met 'CPUprut'.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door DaBit »

Dat is geen nep-oplossing; als de combinatie van materiaal wat je ertussen legt en druk zodanig is dat het de pieken en dalen volgt van het metaaloppervlak dan werkt het net zo goed als een smeersel. Voor lage temperaturen word bijvoorbeeld ook wel eens een een velletje indium gebruikt.

'Geen lucht'......

Ik maakte vroeger waterblokken voor CPU's van E-Cu57 dat ik hardsoldeerde (had geen frees toen). Daarna is dat spul zo zacht als een klont boter. Onderkant leppen, strak tegen de vierkante centimeter CPU aan trekken, en het koper vervormde genoeg om zelfs in de lasergegraveerde text op die chip te vloeien. Alles wat je er dan nog aan 'warmtegeleidende' prut tussen smeert is alleen maar nadelig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Jasper »

Ben,

Ze zijn binnen, denk je dat je hier inderdaad 20mm af kan halen? Had de verkoper gevraagd om ze te leveren in 30mm maar lezen schijnt moeilijk te zijn want er kwam niet eens een reactie op.

18982
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Kjelt »

Veel van die "verkopers" zijn studenten en kleine handelaartjes die na de bestelling een winkelwagentje bij de diverse zaakjes in de buurt volladen en het versturen. Ze hebben meestal geen eigen werkplaats.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Ballegooijen »

Ze zijn binnen, denk je dat je hier inderdaad 20mm af kan halen?
Dat is niet echt een probleem op de freesmachine.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Jasper »

Ballegooijen schreef: 18 aug 2019 18:54
Ze zijn binnen, denk je dat je hier inderdaad 20mm af kan halen?
Dat is niet echt een probleem op de freesmachine.
Ik had gekeken bij easel en daar spreken ze over 0,1mm per stap. Dan is 20mm ineens een hele lange klus.
Vandaar dat ik het zelf niet zomaar zie zitten.

Heb als koeling ook alleen maar lucht.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Ballegooijen »

Ik had gekeken bij easel en daar spreken ze over 0,1mm per stap. Dan is 20mm ineens een hele lange klus.
Dat is de afname. In de diepte kun je 30 mm in 1 keer doen.
Maar ik wil het ook gerust voor je doen hoor.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nema 23 bracket upgrade

Bericht door Jasper »

Dan doel je op boren zeg maar? Of mijn machine is iets anders dan die van jou.
Easel zegt zelfs voor mdf 1.6mm diep per keer trouwens en dat is wel erg weinig natuurlijk.
Plaats reactie