Klopt, ook mij ervaring. aantal keren op terug moeten vallen voor een kleinigheid, maar ze blijven keurig helpen. Echt top.Service van Sorotec is trouwens prima
Dat is inderdaad een denkfout. En nogmaals; die 0,56Nm doet hij met 2 vingers in de neus, een factor 3 zit er met gemak tussen (dus in de richting van de 2Nm). En hij doet toch echt 6A bij 48V, dus die 180w is ook underrated. De motor neemt maximaal een bepaalde hoeveelheid stroom op bij een bepaalde last. binnen de perken van zijn kunnen, totdat verzadiging optreedt van het metaal gebruikt in de spoel voor het magnetische veld. (bij een hoger voltage heb je dus meer vermogen tot je beschikking, wat resulteert in een hoger koppel bij een hoger toerental). Op papier kan je stellen dat die JMC bij 0,56Nm op 3000rpm 180W verbruikt. Volgens mij zakt het koppel iets weg, maar niet zoveel als bij een stappenmotor. En daarnaast is het aan te raden om hem op een hoger voltage te gebruiken; (ik gebruik de mijne op 48V) Je koppel blijft op hogere toerentallen beter gehandhaafd. (geldt ook voor stappenmotoren).Kan zijn dat ik hier een denkfout maak maar als ik kijk naar het vermogen van de JMC stepper met een houdkoppel van 3Nm dan staat er in de datasheet 36V 4,5A = 162 W
Bij de JMC servo met een vermogen van 180W staat 0,58Nm dat is dus een factor 5.
hier wordt het beter uitgelegd;
https://www.geckodrive.com/support/step ... asics.html
die 0,56Nm servomotor die goed afgesteld is, draait rondjes qua dynamiek/acceleratie om een 3Nm stappenmotor. Voel je vrij om je bij stappenmotoren te houden, argument budget is van de tafel nu die dingen voor 125e per stuk in de schappen liggen.
Het werkt zoveel mooier. Als er nog een geschikte, kindvriendelijke auto-tuner bijkomt, dan wordt er straks geen stappenmotor meer verkocht.
Een motor verbruikt in stilstand nagenoeg geen vermogen. stappenmotoren worden doorgaans teruggeschaald in ruststroom, en servomotoren verbuiken nagenoeg niets als ze op de eindpositie staan. Pas wanneer er een verplaatsing wordt verwacht of ze geforceerd van hun positie af worden, gaan ze energie vragen en tegensturen om op de gewenste positie te sturen.
Nee, mijn grotere machine (die werkt met tandheugels en planetaire reductie) is begrensd op 50m/min, acceleratie stond iets boven de 0,4G, met een portaal van een ~450kg. Reken er maar op dat er wat 'tegenmoment' verwacht wordt wanneer dat gepositioneerd moet worden hoor. (bij het afremmen zitten er bij dergelijke lasten ook remweerstanden op de drivers) Dus ook daarvoor zijn servo's weer veel beter geschikt.zou ik servo's toepassen bij pro machines , machines met tandheugels dus hele grote machines, of machines waar de hoge snelheid
een absolute vereiste is maar er tegelijk weinig tegenmoment te verwachten valt
En servo's is niets 'pro's' aan. Zie het meer als een evolutie. In mijn optiek in alle opzichten superieur (behalve wellicht het gebruikersgemak, maar wanneer je, zoals bv bij een opensource project, 1x iemand hebt die dat uitzoekt is dat ook geen issue meer). zelfs een 3d printertje zou er ook wel bij varen, omdat je aandrijving een stuk soepeler wordt en dus je printbeeld wat netter. (ok, stealthchop2 van die trinamic drivers is ook lekker, maar ook daarvoor geldt de eerder gedane uitspraak dat boven een bepaald toerental de motor weer overduidelijk resonanties begint te veroorzaken)