Nieuwbouw CO2 Machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

De brug wordt aangedreven door 1 as en 1 motor. Op de as zit aan beide kanten een tandriempoeli.

Heb nog even een stukje tekst gedaan maar dat is duidelijk niet goed. Ik weet nu wel waarom de beide O's gespiegeld zijn: De ene doet hij linksom en de andere rechtsom.

Eerst alles nog maar eens goed nalopen, nieuwe riemen er op en weer proberen. Ik zal me dan weer melden.

18742
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Storm100210 »

Ik heb nog eens terug zitten kijken naar de foto's. zou het kunnen zijn dat de tafel toch te veel beweegt? kun je die eens blokkeren met b.v.b een stuk karton zodat je zeker weet dat er geen beweging meer in zit want de massa van de bewegende kop kan best wel veel zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je naar (specifiek) de 'T' kijkt is het toch duidelijk dat die in vertikale richting (Y?) voor of na loopt, (ik weet natuurlijk niet welke kant je op loopt)
Dat is dus backlash (omkeerfout) in de aandrijving, waar riem speling ook onder valt. Volgens mij had Kees al aangegeven dat je dat in software kunt compenseren (instellingen in de besturing). Maar het kan natuurlijk ook over gecompenseerd zijn.
Ik zou eerst eens naar die parameters kijken, dat lijkt me een kleine moeite.
Er kan natuurlijk ook ergens nog een tandwiel niet goed vast zitten.

Die 'T' moet je daar toch goed mee kunnen krijgen.
Als je het dan wel goed kunt krijgen kun je alsnog zoeken naar mechanische verbetering.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Het is een omkeerfoutje in de Y-richting (er van uitgaande dat we het hier over de richting van voor naar achteren hebben) en misschien ook wel wat in de X-richting (de richting die de kop gaat over de brug)
Omdat het ook bij lage snelheid is kan je vervorming door acceleratie even vergeten. De tafel is geen mechanisch onderdeel van die aandrijving. Ook eventuele torsie in de dubbele drijfstang speelt geen rol.
Ik had ooit bedacht dat een carbon-fibre-stang van 8mm rond wel eens iet zou kunnen zijn.. Inderdaad mooi stijf... in de lengterichting, maar met een zijde in de bankschroef en een griptang op de andere zijde kon ik de tang bijna 360 graden ronddraaien.. Die carbon-fibre-rod was dus duidelijk niet geschikt om de brug aan te drijven.. Dus toch naar weer terug gevallen op gehard zilverstaal.
Het is dat je nu de brug maar aan 1 zijde aandrijft omdat de riem aan 1 kant mist.. Dan werkt het zeker niet, dus eerst maar even beide zijden voorzien van een riem..

even een voorraadje aanleggen: https://nl.aliexpress.com/item/32953503 ... b201603_53

Wat voor systeem gebruik jij om je riemen op te spannen en vast te zetten?

En laat ook eens zien hoe je de brug op de Y-wagens gezet hebt en waar je de Y-riemen daar vast gezet hebt.. Kan ook zomaar zijn dat je door een (verkeerde) constructie iedere keer dat je aan de brug trekt deze laat kantelen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Storm100210 »

Ik heb net nog even naar het filmpje van de foto graveren gekeken maar die foto ziet er goed uit. Is het gedonder begonnen na het wisselen van de buis?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Storm100210 schreef: 08 jul 2019 09:59 Ik heb net nog even naar het filmpje van de foto graveren gekeken maar die foto ziet er goed uit. Is het gedonder begonnen na het wisselen van de buis?
Nee, het is vanaf het begin al
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Storm100210 »

Zou het een van de motoren kunnen zijn of de stepper driver. Kun je die eens wisselen en kijken of de fout veranderd.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

Van mijn kant ook een povere bijdrage aan de discussie. Als ik zo naar de cirkels kijk dan treedt de platte kant op als beide assen X en Y tegelijk worden aangestuurd ( bij een vierkant heb je geen probleem). En waarbij één as (de Y?) sneller gaat, dus versneld, ten opzichte van de andere (anders krijg je geen cirkel). Als de andere as versneld (de X?) heb je het probleem NIET. De verticale gedeelten van de cirkel. Wellicht brengt deze gedachtegang iemand op een idee het probleem te tackelen.
groet, Geert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbycnc23 schreef: 09 jul 2019 22:18 Van mijn kant ook een povere bijdrage aan de discussie. Als ik zo naar de cirkels kijk dan treedt de platte kant op als beide assen X en Y tegelijk worden aangestuurd ( bij een vierkant heb je geen probleem). En waarbij één as (de Y?) sneller gaat, dus versneld, ten opzichte van de andere (anders krijg je geen cirkel). Als de andere as versneld (de X?) heb je het probleem NIET. De verticale gedeelten van de cirkel. Wellicht brengt deze gedachtegang iemand op een idee het probleem te tackelen.
groet, Geert
En hoe wil je dan het breedte verschil van de linker en rechter helft van de T verklaren? Naar mijn mening toch echt omkeer speling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 jul 2019 22:39
En hoe wil je dan het breedte verschil van de linker en rechter helft van de T verklaren? Naar mijn mening toch echt omkeer speling.
Dat had ik ff niet meegekregen. Heb naar de laatste foto gekeken. Het rare is dat wat bij de T optreedt ook gebeurt bij de E maar dan alleen bij de bovenste been ( die is minder breed). Kennelijk is die omkeerspeling ook nog eens selectief, plaats afhankelijk ? Wellicht iets mechanisch, een onregelmatigheid in de riem of tandriempolie of zo.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Dat lijkt me niet meer dan logisch: Ook bij de E gaat hij aan de linkerzijde een bepaalde richting op en aan de rechterzijde de andere kant in de Y-richting. Je hebt wel een paar omkeerpunten in de X-richting maar die zien er zo, ogenschijnlijk, wel redelijk uit.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

Die omkeerpunten heb je ook bij de middelste en onderste been van de E, waarom gaat het daar dan wel goed?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Daar heb je alleen omkeerpunten in de X-richting.. niet in de Y-richting.. En daar gaat het hier over.
In dit tekeningetje zie je dat.. Stel dat hij linksonder begint (bij de groene stip) dan gaat hij eerst naar boven in de Y-richting vervolgens rechts in de X-richting en dan het omkeerpunt in de Y-richting…

18774
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door hobbycnc23 »

Die omkeerpunten in de Y richting naar beneden heb je toch ook uiterst rechts op het “middenbeen” en onderste “been” van de E?
Plaats reactie