Schema voor 4 servoregelaars en meer

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Firehunter »

Volgens mij kan je er nooit op vertrouwen dat de fasen goed zijn aangesloten. Heb al bij meerdere installaties gezien dat het ergens halverwege of in het stopcontact verkeerd is aangesloten. Zeker met krachtstroom, daarom zit er volgens mij op veel machines een CEE aansluiting waarbij 2 fasen met een schroevendraaier omgedraaid kunnen worden.

Maar in dit geval zal het inderdaad om een gewone schuko stekker gaan die dus ook "verkeerd" aangesloten kan worden. Maar het gaat om een mobiele installatie, geen groep in een meterkast. Daar zullen wel andere regels voor gelden. 1P+N lijkt mij het veiligst. De meeste contactors zijn 4-polig, dus het zou een mooie oplossing zijn als ik fase en nul met contactor+hulpschakelblok kan/mag schakelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Kjelt »

Dat mag , juiste vermogen kiezen, iets overraten. Waarom heb je nog extra contacten nodig?
Ik zou na het netfilter eerst een dikke smeltzekering nemen bv 12 of 14A gewoon als failsafe.
En daarachter per (interne) groep een automaat met bijbehorend Amperage C type. Daarvoor wil je dus wel weten wat je max stroom per interne groep is.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Firehunter »

Kjelt schreef: 26 jun 2019 22:12 Dat mag , juiste vermogen kiezen, iets overraten. Waarom heb je nog extra contacten nodig?
Ik heb 4 servo's en een contactor is meestal 4-polig. Dus om zowel fase als nul uit te kunnen schakelen heb ik 4x2=8 schakelcontacten nodig. Dan heb ik maar één combi contactor+hulpschakelblok nodig met 4+4 NO schakelcontacten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Kjelt »

We praten over de netspanning toch?
Dan hoef je maar een fase en de nul af te schakelen die gaan dan via apparaatklemmen ook wel distributieklemmen of verbindingsrijgklem genoemd naar de motor drivers toe.
Enigste waarvoor je een hulpcontact nodig zou kunnen hebben is voor indicatielampje oid.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Firehunter »

Als de contactor vóór de zekeringen zou zitten dan snap ik het wel, maar in vrijwel alle voorbeeldschema's in de handleidingen staat de contactor ná de zekering. De Delta B2's hebben aparte 230V aansluitingen voor de besturing (L1c en L2c) en servo (R, S, T). L1c en L2c blijven spanning houden na een noodstop en gaan dus niet via de contactor, maar wel via de zekering.

Ik heb een schema bijgevoegd. Is nog niet klaar natuurlijk. Maar klopt het netfilter/zekering/contactor gedeelte wel? Dit is op basis van éénpolige schakelcontacten waarbij de nul, na de netfilter, rechtstreeks op de B2's is aangesloten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Kjelt »

Ja dat zou volgens mij dan goed zijn.
Ik zit kort in de B2 delta manual (1156_ASDA-B2_M_EN_20120131.pdf) wat te lezen maar de volgende passage is wel wat om in de gaten te houden voor een mobiele applicatie:

p 26 :
When using a GFCI (Ground Fault Circuit Interrupter), select a current sensor with sensitivity of
equal to or more than 200mA, and not less than 0.1-second detection time to avoid nuisance
tripping.
Oftewel ze adviseren een 200mA aardlek of hoger.
Aangezien standaard aardlekschakelaars 30mA zijn zou dit wel eens een probleem kunnen worden, gewoon testen dus als het dadelijk in elkaar zit bij een aantal lokaties.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Firehunter »

Kan iemand bevestigen of het voldoende is om één "lijn" te onderbreken of dat zowel fase als nul onderbroken moeten worden door een zekering en contactor?
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door henkzelf »

Eén contact in de fase draad zou voldoende zijn. Maar als je via een stekker aansluit weet je nooit zeker welke van de twee de fase is.
Met het contact open stop de machine echt wel, maar kan de toch, bij aanraking, een schok van de niet geschakelde draad krijgen
als je met IN de machine aan het werk bent. Dus voor mensveiligheid beter beide draden schakelen of bij werk aan de machine: Stekker er uit.

Zekeringen in beide draden is zinloos. Een van de twee zal als eerste reageren en de stroom stoppen waardoor de andere geen reden meer heeft om uit te schakelen. Ook hier geldt: Als je niet zeker weet dat de stop niet in de fase draad zit Stekker er uit bij een open machine.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Firehunter »

Kan het ook zijn dat bij een noodstop, wanneer alleen "fase" wordt onderbroken, een piek op de andere lijn ontstaat waardoor bijvoorbeeld de aardlek (door de netfilter) er alsnog uit knalt?
Of wordt dit juist opgevangen door de remweerstand van de servoregelaars?

De meeste aansluitschema's gaan uit van een 3-fasen aansluiting, waarbij telkens alle 3 fasen onderbroken worden door een zekeringautomaat of contactor. Uiteraard snap ik dat 3-fasen net even anders werken dan 1-fase. Maar bij de schema's die ik gevonden heb van één fase systemen worden ook zowel fase als nul onderbroken.

Maakt het voor een 1P+N zekering eigenlijk ook nog wat uit aan welke zijde fase wordt aangesloten? Op de meeste staat N wel aangegeven, maar niet op allemaal. Oh wacht, zijn dat dan 2P versies?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Kjelt »

Firehunter schreef: 30 jun 2019 20:17 Kan het ook zijn dat bij een noodstop, wanneer alleen "fase" wordt onderbroken, een piek op de andere lijn ontstaat waardoor bijvoorbeeld de aardlek (door de netfilter) er alsnog uit knalt?
Of wordt dit juist opgevangen door de remweerstand van de servoregelaars?
Als je de motorspanning bedoeld die zou de driver voor zijn rekening moeten nemen met bv een weerstand.
De meeste aansluitschema's gaan uit van een 3-fasen aansluiting, waarbij telkens alle 3 fasen onderbroken worden door een zekeringautomaat of contactor. Uiteraard snap ik dat 3-fasen net even anders werken dan 1-fase. Maar bij de schema's die ik gevonden heb van één fase systemen worden ook zowel fase als nul onderbroken.
Hierboven al aangegeven en ik heb het eerder ook al gezegd, bij Schuko beide draden afschakelen want je weet niet welke de fase is.
Maakt het voor een 1P+N zekering eigenlijk ook nog wat uit aan welke zijde fase wordt aangesloten?
Dat heet een automaat. Een zekering is een eenmalig te gebruiken smeltdraad. Daarna doet ie niets meer.
Maar bij een 1P+N automaat is het standaard dat links de fase is en rechts de neutraal, althans ben nog nooit iets anders tegengekomen.
Of het uitmaakt? Zou niet mogen want de stroom heen en terug is als het goed is hetzelfde anders vliegt de aardlek er wel uit. Maar zou het wel netjes aansluiten.
Op de meeste staat N wel aangegeven, maar niet op allemaal. Oh wacht, zijn dat dan 2P versies?
Nee 2P en in Nederland dus weer 2x P+N zijn de zogenaamde tweefase fornuis aka keukengroepen waar je je kookplaat e.d. op aansluit die meer dan 3kW verbruiken.
Deze dus:
https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... cten-95218
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Firehunter »

Nee ik bedoel echt 1P+N vs 2P. Bij de ene zit de beveiliging alleen in de P en wordt de N meegeschakeld begreep ik. Bij de andere zit op beide polen een beveiliging. Kijk maar eens naar de icoontjes op de zekering zelf. Bij de ene staat het golvende lijntje (wat volgens mij de beveiliging is) maar aan één zijde. Bij de 2P versie staat hij aan beide kanten.

Op forums staan verschillende berichten. Volgens de ene moet nul op N en volgens de ander maakt het niets uit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schema voor 4 servoregelaars en meer

Bericht door Kjelt »

Ok je bedoeld dus met 2P twee losse 1P automaten een voor de fase en een voor de nul?
Ja kan kloppen dat een 1P+N er alleen een schakelaar zit op de N kant.

Welke situatie gebeurt er nu wat ?

A) kortsluiting in het apparaat tussen P en N.
In dit geval zal de 1P+N net zo goed afschakelen als een 2P,
Ook al heb je p en verwisseld.

B) kortsluiting tussen P en aarde
In dit geval slaat de aardlek al bij 30mA af

Alleen in het geval er geen aardlek in de keten zit EN je de P en N hebt omgedraaid zal er bij een kortsluiting hard naar aarde de 2P automaat afslaan en bij de 1P+N automaat niet MAAR zal de 16A automaat in de meterkast afslaan.

Dat brengt me op het volgende punt.
Als je er altijd voor wilt zorgen dat de automaat in jouw schakelkast eerder afslaat dan die 16A in de meterkast dan moet je automaat max 10A zijn. Bij een hogere waarde is er kans dat beide automaten afslaan.
Dat wil dus zeggen dat je installatie nooit meer dan 2300W continu mag verbruiken.
Met een mooi woord heet dit selectiviteit.

Pieken die hoger zijn mogen wel maar dan wil je misschien wel tragere automaten nemen bv met C karakteristiek.
Plaats reactie