Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lennings
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2010 16:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

Bericht door Lennings »

Voor enkele eerste testen met DeskProto onder Linux (nee: geen toezeggingen !!) ben ik begonnen om met Linux en LinuxCNC te experimenteren. Dat is voor een Windows gebruiker een verwarrende ervaring.... LinuxCNC kan je bijvoorbeeld niet simpelweg installeren: eerst moet je Linux upgraden naar een speciale real-time versie, en door alle verschillende smaken van Linux is het lastig om passende informatie te vinden.

Anyway: op LinuxCNC.org is een complete installatie van Linux + LinuxCNC te vinden: http://linuxcnc.org/docs/html/getting-s ... uxcnc.html
Dat is fijn, en die draait inmiddels.
Echter:
1 - het betreft een verouderde versie van Linux: Debian 7 (bijgenaamd Wheezy), in gebruik van 2013 tot april 2016, end-of-life van de long-term-support mei 2018. Dat betekent bijvoorbeeld dat de updates niet meer functioneren. Vreemd: ik heb deze versie (.ISO file) afgelopen week (juni 2019) via bovenstaande link gedownload.
2 - het is een 32 bits versie van Linux, en onze 64 bits DeskProto doet dus niets.

De vraag is: werken de meeste LinuxCNC gebruikers met een 32 bits versie van Linux of een 64 bits versie ?
Dat wil zeggen: is voor deze markt een 32 bits versie van DeskProto nodig (onder Windows vrijwel niet meer gebruikt, dus ik had daar niet bij stil gestaan).
En verder: welke Linux flavours en versie nummers zijn populair ?

Ik ben benieuwd. Heb gezien dat er op dit forum veel LinuxCNC gebuikers zitten, en hoop daarom op veel reacties.
Alvast dank !

Lex.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

Bericht door Sven »

Het is idd wat verwarrend af een toe, dat krijg je als meerdere goedbedoelende (teams van) vrijwilligers aan iets werken.

Poging tot uitleg, ik hoop dat er nog betere uitleg komt ;)

Er zijn meerdere manieren om linuxcnc te installeren.
De makkelijkste is een standaard image te installeren met linuxcnc ingebakken.

Een real time kernel heb je alleen nodig als je er een machine mee gaat aansturen.
Voor alleen simulatie kan je elke kernel gebruiken.

Dan is dat debian en volgens mij 32 bit.
Die heb je nodig om met een Break out board te werken, en daar zit een rtai kernel in.

Je kan ook een 64 bit versie gebruiken maar dan kan je geen break out board meer gebruiken, dan moet je bijvoorbeeld MESA hardware gebruiken.
Ook daarvoor kan je een standaard image voor gebruiken, die zijn echter wat lastiger te vinden.

Als alternatief kan je een voor zowel een 32 als een 64 bit versie optuigen door te beginnen met een andere linux distributie ( ubuntu bijvoorbeeld) en daar een real time kernel voor te installeren.

De makkelijkste route is goed uit te zoeken wat je nodig hebt voor je hardware en daar een kant en klare image voor te nemen. Dat is dan vaak debian.

Je link met deskproto kan ik niet helamaal volgen. Is deskproto ook te draaien op linux?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

Bericht door DaBit »

De standaard-images draaien allemaal op 32-bit Linux. De reden is voornamelijk dat de RTAI realtime kernelextensies enkel in 32-bit versie bestaat. Met de komst van de preempt-rt kernels is die noodzaak er wat minder. De tweede reden is GTK2. Een paar essentiele zaken zoals Gremlin (de G-code preview) zijn daarvan afhankelijk en laten zich niet makkelijk naar GTK3 porteren.

Kwa 'wat is populair?' dan is dat voornamelijk de Wheezy image van de site, want dat is eigenlijk de enige makkelijke methode om LinuxCNC aan de gang te krijgen.
Ga je het vragen aan de hobbybobs, dan gaat het alle kanten op. Ik meen dat ik Lubuntu 16.04 op de frees heb draaien omdat ik op de standaard stokbejaarde Wheezy wat hardware niet aan de gang kreeg. Wel gewoon de 32-bit variant overigens; ik had destijds geen reden om 64-bit te willen.

Ga je echt integreren met LinuxCNC dan is het ook wel aardig als je Deskproto kunt embedden in je LinuxCNC GUI. Als je een X window ID mee kunt geven aan de deskproto executable dan is dat geen enkel probleem, hetzelfde mechanisme gebruik je ook om bijvoorbeeld voor een webcam mplayer te embedden in een tab van de GUI. Zoiets dus:

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 25 jun 2019 13:53 Je link met deskproto kan ik niet helamaal volgen. Is deskproto ook te draaien op linux?
Lex is de ontwikkelaar van DeskProto Sven, dus hij is aan het bekijken of het de moeite loont ook een linux versie uit te brengen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Lennings
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2010 16:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

Bericht door Lennings »

Dank voor de verheldering Hugo - dat had ik voor alle duidelijk zelf beter kunnen toevoegen.
En Sven dank voor de uitleg.

Het ziet er dus naar uit dat het voor Linux handig is om een 32 bits versie van DeskProto te hebben:
fijn dat die vraag snel is beantwoord !

Het door DaBit gesuggereerde embedden schuif ik nog even voor me uit: voorlopig zou ik al heel blij zijn als het draait :-)
En twee afzonderlijke applicaties lijkt me eigenlijk nog wel fijner, zeker als het nog niet helemaal stabiel loopt.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

Bericht door keesfrees »

Aha, dit zijn (voor mij) interessante ontwikkelingen.
Ik zou nl ook graag EdingCNC op linux zien werken

Dit onderwerp gaan daar oa ook over :
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=17130

Dus wellicht kunnen we daar as zaterdag aandacht voor vragen :
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=17093
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

Bericht door DaBit »

Het is alleen maar een windownummertje mee kunnen geven via de commandline, en als dat gebeurt de applicatie attachen aan een bestaand window-ID in plaats van een vers bovenste window creeeren. Ik heb het nog nooit gedaan, maar dat kan nooit heel lastig zijn.
Of het handig is of niet kan de gebruiker zelf bepalen. Ik zou dat wel handig vinden; de GUI van mijn machine start standaard fullscreen zonder windowdecoratie op.

Leek me wel een leuke feature waardoor mensen eventueel DeskProto zouden willen kopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Lennings
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2010 16:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

Bericht door Lennings »

Ha DaBit,
dat klinkt inderdaad simpel - daar ga ik zeker eens mee experimenteren !
Maar eerst moet het draaien natuurlijk....
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

Bericht door benkr »

Lennings, misschien moet je DaBit in het complot opnemen, geef hem wat hij nodig heeft aan software en in no-time heb je een werkende configuratie (en DaBit ook natuurlijk).
Doe er dan jou commerciële sausje overheen en klaar is Lennings.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draait LinuxCNC meestal met 32 bits of 64 bits Linux ?

Bericht door Sven »

Cam voor linux zou wel eens de moeite kunnen zijn.
Ik houd het in de gaten!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie