CNC meeting - Brabant

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door andrefc101 »

willy wonka schreef: 10 jun 2019 19:22 Wil misschien best eens aansluiten op zo'n dag, beetje afhankelijk van de onderwerpen aangezien ik niets meer met zelfbouw projectjes doe.
Gaat er natuurlijk vooral om het nut van zo’n dag, maakt niet uit waar het gehouden wordt.
Wat wordt er van verwacht, mij lijkt een CNC dag over CNC te gaan, hoe maak je iets met je machine enz. Welke software, hoe daar mee te werken enz. Misschien zien anderen het anders, laat dan eerst eens weten wat de verwachtingen zijn.....

Ik heb zeker geen patent of profijt van het feit dan het bij gehouden is.... sterker nog, kost mij alleen maar tijd, energie en onkosten.....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou nog wel een keer een verdiepings slag willen maken over materialen, gereedschappen en de daarbij behorende snij gegevens. Kortom: hoe kan ik mijn machine het meest gunstig instellen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door willy wonka »

andrefc101 schreef: 10 jun 2019 19:49
willy wonka schreef: 10 jun 2019 19:22 Wil misschien best eens aansluiten op zo'n dag, beetje afhankelijk van de onderwerpen aangezien ik niets meer met zelfbouw projectjes doe.
Gaat er natuurlijk vooral om het nut van zo’n dag, maakt niet uit waar het gehouden wordt.
Wat wordt er van verwacht, mij lijkt een CNC dag over CNC te gaan, hoe maak je iets met je machine enz. Welke software, hoe daar mee te werken enz. Misschien zien anderen het anders, laat dan eerst eens weten wat de verwachtingen zijn.....

Ik heb zeker geen patent of profijt van het feit dan het bij gehouden is.... sterker nog, kost mij alleen maar tijd, energie en onkosten.....
Geen specifieke vragen vanuit mijn kant.
Meer voor het ouwehoeren denk ik :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 10 jun 2019 19:20 Ik ben het er mee eens hoor Ben, lekker ergens anders. Goed idee!
Ik weet alleen niet of het handig is om je bij iemand uit te nodigen die het zelf nog niet weet. Maar ik dacht inderdaad dat we met een man of 15 bij jou ook welkom waren, dat had je toch al voorgesteld een poosje geleden?
Ja natuurlijk zijn jullie welkom maar ook jij kent mijn schuurtje, dat wordt dan nummertjes uitgeven en twee aan twee mijn hobbywerk aanschouwen.
Natuurlijk gaat het vooral om de uitwisseling van ervaringen en ideeën en daar maakt de locatie niet zo heel veel voor uit.
Ik denk wel dat door zowel -west, als -midden en oost-brabant bij toerbeurt te kiezen het voor iedereen een keer een bijna thuisgebeuren wordt wat er denk ik toe bijdraagt dat er ook mensen gaan komen die opzien tegen een trip van 100km heen en 100km terug.
En dan bedoel ik natuurlijk niet die die-hards die er gewoon altijd bij zijn, zelfs die bovenslootse lui die steeds opnieuw hun visum moeten vernieuwen niet, maar die luitjes die hun stal moeten blijven ruiken en toch best wel vernieuwend bezig zijn, ik denk.b.v. aan iemand die met beton of epoxy mixen bezig is, geen idee of we die in Brabant hebben.

Maar om het concreet te maken, wat vinden jullie van een meeting bij mij, b.v. in september of zo. In september hebben we best wel kans dat we buiten kunnen bivakkeren. Ik zou zelfs kunnen proberen om eens bij Lion Stone (hofleverancier van werkbladen van Mandemakers keukens) bij mij in de straat te mogen gaan kijken hoe zij natuursteen en epoxy-graniet aanrechtbladen produceren, geen idee of dat op en zaterdag zou kunnen maar vragen kan natuurlijk altijd.
Een ander idee is om een keer bij Tesla te gaan kijken, ook dat schijnt te kunnen voor beperkte groepen. Ook weer geen idee of dat op zaterdag kan.

En dat idee van een meeting bij JVE zou best wel eens goed uit kunnen pakken, ik ben er van overtuigd dat er niemand bij is die dan met lege handen naar huis gaat, en daar gaat het bij Jan om, hij wil verkopen, maakt hem niet uit wat, een hoop dingen is hij al vergeten dat hij ze heeft, die gaan wij vast en zeker vinden.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 10 jun 2019 19:53 Ik zou nog wel een keer een verdiepingsslag willen maken over materialen, gereedschappen en de daarbij behorende snij gegevens. Kortom: hoe kan ik mijn machine het meest gunstig instellen?
Ik denk dat dit inderdaad een onderwerp is waar bijna iedereen mee aan het worstelen is, op een enkele uitzondering na natuurlijk.
Ik denk ook dat een behoorlijk deel van dit vraagstuk wordt bepaald door je eigen machine, hoe snel is die, hoe sterk is die, hoe stabiel is die etc. etc. etc.
Ik heb dit onderwerp al meerdere keren aangekaart en kom telkens tot de conclusie dat er geen eenduidig antwoord is, wel zijn er een aantal basisregels die je steeds weer in acht moet nemen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door Ballegooijen »

Maar om het concreet te maken, wat vinden jullie van een meeting bij mij, b.v. in september of zo. In september hebben we best wel kans dat we buiten kunnen bivakkeren. Ik zou zelfs kunnen proberen om eens bij Lion Stone (hofleverancier van werkbladen van Mandemakers keukens) bij mij in de straat te mogen gaan kijken hoe zij natuursteen en epoxy-graniet aanrechtbladen produceren, geen idee of dat op en zaterdag zou kunnen maar vragen kan natuurlijk altijd.
Een ander idee is om een keer bij Tesla te gaan kijken, ook dat schijnt te kunnen voor beperkte groepen. Ook weer geen idee of dat op zaterdag kan.

En dat idee van een meeting bij JVE zou best wel eens goed uit kunnen pakken, ik ben er van overtuigd dat er niemand bij is die dan met lege handen naar huis gaat, en daar gaat het bij Jan om, hij wil verkopen, maakt hem niet uit wat, een hoop dingen is hij al vergeten dat hij ze heeft, die gaan wij vast en zeker vinden.
Ik vindt (bijna) alles prima, als het maar nuttig is! Het hoeft voor mij ook niet druk te zijn zoals we afgelopen keer hadden vindt ik prima want dan heeft iedereen tijd voor elkaar en ontstaan er niet zo gauw "aparte clubjes"
Ik denk dat dit inderdaad een onderwerp is waar bijna iedereen mee aan het worstelen is, op een enkele uitzondering na natuurlijk.
Ik denk ook dat een behoorlijk deel van dit vraagstuk wordt bepaald door je eigen machine, hoe snel is die, hoe sterk is die, hoe stabiel is die etc. etc. etc.
Ik heb dit onderwerp al meerdere keren aangekaart en kom telkens tot de conclusie dat er geen eenduidig antwoord is, wel zijn er een aantal basisregels die je steeds weer in acht moet nemen natuurlijk.
Dit is natuurlijk een prima onderwerp maar er moet dan wel iemand zijn die dit kan en wil voorbereiden en hier instructie in wil geven.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door andrefc101 »

Snijsnelheden, wat zet je ervoor en toerentallen zijn altijd leuk! In principe is dat niet echt moeilijk. Elke goede fabrikant geeft deze waardes bij zijn producten. Voor de plaatjes, boortjes en freesjes van ons El Chipo vrienden kan je de standaard tabellen gebruiken of daar iets onder blijven. Maar goed, misschien je je eerst eens afvragen wat je moet/wilt maken. Bij een van onze onderwerpen afgelopen zaterdag heeft Ad laten zien hoe je een foto omzet in een lithophane en daarvan gcode gemaakt welke ik op mijn bescheiden freesmachientje heb losgelaten. Daar heb je nu eens net totaal geen power voor nodig. Vindt zo’n 1.2 mm bolkop ook niet leuk, maw alles is relatief..... Maar wel heel erg leuk om te maken, een leuk resultaat om erg leuk om aan vrienden en of familie te laten zien. Mooi led paneeltje erachter, en je hebt een fantastisch leuk werkstuk wat niet veel power en vermogen vraagt. Ik heb er in het verleden zelfs mijn Dremel er op los gelaten, ging prima.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door benkr »

Andre, daar heb ik nu eens helemaal niets aan toe te voegen, helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door kawarider »

Tesla: goed plan! Daarna bij jou wat rommelen Ben?

Fusion en 4e as of zo...Dat gaat trouwens nog steeds niet met echt 4 assen simultaan?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door serum »

Nee, dat gaat inderdaad niet zo simultaan als het zou kunnen. Je kan wel een toolpad wrappen, maar bij mijn beste weten geen simultaan gedrag van de assen
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 10 jun 2019 22:53 Fusion en 4e as of zo...Dat gaat trouwens nog steeds niet met echt 4 assen simultaan?
Nee helaas..... maar de meeste lukt het nog niets eens om er überhaupt iets mee te doen, misschien daar eens mee beginnen 😉
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door willy wonka »

Zover ik weet kun je inderdaad alleen maar wrappen in Fusion360. Dat is wel simultaan overigens.
3+1 en 3+2 is overigens geen probleem.

Moet mij daar komend weekend nog even in verdiepen.
Want afgelopen week is er een nieuwe kitagawa mr160 geïnstalleerd op mijn machine.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door Tiny »

benkr schreef: 10 jun 2019 19:07 In mijn beleving zouden we proberen om telkens ergens anders bij elkaar te komen, ik heb alleen geen idee of er iemand te vinden is die zowel tijd als plaats als interessante omgeving te bieden heeft. Ik hoop b.v. ook eens een keertje bij Tiny te gast te zijn.
Dit hint was me niet ontgaan :lol: maar helaas kunnen er op dit moment geen CNc ers naar binnen hier. Er staat nog enige tijd een machine binnen die geen pottekijkers wenst.

Wat me wel een leuk item lijkt is het uitproberen van verschillende freesmethodes icm met verschillende snijgereedschappen. HSS vs hard metaal, verschillende coatings, verschillende koelingen. Nu is elke eigenbouw verschillend en zoiets zou je bv op DE eigenbouw freesmachine van het forum moeten doen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tiny schreef: 11 jun 2019 18:35 Er staat nog enige tijd een machine binnen die geen pottekijkers wenst.
Die machines krijgen ook steeds meer menselijke trekjes. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie