De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 20 mei 2019 18:27 Misschien zijn TMC2660 evaluatiebordjes wel wat.
Maargoed, 20-25 euro per stuk voor ze thuis liggen, maal vijf, heb je al 100+ euro, en dan zit het nog niet aangesloten
Chippie zelf kost €6 ex. Bordje ziet er niet al te moeilijk uit ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Is zo'n bordje ook niet. Het is meer de vraag of ik voor een paar tientjes al die moeite wil steken in iets wat ik niet zo heel spannend vind. Loopt ook vanzelf weer uit de klauwen, want als ik toch bezig ben dan kan er ook wel mooi een Pi compute module op, kan het analoge spul dat nu los zit via een STM32F103 microcontrollertje er ook wel bij, en dan kun je er ook prima een frees of draaibankje mee aansturen, enzovoorts.

Deze kunnen ook nog. Code is vrijwel identiek aan wat ik voor de L6470's gebruik. Niet extreem stil echter (16 microsteps in current mode), maar opzich zal me dat een worst wezen want de kitspuit staat toch in het hobbyhok.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

Dat is erg goedkoop alleen spi zo te zien dus geen step dir ingang?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Je hebt wel een step-ingang als je 'm nodig hebt, de dir moet inderdaad perse via spi komen. Heb ik wel eens via een microcontrollertje gefoezeld. Ik heb ze ooit aan de tand gevoeld met motoren die je liever niet op je tenen moet laten vallen, en dat werkte verder prima, die PowerSTEP01. Geen Leadshine DM, maar ook niet gek veel minder.

In combinatie met een Pi is puur SPI het handigste; dat praat zo'n ding uitstekend. Op mijn printer draaien die stepperdrives als snelheidsgestuurde servo's (er zit een motioncontroller in die dingen) met een PID-controller in LinuxCNC die de positie regelt.

Dat deel van mijn printer werkt uitstekend; vanavond nog zo'n honderd gram ASA geprint met een 0,8mm nozzle. Amper 2 uur printtijd met 0,2-0,3mm laagjes. Best leuk voor 'onderdelen', zo'n grote nozzle. Alles met een radius groter dan 0,8mm kun je er gewoon mee maken (en dat is mij mij zo'n beetje alles), het levert knap degelijke prints op, het schiet hard op in de verticale delen en bij schuine delen heb je met dunne laagjes toch gewoon dezelfde resolutie als met een 0,4 nozzle.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Plan tot nu toe:

- Duet2 Wifi. Denk ik. Misschien. Of toch niet. Of wel.
Met die PowerSTEP01's ben ik met een paar tientjes klaar en ik hou van LinuxCNC. Maar ik wil eigenlijk ook het verschil tussen LinuxCNC en zo'n redelijk 'highend' kant en klaar bordje wel eens weten, die Duet is een van de weinige waar ik met goed fatsoen m'n NEMA23 steppers aan kan hangen. Maar aan de andere kant kosten die Duet dingen nog best wat centen.

- Verse 12mm GT2 riempjes, idlers en tandriemschijven van Gates via E3D. Ik vind het eigenlijk nergens anders en al helemaal niet significant goedkoper.

- Bondtech BMG-X2 extruder. Ik heb een Bondtech QR in gebruik en dat was een goede aanschaf. Die heeft nog nooit verzaakt of een klik verkeerd gegeven. Goede reden om bij dezelfde toko te gaan shoppen.

- Bij die X2 hoort natuurlijk het bijbehorende hotend-spul. E3D Chimera+ idee lijkt me wel wat.

Nog even bedenken of ik het hotendspul gewoon koop of zelf maak. Opzich doet mijn hotend het prima, ik heb materiaal, ik heb de machines en vreselijk ingewikkeld is het allemaal niet. Als ik het zelf doe is de nozzles precies gelijk in Z-hoogte krijgen wel makkelijker dan met E3D Chimera+ volgens mij. Ik zit eventueel zelfs te denken aan een extra luchtkanaaltje in de verwarmingsblokken om de niet-gebruikte spuitkop vlot een 30-50 graden af te kunnen koelen na extruderwissel om nadruppelen te verminderen. Magneetklepje open, blazen maar, en een paar seconden later is het afgekoeld. Vlot opwarmen kon ik overigens al; 2-3 graden per seconde.
Of nog mooier: het koelsysteem voorzien van een synthetische thermische olie in plaats van water, heb ik ook geen externe persluchtbron nodig. Met dat soort geintjes in het achterhoofd vraag ik me dan weer wel af of zo'n Duet2 bord of om het even welke andere standaardcontroller dan ook wel handig is.

Als ik het zo doe dan heb ik 2x direct drive en volgens mij niet zoveel afval als bij andere systemen. Als ik beide nozzles nodig heb lever ik 40mm bereik in en anders 20mm. Acceptabel; ik heb nog nooit zowel de X als Y maximaal gebruikt, als ik al eens ooit perse 270mm nodig heb dan is dat in 1 richting en is de andere kleiner.

De huidige Bondtech QR+ weegt 475 gram, komt nog het huidige hotend-spul bij. Wat zal dat zijn, 50 gram ofzo? Maakt tezamen 525 gram zeg maar. Een BMG-X2 met Chimera+ weegt 620g aldus Bondtech. Zeg 100 gram meer dus. Nou, dat valt niet heel erg tegen. Met de huidige riemen en snelheden die ik gebruik (printen doe ik op 30-60mm/s, eigenlijk geen behoefte aan sneller) heb ik geen resonanties gezien. Maar misschien voor de mooi de dwarsbalk van de CoreXY van carbon maken of zoals E3D het doet: van zwaar uitgehold aluminium. Dan heb ik die 100 gram aardig terugverdiend.

Vervolgens mag het bouwplatform naar een aandrijving met meerdere spindels zodat het stabiel is als die zware printkop heen en weer staat te bonken. Ik overweeg om de 'bak' er onderuit te halen en 3 trapeziumspindeltjes te gebruiken met een riempje ertussen. Het bed evenwijdig aan de CoreXY stage stellen is dan een kwestie van de trapeziumspindeltjes onderling iets verstellen, en als dat eenmalig gebeurd is dan is het verder niet meer nodig.

En dan nog eens wat verzinnen op de laag-koeling. Maar eens kijken wat de meest effectieve opstelling is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door QupiX »

Misschien dat dit iets voor je is ivm multi material?

https://nl.aliexpress.com/item/Clone-Pr ... 48699.html
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Markus »

Oh das een mooie vonst
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik heb vandaag in ieder geval de portemonee goed pijn gedaan en een bestellijstje de deur uit gegooid:

- E3D Chimera+, 24V, watergekoeld . Ik heb nog nooit het 'standaardspul' gebruikt, en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat werkt in vergelijking met mijn eigen spul. Mocht ik toch zelf aan de knutsel gaan dan zijn waterblok, thermistors, nozzles en heaters te hergebruiken en is het verlies niet zo gek groot. Het is in ieder geval lichter dan mijn koper/messing spul.

Ik heb wel ergens het idee dat het actief afkoelen van de ongebruikte kop terwijl ik die over een borsteltje laat vegen bij een filamentwissel best wel eens goed uit zou kunnen pakken. Wat niet uit de spuitmond druipt hoeft de volgende keer ook niet geprimed te worden

- 8 Gates idlers, 2 pulleys en 3.5 meter Gates 2GT riem, alles 12mm breed. Hard nodig; ik ben door het stelbereik van mijn huidige riempjes heen en als er geen spanning op staat dan zien die eruit als een wokkel. Hopelijk werkt de Gates riem en idlers langer goed. Die Gates 2GT riem is wel met glasvezel versterking in plaats van staal, ik ben benieuwd of dat geen stijfheidsproblemen op gaat leveren. Het is toch ruim 3 meter riem wat er in de CoreXY zit en het bewegende spul gaat aardig richting een kilo.

- De Bondtech BMG-X2 extruder. Nog overwogen om er een tweede QR bij te doen, maar vreemd genoeg is die dubbele goedkoper dan een enkele Bondtech QR die ik nu heb. Nouja, hij is mooi compact en relatief licht, en als-ie maar half zo goed is dan ben ik ook tevree.
Wat ik straks met die QR ga doen moet ik nog eens bekijken. Of in de verkoop, of ik knoop 'm als gereedschapje in de spindel van de CNC-machine met een grote nozzle zodat ik er eens een hele berg bakjes en laatjes mee kan printen uit simpel PLA.

- De Duet 2 Wifi. Dat was een lastige. LinuxCNC doet het uitstekend, het moet wel heel gek zijn wil ik het er niet mee kunnen maken, en dat bordje is met 165 euro eigenlijk wel wat prijzig voor 'leuk om te proberen'. Maar ik ben toch gewoon benieuwd wat zo'n bordje doet. Voorlopig de Raspberry en touchscreen nog maar even mooi laten zitten denk ik.

Voor het geld wat het kost had ik ook zo'n beetje een hele 3D kitspuit kunnen kopen :D

Reden achter 2 losse extruders is dat de temperaturen van oplosbaar/verplinterbaar materiaal en het plastic nog wel eens erg verschillend zijn. En als je wat videootjes kijkt van dat Prusa spul dan zie je bij multimaterial prints echt gigantische afvalblokken. Ja, als je printbed vol ligt valt het wel mee kwa percentage, maar dat is niet altijd het geval.

De ''echte fabrikanten' trekken de ongebruikte printkop wel een stukje omhoog en laten ze niet op dezelfde hoogte bivakkeren. Dat doe ik in de eerste instantie even nog niet, maar eens kijken hoe het allemaal uitpakt. Is het echt niks dan is het nog wel mogelijk om de twee extruders onder een hoek te monteren en de juiste op z'n plek te roteren. Word het alleen weer zwaarder van allemaal, hoewel dat met een wormwieltje en een aandrijving via een flexibele as nog wel mee zou moeten vallen.

Maar met 2 losse extruders zou ik als ik gek wil doen alsnog zo'n multi-material extensie op 1 van de koppen kunnen monteren.

Bouwplatform ben ik nog niet over uit. Eerste idee was 3 spindeltjes monteren zodat het ding in de Z overal goed ondersteund is. Voor het XY vlak heb ik dan de lineaire geleidingen nog, zoals ze nu ook al zitten.
Ik word alleen niet heel vrolijk van het riemenfestijn wat ik dan weer nodig heb om die 3 spindeltjes simultaan te bewegen. Ik ben er dan wel zeker van dat het bouwplatform niet gaat wapperen als ik weer eens van plan ben om een 3D honingraat als infill te gebruiken.

Tweede idee is om de enkelzijdige ophanging te handhaven, maar onder het platform een betere, meer driehoekvormige ondersteuning te maken. Ik heb eventueel nog een karretje over voor de lineaire geleiding, als ik die bijplaats word de krachtverdeling wat gunstiger. Daarmee lever ik wel bereik in Z in, maar die heb ik eigenlijk wel genoeg. Ik heb nog nooit iets geprint dat hoger is dan 120mm ofzo. Eventueel frees ik wat van het bouwplatform af om het zaakje lichter te maken; dat is nu 10mm dik aluminium, 6 zal de truuk ook wel doen.
Bij Ultimaker en co werkt het enkelzijdig ook prima en kunnen ze naar eigen zeggen 20 micron laagjes doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Bouwplatform doe ik een mix van de bovenstaande opties.
Ik maak wel een nieuwe ondersteuning voor de verwarmde plaat, handhaaf de 2 rails met 1 karretje per rail, maar ik ga wel 2 spindeltjes gebruiken, aan weerszijden van het platform eentje.

Nauwkeurigheid is wel een dingetje namelijk; een lichte onderextrusie tot zo'n 10% is niet zo'n ramp (klik, klak). Maar bij laagjes van 0,15mm is dat dus wel maar 0,015mm afwijking op de laaghoogte, er vanuit gaande dat de rest perfect is.

Dat lukt me enkelzijdig ondersteund echt niet, zeker niet als ik de 'wapper-factor' meeneem die veroorzaakt word door een kilo aan bewegend spul.
Tweezijdig ondersteund zal het beter in de richting komen, dan ben ik de wapper-factor kwijt. Al komt het recht blijven van het frame dan weer nauwer; ik schat zo dat een paar platen aluminium over het frame plakken om de boel te verstijven ook al geen kwaad kan.

Hoe meer ik er over nadenk en lees, hoe meer ik van mening ben dat de basis van een 3D-kitspuit construeren alsof het een CNC-freesmachine is eigenlijk helemaal geen kwaad kan.

Maar de aandrijving van het bouwplatform dus. Kogelomloopjes zijn leuk en potentieel nauwkeurig, maar erg nodig zijn ze niet. Het bouwplatform beweegt in 10 uur printen ook maar liefst 100mm, en geen schroefspindel-aangedreven Z-as is snel genoeg om blobs te voorkomen door middel van hopping. Voor snelheid zijn ze dus niet nodig.

Voor nauwkeurigheid dan? C5 of beter kogelomlopen hebben bruikbare specificaties over hoe de afwijking tov ideaal is, C7 niet; dat is opgegeven als +/- 0,05mm/300mm afwijking maar wat de afwijking per omwenteling is zeggen ze niet. Bij gerolde trapeziumdraad doen ze dat ook niet, behalve diezelfde '0,05mm/300mm' afwijking, en daarmee is het spul op papier niks slechter dan gerolde C7 kogelomlopen. Verder geloof ik het wel met de onderlinge afwijking tussen de opeenvolgende 0,1mm stapjes.

OK, trapeziumdraad dus. Ik heb nog TR16x4 met bijbehorende tap, maar dat is toch wat lomp en ik heb er nog een andere toepassing voor. Nu kan ik trapeziumdraad ook gewoon in de winkel op fietsafstand kopen, en duur is dat spul niet. 608 lagertjes heb ik ook nog, en die dingen zijn heel goed voor wat ze kosten. Handig om een maatje te nemen wat tot 8mm afgedraaid kan worden. De eerste de beste maat is dan TR12x3.

Dan de moeren. Ik kan een paar bronzen moertjes bestellen, maar het is me opgevallen dat die dingen bij lage belasting nog wel eens willen piepen. Dat doen de zelfgetapte moeren voor de TR16x4, maar de trapeziumdraad.nl (mafaha) TR8x1.5 moeren en draad ook. Eigenlijk wil ik gewoon kunststof moeren, die lopen zo mooi. Maar dat is geen catalogusitem. Staal, RVS of brons, daar moet je het mee doen. Misschien bij Igus, maar dan zal de totaalprijs met orderkosten, verzendkosten, whateverkosten ook wel weer tegenvallen. Wel de moeite om even na te vragen.

Eigenlijk had ik achter CAD moeten kruipen maar ik had meer zin om even te pierewaaien in het hobbyhok. Maar eens kijken of ik een tapje kan fabriceren want een TR12x3 tap is een prijzig geintje (euro of 80 of lang wachten op de ali-express)
Stukje TR12x3 draad gekocht, klein stukje trapeziumdraad afgezaagd en in de draaibank voorbewerkt. Niet erg m'n best gedaan om het allemaal supergoed te doen, gewoon wat lol maken.

Afbeelding

Dremeltje erop losgelaten om snijtandjes te maken:

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er zelfs nog wat vrijloop in geslepen.
Vervolgens een reststukje POM gevonden, gat van 8,5mm erin geboord en geprobeerd te tappen. Nou, een prijs voor precies gemaakt gereedschap zal die tap niet winnen, die voor minst praktische tap aller tijden misschien wel. Spanen worden uiteraard niet afgevoerd naar buiten maar gaan in de gleuf zitten. Regelmatig even terugdraaien en de groef leegmaken dus. Maar doe je dat, dan krijg je ook een werkende moer:

Afbeelding

Let even niet op de waterpomptang-sporen, het was gewoon een probeersel.

Probleempje is natuurlijk dat je zo geen speling creeert tussen moer en draad, dus de bij kamertemperatuur getapte moer draait relatief zwaar.
Nou, dat is ook wel op te lossen. Moer+tap in de vriezer gemikt, accu's van de drone volladen, middagje vliegen, en weer terug het spul uit de vriezer gepakt en nog een keer getapt. Eenmaal op kamertemperatuur heb je dan een moer die soepel draait met verdraaid weinig speling. Zowel axiaal als radiaal zit het als gegoten.

Mooi, experiment geslaagd. Een tweede leuk experimentje is om er eens een draaibeiteltje voor proberen te maken; ik ben zo'n domme draaier die alleen wisselplaten en simpel geslepen HSS beitels gebruikt. De tandvorm kan ik op de frees wel nauwkeurig maken uit een stukje zilverstaal, vrijloophoeken zijn uit de hand te slijpen, wetsteentje erover, en dat zou ook moeten werken toch?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Sven »

Waarom de tap ook in de vriezer?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 26 mei 2019 22:54 De tandvorm kan ik op de frees wel nauwkeurig maken uit een stukje zilverstaal, vrijloophoeken zijn uit de hand te slijpen, wetsteentje erover, en dat zou ook moeten werken toch?
Als je met de laatste streek met de wetsteen de hoek niet verziekt, zodat ie weer bot is moet het wel lukken.

Waarom niet gewoon M10x1.5 gewone draad eigenlijk ? Dan kun je ook gewoon een standaard tap gebruiken.
Sven schreef: 27 mei 2019 08:21 Waarom de tap ook in de vriezer?
Staal krimp minder dan kunststof, en dan warmt het kunststof niet op tijdens het tappen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Waarom de tap mee in de vriezer: Hugo slaat de spijker precies op z'n kop.

En waarom geen metrische schroefdraad: ik had ergens een artikeltje gevonden waarin ze beschreven waarom dat niet aan te raden was. Kan 'm zo gauw niet meer vinden, maar het had iets te maken met het feit dat V-draad tot veel grotere cyclische afwijkingen leid als de draad ook maar een fractie krom is en/of als de slijtage inzet dan de veel vierkantere trapeziumdraad. En uiteraard is de efficientie van vierkantige draden hoger, maar zo lang de stappenmotor het kan trekken zal me dat een zorg wezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Sven »

Ah, ik dacht dat de moer staal was (van de foto), maar het is POM?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ja, dat was een reststukje dat nog ergens naast de draaibank lag te liggen. Ik hergebruik mijn materiaal tot er alleen nog maar spanen over zijn :lol:
'voor het echie' heb ik eventueel nog een stukje kunststof dat verdraaid veel weg heeft van nylon met vast smeermiddel erin. En werkstoff-S heb ik ook nog wel.

Verder heb ik eens een aanvraag naar Igus geschoten voor JFRM-282835TR12X3 moertjes. Eens kijken of dat te doen is.

Een trapeziumdraad in staal tappen wil ik trouwens echt niet meemaken. Tegen de tijd dat je een TR16x4 tap door een stuk POM of messing gejaagd hebt is je rug nat. Viel met deze TR12x3 nog wel mee eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie