Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door buitermark »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Naar mijn idee is de afstand het probleem niet zo, eerder om de nauwkeurige hoek te meten welke kant die draad op staat.
Ik heb ooit eens naar spec's van de proliner gekeken, en kwam tot de conclusie dat als ze echt hun spec's waarmaken, ze wel verdomde nauwkeurig de hoek van de meetdraad moeten kunnen bepalen,(in 2 vlakken) en dan heb ik het nog niet eens over doorhangen van de meetdraad.
- Bereik: 15 m
- Nauwkeurigheid: 0.8 mm
Dan moet de hoek dus binnen 0.003 graden nauwkeurig zijn. Of je moet hele slimme correctie software kunnen toepassen.
Al met al, als hij de spec's wel haalt, is de prijs begrijpelijk.
Maar als je uitgaat van rechte lijnen, en je meet meerdere punten op de lijn (niet alleen begin en end), zou je al wat beter kunnen middelen.

Het zou me niets verbazen dat een laserscanner het tegenwoordig beter doet, die kan per slot veel meer data analyseren en er een goed gemiddelde uit halen.

Blijft toch knagen om een 2D scanner op hobby niveau voor elkaar te krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door zeeschuim »

Die van mij is 0,8 mm nauwkeurig in de 3d ruimte op 8meter afstand.
Er zitten encoders in die 2,5 miljoen pulsen per omwenteling geven en die worden softwarematig nog verdeeld.
De draad moet je geregeld schoonmaken met een microvezel doekje vanwege de hoge resolutie.
Het is heel mooi speelgoed!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door serum »

Wat voor software gebruik je erbij? en hoe registreert hij de hoek waarmee de draad door de ruimte loopt? ik zie maar 1 encoder?

Wat kost een dergelijk iets?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door zeeschuim »

Hij maakt gewoon .dxf tekeningen. Er zitten 5 encoders in. 22k
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zeeschuim schreef: 09 mei 2019 16:56 Die van mij is 0,8 mm nauwkeurig in de 3d ruimte op 8meter afstand.
Er zitten encoders in die 2,5 miljoen pulsen per omwenteling geven en die worden softwarematig nog verdeeld.
De draad moet je geregeld schoonmaken met een microvezel doekje vanwege de hoge resolutie.
Het is heel mooi speelgoed!
Ja, een encoder er in zetten die 2.5 miljoen pulsen doet, is in de basis geen uitdaging, maar een mechaniekje maken waar 8 meter draad uit rolt door een klein pootje, die zo licht loopt dat de hoekverplaatsing van het eindpunt ook daadwerkelijk een verplaatsing van de arm teweegbrengt is wel echt knap.
Daarnaast vraag ik me af wat een lijntje van 8 meter doorhangt, en hoe je dat zou kunnen corrigeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door DaBit »

Het doorhangen van de meetdraad lijkt me nou net niet zo'n drama. De zwaartekracht is een constante, de verticale hoek en uitgerekte lengte weet-ie, de kracht waarmee aan het touwtje getrokken word weet-ie, en wat het soortelijk gewicht en E-modulus van het touwmateriaal is ook. Dan lijkt het me geen grote ramp om uit te rekenen hoe ver dat touwtje doorzakt. En als je dat weet, dan weet je de echte lengte ook.

En binnen zekere grenzen maakt het ook niet zo heel veel uit; 1mm misrekenen in doorhangen maakt voor de lengte maar heel weinig uit.

Het hele vernuft van dat ding zit 'm in meten met 1 draad. Met 2 draden een driehoek maken en die narekenen lijkt me best te doen voor een hobbyboboplossing, een telescoopconstructie ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het ding meet in 2 vlakken de hoek van de draad, dus doorhangen betekend een andere hoek.
Die lengte afwijking door doorhangen, geloof ik wel, maar een hoekfout van 0.01 graden op 8 meter is onacceptabel.
En aangezien ze vinden dat je hem ook op z'n kant mag gebruiken , zullen ze er inderdaad ook nog wel een elektronisch waterpas in hebben, om te weten welke kant de zwaartekracht op is, want bij recht boven je meten hangt het niet erg door.
Maar als jij vervolgens in het horizontale vlak je pen 1 mm in radius verplaatst moet dat hoekding wel verplaatst worden door een touwtje.
Dan heb je wel een erg kleine hysterese nodig wil het werken, ik denk dat er nog meer slimmigheid in zit.
Zou mij niets verbazen als er binnenin op micro niveau een 'kwispel' beweging gegenereerd word waardoor die de stichslip uit kan middelen.

Wel weer een mooi Nederlands product volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2019 22:27 Het ding meet in 2 vlakken de hoek van de draad, dus doorhangen betekend een andere hoek.
Ja, maar dat is toch allemaal constant en voorspelbaar? Je weet hoe hard er aan dat touwtje getrokken word door zwaartekracht en veer, en je weet wat dat touwtje rekt want die zit harstikke in z'n elastische gebied. Dan kun je de doorhanging uitrekenen en ook het punt waarin touwtje en hoekding in elkaars verlengde staan.
Ik zal niet zeggen dat ik het in 5 minuten in een stuk code gegoten heb, maar ten opzichte van het stuk mechanica klinkt dat probleem toch ook niet heel ingewikkeld.

Wind lijkt me een groter probleem, zon ook.
Dan heb je wel een erg kleine hysterese nodig wil het werken, ik denk dat er nog meer slimmigheid in zit.
Zou mij niets verbazen als er binnenin op micro niveau een 'kwispel' beweging gegenereerd word waardoor die de stichslip uit kan middelen.
Als het al nodig is. Het zijn best aanzienlijke koppels die je met zo'n touwtje van 8 meter genereert. Lijkt mij genoeg om de stickslip van een enigzins nauwkeurig mechaniekje te overwinnen. Anders zou er geeneen horloge lopen.
Je zou voor de gein eens een touwtje van een paar meter moeten spannen met 10mm van het draaipunt een 0,001 meetklokje, en dan kijken of je het kunt meten als je het uiteinde een mm verplaatst. Zou best nog wel eens mee kunnen vallen.

Wat ik knapper vind is dat ze zoiets nauwkeurigs kunnen maken dat het jarenlang volhoud in een niet bepaald precisiegereedschap-vriendelijke omgeving.
Wel weer een mooi Nederlands product volgens mij.
Dat zeker!
Krijg jij ook al zo'n zin om zo'n ding open te schroeven om al dat Nederlands vernuft te bewonderen? :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 10 mei 2019 00:13 Wind lijkt me een groter probleem, zon ook.
ja, die wind zat ik me ook al af te vragen, zon was nog niet bij me opgekomen, maar misschien dat in de kleine lettertjes staat dat de spec's alleen binnen gelden
Dan heb je wel een erg kleine hysterese nodig wil het werken, ik denk dat er nog meer slimmigheid in zit.
Zou mij niets verbazen als er binnenin op micro niveau een 'kwispel' beweging gegenereerd word waardoor die de stichslip uit kan middelen.
Als het al nodig is. Het zijn best aanzienlijke koppels die je met zo'n touwtje van 8 meter genereert. Lijkt mij genoeg om de stickslip van een enigzins nauwkeurig mechaniekje te overwinnen. Anders zou er geeneen horloge lopen.
Je zou voor de gein eens een touwtje van een paar meter moeten spannen met 10mm van het draaipunt een 0,001 meetklokje, en dan kijken of je het kunt meten als je het uiteinde een mm verplaatst. Zou best nog wel eens mee kunnen vallen.
daar heb je misschien wel gelijk in, als ik zie hoe strak die bouwvakkers hun lijntje spannen, maar dit lijntje kan niet al te strak, anders schiet die pen steeds uit je hand, maar een keer een proefje doen lijkt me wel leuk, je zou in aan buisje waar de lijn uit komt natuurlijk kracht opnemers kunnen maken en zo weet je hoeveel de lijn nog duwt of doorhangt wat uiteindelijk nog niet tot verplaatsing leid.
Dat zou ook kunnen verklaren dat ze het over 5 encoders hebben ipv 3, die je eigenlijk maar nodig hebt. (dat een opnemer dan generiek encoder genoemd wordt zou een bewuste misleiding voor concurrentie kunnen zijn)
Wat ik knapper vind is dat ze zoiets nauwkeurigs kunnen maken dat het jarenlang volhoud in een niet bepaald precisiegereedschap-vriendelijke omgeving.
Wel weer een mooi Nederlands product volgens mij.
Dat zeker!
Krijg jij ook al zo'n zin om zo'n ding open te schroeven om al dat Nederlands vernuft te bewonderen? :lol:
Ja, heel erg, helaas nog erg weinig onderhuids over kunnen vinden, en degene die ik ken met zo'n apparaat staan vast niet te springen om hem mij open te laten schroeven. :lol:

Ik bedacht me dat ik wel iets mis in dat ding, een zuivere 2D contour hulpmiddel. Er zou een rotatie laserpointer in moeten zitten zodat je in b.v. het laadruim van een bus, precies het vlak van de wand kunt zien en zodoende ook de juiste punten kunt scannen.
Verder verbaasd het me dat ie geen 360 graden rond kan. (of dat moet inmiddels verbeterd zijn en ik heb misschien een oude beschrijving)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door zeeschuim »

Ja, heel erg, helaas nog erg weinig onderhuids over kunnen vinden, en degene die ik ken met zo'n apparaat staan vast niet te springen om hem mij open te laten schroeven. :lol:
Waarschijnlijk is het toch niet allemaal zo simpel onder de kap van de Proliner. In China zullen ze hem echt wel open geschroefd hebben, maar vooralsnog is er nog steeds geen goedkope Chinacopymodel op Alibaba.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door Jorn Hofman »

Jammer dat de Proliner geen goedkoop alternatief heeft.
Indien er toch nog andere mogelijkheden zijn hoor ik het graag.

Heb ooit een filmpje gezien van een digitale pen waarmee ze een sjabloon konden omtrekken die vervolgens direct in de computer kwam maar kan ik niet meer vinden.

groeten Jorn
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, zo'n pen heb ik ook wel eens gezien, maar jij wilt denk ik wel een meetbereik van 2 meter hebben.

Ik ben ooit bij zo'n project betrokken geweest, en kwam tot de conclusie dat het toch heel veel haken en ogen heeft.
Als het niet veel mag kosten, je toch een hoop ontwikkeltijd er aan besteed, men verwacht toch een bepaalde nauwkeurigheid, dan verkoop je er een aantal, die moeten allemaal support, en dan komen er nog al of niet terechte reclamaties.
Al met al, is het heel lastig om voor een paar duizend euro zoiets op tafel te leggen, als je het niet zuiver hobby matig doet.
En moet je ook nog onderzoeken of je niet binnen de patenten van Proliner komt.

Maar dat was meer dan 10 jaar geleden, met de huidige laserafstandmeters, een hoek opnemer, en wat knutselwerk kom je misschien een heel eind, al is zo'n laserafstandmeter ook niet binnen 1 mm.
Jorn Hofman schreef: 13 mei 2019 16:54 Heb ooit een filmpje gezien van een digitale pen waarmee ze een sjabloon konden omtrekken die vervolgens direct in de computer kwam maar kan ik niet meer vinden.
Moet je een sjabloon hebben, dan wordt het een stuk simpeler, er zijn plotters die als scanner kunnen werken o.i.d. Of een scanner op de freestafel.

Maar eigenlijk wil je direct vanuit de meting naar cad.

https://gomeasure3d.com/microscribe/
Is ook nog steeds zo'n $11.000 en kan ook veel te veel voor wat je wilt, en heeft het bereik niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door frank »

Je zou ook met twee van die trekdraad lengte meters kunnen werken. De draden komen samen in de aftastpen, de afstand tussen de encoders is bekend dus kunnen de aftastpunten eenvoudig berekend worden.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Plaats reactie