Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door Jorn Hofman »

Hallo iedereen,

Al een tijdje loop ik rond met het idee een scanner (of ander apparaat) te willen gebruiken om een vorm van een binnenwand van een bestelwagen te kunnen inmeten/scannen om deze gegevens te kunnen gebruiken voor het cnc frezen van een houten plaat die vervolgens perfect in alle rondingen vormen van de bestelwagen past.

Het zou in eerste instantie dus gaan om een zo simpel mogelijke tool om een contour lijn te generen van een gebogen oppervlak (met veel hoeken en rake bollingen) die gelijk in SolidWorks kan worden gebruikt als tool.

Ik ben erg benieuwd of er misschien mensen zijn die hier ervaring mee hebben

Groeten Jorn
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door hfjbuis »

Het idee wordt veel toegepast. Daardoor kun je er "kant en klare" apparatuur voor kopen. Google maar op "optical laser scanner", dan kom je een aantal 3D scanners tegen.
Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door Jorn Hofman »

Dank voor de reactie, Het gebruik van een standaard 3d scanner is bij mij bekend echter ben ik opzoek naar een gemakkelijke (automatische) manier om bijv. deze data om te zetten naar een contour lijn. Dit omdat het doel is tijdwinst te behalen en een strakker eind resultaat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.prodim-systems.nl/producten ... cs-series/
Geeft direct een dxf.
Volgens mij gebruiken ze dit ding in de carrosseriebouw voor hetgeen jij wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door Guvner »

Kijk eens naar markerscan

Mooie tool die werkt met je smartphone en uiteindelijk een cad file uit poept
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door keesfrees »

Proliner moet je wel wat euro's voor uittrekken.
Wie/wat was de naam ook al weer van die demo op de cnc-dag, foto's maken van plakplaatjes en dan doorrekenen bij een internet dienst.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 07 mei 2019 13:24 Proliner moet je wel wat euro's voor uittrekken.
Ja, maar heb je de vraag gelezen ? ;-)
Jij (en ik) kunnen dit soort dingen met een plaat hout en een aantal punten er op vast schroeven tegen de juiste posities en daarna het geheel opmeten en intekenen. Maar dat is tegenwoordig niet meer de manier ....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door keesfrees »

Zo dus :
viewtopic.php?t=12143#p128357
(teruggevonden met zoekterm "de dag is zo weer om")

Maar idd, markerscan, dat bedoelde ik, is er iemand met praktijkervaring daar mee ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door Guvner »

keesfrees schreef: 07 mei 2019 13:37 Zo dus :
viewtopic.php?t=12143#p128357
(teruggevonden met zoekterm "de dag is zo weer om")

Maar idd, markerscan, dat bedoelde ik, is er iemand met praktijkervaring daar mee ?
Ja ik

Een part time collega van me is een van de developers van markerscan. We hebben het gebruikt voor het maken van een granieten vlak naast een open haard.

Download het eens en probeer het, gratizz
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door Jorn Hofman »

Super alle reacties! de werking van het Proliner Generation 4X is exact wat wij zoeken. Echter is inderdaad de prijs voor ons niet toereikend waar deze machine 20.000 euro kost.
ons budget voor een oplossing die soortgelijk zou werken zou een 10e hiervan zijn.

Ik heb een soort pen gevonden die ook coördinaten zou kunnen doorgeven zijn er mensen die soortgelijke producten kennen die toto op 1 mm nouwkeurig coördinaten kunnen doorgeven die te gebruiken zijn voor het maken van een goede contour lijn?

groeten Jorn
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ook dit nog gevonden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door Markus »

Jorn,

Met een camera (Photogrammetry Scan) kun je een hee ruimte inscannen , daarmee is de ruimte 3D te herbouwen



Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 01 jul 2019 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://lasers.leica-geosystems.com/sit ... k=G4-0eQJl
Veel van die laser afstand meters hebben tegenwoordig bleutooth, kun je de gemeten waarden zo op je telefoon zetten (hoop ik, want daar heb ik geen verstand van :idea: )
Als je een hulpstukje maakt waarop die afstand meter op een draaischijf zit, en je kunt die ook nog op vaste hoeken arreteren, Heb je achterelkaar een lijst met poolcoordinaten. Dan kun je in excell daar ook zo een poly-line voor in autocad van maken.

De volgende stap is een gemotoriseerde draaischijf, een besturinkje, en je hebt het ook, maar dan kost het uren, en als die betaald moeten worden wordt het ook niet leuk meer.
(kun je wel gelijk koppelen aan autocad oid, teken je live de gemeten punten)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Vorm inscannen voor cnc plaatwerk

Bericht door buitermark »

Guvner schreef: 07 mei 2019 13:44
keesfrees schreef: 07 mei 2019 13:37 Zo dus :
viewtopic.php?t=12143#p128357
(teruggevonden met zoekterm "de dag is zo weer om")

Maar idd, markerscan, dat bedoelde ik, is er iemand met praktijkervaring daar mee ?
Ja ik

Een part time collega van me is een van de developers van markerscan. We hebben het gebruikt voor het maken van een granieten vlak naast een open haard.

Download het eens en probeer het, gratizz
Werkt vast wel lekker/goed met een granieten plaat, waar je goede duidelijke foto's van enige afstand kan maken.

Maar ik heb voor mijn bestelbusje (citan) daarmee geprobeerd om een bodemplaat exact op maat te maken, maar dat was een grote ellende. Programma ziet er hoopvol en goed uit, maar ik heb het na wat uurtjes proberen en aanrommelen toch 'afgeschoten' en gewoon op de ouderwetse manier met de hand uitgemeten.
Was voor mij ook maar éénmalig voor eigen gebruik, maar de TS wil het juist (regelmatig ?) voor een dergelijk doel gebruiken als ik het goed begrijp.
Proberen kan geen kwaad, maar in de beperkte ruimte van zo'n busje is het gewoon erg lastig om goede foto's/herkenningen te kunnen krijgen.

Proliner is naar mijn idee the way to go, als je het zakelijk en veelvuldig nodig hebt. Wel ff een bom duiten, maar dan heb je ook wat.
Al zou een diy projectje met zo'n lijnmeetsensor die in die dingen zit ook niet verkeerd kunnen zijn... maar ja dat kost weer ontwikkeltijd...
Plaats reactie