Chemisch zwart maken aluminium

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Het leek inderdaad zo'n wondermiddel.
Ik ga er nog wat mee experimenteren maar veel vertrouwen heb ik er niet in.

Aflakken om het te fixeren is misschien nog wel een optie.

@Kees : hoe kleur je die lasergraveringen nu in of was het alleen een testje?
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Net nog een testje gedaan op een stukje van het alu dat ik ga gebruiken voor mijn karweitje en dat ging goed.
Ziet er mooi uit. Ook geen verkleuring rond de gravering.

De eerste (mislukte) testjes waren op stukjes onbekend aluminium. Gelakt aluminium? Legering?

Ik ga er nog ff mee verder.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door audiomanics »

PeterNl schreef: 29 mar 2019 15:35@Kees : hoe kleur je die lasergraveringen nu in of was het alleen een testje?
Normaal laser ik alleen gekleurd geanodiseerd aluminium. Laseren op blank aluminium gaat ook, maar het contrast is niet erg hoog. Als het goed geanodiseerd is kan je er met een watervaste stift overheen gaan en dan goed poetsen tot het van het ongelaserde aluminium af is. het gelaserde gedeelte blijft dan nog redelijk goed gekleurd.
Truuk die ook werkt met ongeanodiseerd aluminium is eerst goed schoonmaken en ontvetten, dan een laagje lak er op spuiten, dan laseren, afspoelen met water en een zacht lapje en dan die aluoxid er op.. minuutje laten werken, afspoelen en dan in een badje met aceton de lak weer oplossen.. Spoelen, drogen en dan met wax sealen..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 30 mar 2019 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door hfjbuis »

Dit vond ik op internet bij het onderwerp carburateurs (aluminium) reinigen:
Let er goed op dat u geen aluminiumdelen probeert te reinigen met Tickopur TR13. Deze vloeistof is hiervoor niet geschikt. Het aluminium zal namelijk volledig zwart kleuren.
Waarschijnlijk heeft het slechte kleuren te maken met de soort legering!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 29 mar 2019 23:38 Dit vond ik op internet bij het onderwerp carburateurs (aluminium) reinigen:
Let er goed op dat u geen aluminiumdelen probeert te reinigen met Tickopur TR13. Deze vloeistof is hiervoor niet geschikt. Het aluminium zal namelijk volledig zwart kleuren.
Dat was toch juist wat de Topic Starter zocht?
Op naar de Tickopur TR13 leverancier :lol: :lol: :lol:
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Dat eerst lakken is een goede tip. Net door de verf heen frezen en dan Aluoxid erop.
Dan hoeft het aluminium ook niet eerst geanodiseerd te zijn.

Tickopur TR13 is zeker een goedje wat het proberen waard is. Een flesje Aluoxid (100ml) kost €10,-.
Tickopur TR13 (2 liter) kost €33,-
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door audiomanics »

Ben benieuwd wat dat Tickopur doet..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door hfjbuis »

Ik heb eens gekeken welk oxide een zwarte kleur zou kunnen geven . "Alle verbindingen" (oxide, fosfaat, sulfaat, fluoraat)van de bestanddelen (Aluminium, Magnesium , Lood en Zink) hebben een witte of zilverachtige kleur. De Mangaan Fosfaat verbinding is echter Bruin tot zwart van kleur. Dit zou het zwart worden kunnen verklaren en ook de reden waarom het spul niet werkt op alle aluminium legeringen. Met puur fosforzuur zou het dan ook moeten gaan (apotheek).

Je zou het aluminium dan ook met UV gevoelige lak kunnen bespuiten (wordt gebruikt bij het maken van printplaten). Vervolgens de tekst/tekening een op een overhead sheet printen, het geheel onder de hoogte zon leggen, de lak met loog (keuken ontstopper) verwijderen en dan etsen. Afhankelijk of je de Positieve of de Negatieve variant van de UV lak hebt gebruikt, worden dan de letters/tekening of de omtrek zwart!
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Dat is interessante informatie.

Ook het idee om fotolak te gebruiken,te belichten, ontwikkelen en dan te etsen met Alioxyd is iets wat ik tzt eens ga proberen.

Ik heb hier spullen staan om PCB's te etsen (belichtingsbak etc.) dus dat moet lukken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door DaBit »

Aluminum lost ook op in natriumhydroxide. Beetje oppassen met het ontwikkelen van de fotolak dus
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door audiomanics »

Zeker! Maar met de goede legering kan het ook mooi wit worden: de aluminium panelen van de Käser heb ik destijds in het ligbad een tijdje laten bruisen in causticsoda.. Het resultaat was onverwacht fraai, maar wit is natuurlijk geen zwart..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Dus chemisch witten van een gravering is ook mogelijk? Das interessant...
Weet je nog welke legering dat was?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat het 't goedkoopste aluminium was.. dat zachte... Moet wel zeggen dat de frontjes er nu na een jaar of 7 nog bijna net zo wit uit zien en ook behoorlijk krasbestendig zijn gebleken..
Foto van toen:
5515
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: 01 apr 2019 22:45 ... in het ligbad een tijdje laten bruisen in causticsoda..
En het bad is dan ook gelijk mooi schoon :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie