CNC meeting - Brabant

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door Kars-cnc »

Andre, bedankt voor de leuke en leerzame middag! Indrukwekkend machines (zeker voor een hobbyist).
Ook de lithophanen van Ad waren erg mooi. Daar zou ik in de toekomst ook nog wel eens wat mee wil proberen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door kawarider »

Andre, mooi man bedankt! Leuk om te zien hoe je door Fusion vliegt!. Dat staalfrezen was echt grof! Mooie middag, bedankt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door kawarider »

He Serum, ik zie dat je je post verwijderd hebt. Toch bedankt. Riem of planetair is inderdaad eigenlijk vragen naar de bekende weg. Ook goedkope planetaire kastjes doen het wss beter dan een riempje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door DaBit »

Jammer dat ik het gemist heb. Maar 7 bezoekende stellen gehad op de openhuizendag waarvan 2 met serieuze interesse. Was toch de moeite om voor thuis te blijven.
Volgende keer beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door Kjelt »

Welk merk was die 3D muis met lcd display op de fusion demo eigenlijk ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 31 mar 2019 14:25 Welk merk was die 3D muis met lcd display op de fusion demo eigenlijk ?
Denk dat dat Ad zijn ding was.....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door serum »

Bestaat maar één merk, 3dconnexion. Ik kan niet zonder. Zal ook gewenning zijn, ben ermee begonnen met het 'maten' in solidworks, en nu in fusion.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door Toxiq »

Ballegooijen schreef: 30 mar 2019 20:35 Lelystad mag dan een CNC slagroomspuit hebben maar Brabant heeft een eigen logo !!
Kijk, had je die nou in slagroom op de taart gespoten was ik onder de indruk geweest, maar zonder slagroom, neh... :lol: :lol: :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door andrefc101 »

Toxiq schreef: 31 mar 2019 16:16Kijk, had je die nou in slagroom op de taart gespoten was ik onder de indruk geweest, maar zonder slagroom, neh... :lol: :lol: :lol:
Dat slagroomspuiten ging zo langzaam dat het al zuur is voor het erop zit :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door abs02 »

3Dconnection met Inventor !!

Als je alleen slagroom wilt : wegblijven als t r niet is. Neemt alleen maar ruimte in . :mrgreen:

Komen de mensen die in cnc geinteresseerd zijn.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door skillalot »

kawarider schreef: 31 mar 2019 13:21 Riem of planetair is inderdaad eigenlijk vragen naar de bekende weg. Ook goedkope planetaire kastjes doen het wss beter dan een riempje.
Wat was de vraag? Voor wat voor machine? Ik heb op onze snijmachine namelijk bewust gekozen voor riemvertraging en juist niet voor planeraire kastjes.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door abs02 »

Dat is hier niet meer aan de orde : ander topic maken ??
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door serum »

Ik had een soelaas geplaatst, maar twijfelde of er interesse voor was. Ik heb bewust gekozen voor planetair, wel de betere kwaliteit;voor planetair geldt doorgaans hoe kleiner de vertraging, hoe lager de backlash/omkeerspeling (uitgedrukt in arcmin). Andre heeft mijn machinevoor 95% overgenomen, en hij gebruikt dus dezelfde config.

Voor mijn machine een eenvoudige keuze; shimpo, 1:4 planetair; 0,5g versnelling van een portaal van een kg of 450, in mijn geval gebruik ik yaskawa 850w servo's om de x/y te verplaatsen, de 850w variant gebruikt een lagere reductie dan de 750W, omdat die laatste hoogtoeriger zijn. Door de lagere RPM zijn de 850 watters met een grotere pinion uitgevoerd; deze combinatie zorgt door het grotere contactvlak tussen de rack/pinion ook weer voor een kleinere speling. (VMH Herion helical rack/pinion) Ik maak met een redelijke snelheid in hout passingen binnen 0,05 nauwkeurig. (essentieel voor mijn ontwerp van meubelen). Er zit een 9kw spindel op, Zit je in de 2.2-3kw reeks qua spindel, kan je minder voorzetten, dan zou een tandriemoverbrenging misschien prima zijn. Ik heb bewust gekozen voor planetair met een lage speling.

Ondertussen voor het behoud van de machine de acceleratie teruggezet naar, ik meen, 0,25G (iets van 250mm/s2)

Hier is de betreffende machine in actie in 25mm berken multiplexm in 1 x op volle diepte, 12m/min op relatief weinig toeren;

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC meeting - Brabant

Bericht door Ballegooijen »

Beste Serum, zou je dit in een ander draadje willen plaatsen? Dit draadje gaat over de CNC meeting Brabant. Wordt allemaal een beetje verwarrend op deze manier ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie