Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door serum »

op 0,025 is al veel te nauwkeurig voor een houtbewerkingsmachine. :) ik heb er over een kleine week 1 onderweg die op 0,05 nauwkeurig zou zijn, maar ik betwijfel op voorhand of die dat haalt. (zitten fatsoenlijke onderdelen op 850W yaskawa servo's, WMH Herion rack/pinion met schuine vertanding, Shimpo planetaire reductie 1-voudig met 1:8 reductie) Geheel is degelijk uitgevoerd, maar ik zou mijn handjes dichtknijpen als ik er een plank op ,05 maatvast eraf kan pakken.

Als de afwijking maar steeds gelijk is, dan kan je daar weer rekening mee houden.

Ik weet niet wat voor basis je neemt voor een vacuumtafel? trespa/hpl/pvc? Mocht het PVC moeten zijn, ik heb bij deze machine een paar reserveplaten in 25mm dik besteld voor 150 dollar per stuk. in 133x250. (ik heb er zelf 1,5 nodig, maar kan wellicht een extra voor je meebestellen).

T slots krijg ik ook nog een meter of 20 a 30 extra van btw.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

Ik ben nog niet aan het bouwen, en de vacuumtafel is ook nog niet op tekening, dus ik kan eventueel rekeninghouden met de T-slotstrips die jij extra hebt.. Op voorhand hou ik me aanbevolen (uit naam van de koper dan) Als je wat maten hebt, of een linkje?...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door serum »

Nee, sorry. Die heb ik niet. (de maten). Ik mocht een tekening van de vacuumtafel naar wens inleveren bij de leverancier en had aangeboden de t-slots er zelf in te frezen. (was nog niet helemaal uit een praktische plaatsing van die dingen, want waar een t-slot zit kan geen afdichtingsrubbertje) het zijn degelijke profielen van aluminium.

Onderstaand een plaatje van de profielen. (niet mijn machine)

15953

Dergelijke pods zijn ook handig voor het bouwen van een vacuumbed trouwens. Die zijn niet duur weet ik, als je er daar een aantal van nodig hebt, kan ik vragen of ik er deze erbij kan kopen? Zit een rubberend dopje bij waarmee je de zone af kan sluiten. (of via een PLC ala JanPlastiek)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

Het zijn inderdaad de strips dit ik bedoel. Als het T8 is zal de breedte vermoedelijk 20 zijn. Dat zijn de meesten die ik gevonden heb.
Ik zal binnenkort weer eens met 'm om tafel te gaan zitten of we al aankopen moeten gaan doen.
Ik denk er trouwens over om de selectie van de vacuum-eilanden gewoon met een solenoid-klep en een heel bord met drukknopjes te doen, niets ingewikkelds en voor iemand die zijn leven lang alleen een hamer, zaag en beitel in zijn handen heeft gehad ook een stuk eenvoudiger te begrijpen. Hoewel.. never underestimate your opponent..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door janplastiek »

simpeler dan bij mij kan niet :mrgreen:
frees stuurt de tafel, ik moet enkel na het starten van mijn drive programma de vacuüm applicatie opstarten en kiezen op ik handmatig of automagisch wil laten schakelen ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door Breaker »

Met het aanspreken van de API moet dat wel te bouwen zijn in EdingCNC als automatisch/manueel. Met 20 zones kan de schakeling direct terug naar de kaart, kost dan wel een paar uitbreidingsborden. Bij 40 zones is er een limitatie van voldoende outputs en moet je toch naar een PLC gaan kijken of op een matrix manier aansturen.

Op de CNCzone dag werd er wel een I/O kaart getoond, maar die was voorlopig vooral voor input om een bedieningspaneel te kunnen bouwen (Pokeys-achtig).
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door André »

Komt de toleratie factor van de machine zo precies bij houtbewerking? (of is dat een domme vraag?)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door andrefc101 »

André schreef:Komt de toleratie factor van de machine zo precies bij houtbewerking? (of is dat een domme vraag?)
Ik denk dat dat wel mee valt, houtbewerking gaat meestal in millimeters, niet in ummen ;-)
Maar de uiteindelijke precisie van een machine is natuurlijk wel de optelsom van alle spelingen! Dus lagers, geleidingen, torsie, spindel, frees zelf enz..... dus hoe zuiverder je de machine maakt, hoe beter het uiteindelijke werkstuk zal zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

Het heeft even geduurd.. steeds moest er weer wat anders of iets er bij, maar nu draait hij toch.. roterende moeren op de X-assen (THK spoed 20mm) en ISEL op de Y en Z assen.
De software begrenst de snelheid op slechts 28 meter per minuut (125.000 klok).. Ik weet zeker dat de machine zelf geen problemen zou hebben met een nog hogere snelheid.. Maar nuttig is het niet.. Het is nu al schrikken als het machine vanaf stilstand met een acceleratie van 2m/sec^2 aanstuurt op volle snelheid..
Er moet nog een vacuum-bed gemaakt worden en de kabels bleken zo stug dat de kabelrupsen het niet aan konden.. De heren van IGUS zijn langs geweest en zijn bezig met een sterkere kabelrups en ook ietsjes breder (er lopen door de X-kabelrups maar liefst 9 stuks kabels.. Ook moeten er nog een paar magneetjes i de afzuigkap gezet worden zodat die snel los en vast te zetten is..
18301
18302
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door Markus »

Erg mooi, heftig apparaat , heb je de lange spindels flink moeten opspannen om buiging tegen te gaan ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door andrefc101 »

Zijn die (zij)platen van de brug stevig genoeg om zijdelingse beweging tegen te gaan? Ziet er ietwat fragiel zo.... kan het natuurlijk verkeerd zien.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

De lange spindels (25mm rond, spoed 20) zitten aan een kant in een specaal gemaakte klembus en aan de andere zijde in een slotplaat opgespannen met een bout M10. Zelfs bij de hoogste snelheid is er geen vibratie voelbaar.

De hoge zijkanten zijn van 15mm aluminium toolingplate gefreesd en er zitten twee dwarsplaten op van 7cm, Aan de onderzijde zit een hele boxconstructie rondom de roterende moer en dubbele wagens. En boven is de bovenste 16cm op 6 plaatsen opgesloten tegen brugprofiel (160x40 zwaar profiel). Zeker voor de toepassing als houtbewerkingsmachine is dit stijf genoeg. Een klap met de hamer geeft in ieder geval een gortdroge tik en de meetklok is ook niet van zijn plek te krijgen als er hard tegenaan geduwd wordt..
Natuurlijk had dit nog zwaarder en nog stijver gemaakt kunnen worden, maar dat wilde de man niet. Het moest allemaal zo smal mogelijk worden, zodat zelfs de Y-motor er niet uit mocht steken.. Ik heb uren moeten lullen om 9 cm ruimte te kunnen krijgen voor wat het nu is..
Tja....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: 24 mar 2019 22:13 Ik heb uren moeten lullen om 9 cm ruimte te kunnen krijgen voor wat het nu is..
Tja....
Duidelijk verhaal Kees, ik ben overtuigd!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door serum »

Mooi project man!
Plaats reactie