buis snijden met laser, tekening aanleveren, hoe ?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

buis snijden met laser, tekening aanleveren, hoe ?

Bericht door keesfrees »

Is er iemand hier met ervaring in het aanleveren van een tekening voor een buislaser bedrijf.
Voorheen maakte ik graag klein laswerk van meubelbuis, zo heb ik (jaren terug) een handig karretje gemaakt (details evt later).
Daar wil ik er graag nog een paar van maken, dat lijkt mij een mooie gelegenheid om te zien of ik dat kan uitbesteden, en als bouwpakket kan laten maken.
Dan hoef ik het zelf niet te zagen, het wordt netter en ik kan het nog wat mooier maken.

Nu zit ik wat rond te zoeken naar dergelijke bedrijven, er staan mooie verhalen op de diverse sites, maar bij de offerte aanvraag kunnen wel bestanden meegestuurde worden maar er staat nergens wat dat dan zou moeten zijn.

Zelf maak ik bouwpakketten uit hout/plaat en ik krijg ook de gekste bestanden doorgestuurd dus ik verbaas me daar wel een beetje over.
Ik kreeg ooit een foto van iets doorgestuurd voor een aanvraag, ik vroeg om een cad tekening, even later kreeg ik een dwg met de foto er in geplakt :-))

Maar goed, wie heeft er ervaring mee ?
Ik zie bij een lasersnijbedrijf :
STEP-formaat volgens protocol AP214
Maar wat is dat dan weer ?

Ik stel me zo voor dat er een methode is om een knik in een vierkante meubelbuis aan te geven en de daar voor bestemde software dmv alleen de hoek aan te geven en dan volgt daar een snijpatroon uit, op basis vd buissoort en hoek, ik denk dan aan een dichtvouw hoek.
In mijn concrete geval nu kan ik het met een paar eenvoudige aanzichten wel duidelijk maken, maar ik vraag me af hoe het gaat als er meer ingewikkeldere verbinden gemaakt "moeten" worden.

Nu ja, wie heeft er ervaring op dit gebied, bvd.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: buis snijden met laser, tekening aanleveren, hoe ?

Bericht door assink »

Step heb je 2 standaards in, de 203 en de 214.
De 214 bevat iets meer details, vooral de kleur etc wat met de 203 vaak niet mee komt.
Kan deze gewoon exporteren in Solidworks, maar 203 moet ook gewoon volstaan.
Wij exporteren gewoon een step bestand van de enkele buis in rechte staat, en worden gesneden aan de overkant van de straat bij 24/7.
Hoe het met een knik zit in de buis weet ik niet. Ik verwacht dat je de koker uit moet kappen tot aan de binnenkant van de wand, maar vaak kunnen de bedrijven je daar meer over vertellen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: buis snijden met laser, tekening aanleveren, hoe ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je hebt dus een 3D tekenprogramma nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: buis snijden met laser, tekening aanleveren, hoe ?

Bericht door Mr.Q »

Deze firma kan het volgens mij:
https://www.247tailorsteel.com/nl

Greetz, Q
Plaats reactie