Remax cnc.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Werner1962
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 feb 2019 09:52
Locatie: 5531 Bladel

Remax cnc.

Bericht door Werner1962 »

Hallo allen,

Mijn eerste bericht hier.

Ik ben Werner, kom uit de buurt van Eindhoven, en ik heb deze machine gekocht :

http://www.remaxcnc.com/product/detail.php/id-54.html

Hij is vorige week binnen gekomen, en ik heb dit weekend wat getekend met artcam pro.

Nu wil ik vandaag gaan frezen. Maar loop tegen het volgende :

Ik heb een vierkant van 200x200mm getekend, maar hij freest een rechthoek van 200x116mm. Heb ik ergens een instelling verkeerd staan, of is het iets mechanisch? Wanneer de y as gaat bewegen, vind ik dat ie een wat kreunend geluid maakt. Ik heb er olie op gespoten, maar dat gaat niet weg.
Wanneer ik met de handheld (richauto) de y as beweeg, hoor ik ook een soort tikkend geluid af en toe.

Help...
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Remax cnc.

Bericht door Jacala »

Er zijn 2 opties (ik heb zelf ook richauto gehad)
  • Of je blijft hier mee werken en zal nooit echt goed kunnen frezen (nogmaals, mijn ervaring omdat het een rotding is).
  • Je bouwt hem om naar iets wat wel fijn werkt (dan is mijn voorkeur Eding CNC, mach 3 is niks voor mij)
Er zijn vast mensen die er wel mee werken en er blij mee zijn. Ik ken ze alleen niet ;)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Remax cnc.

Bericht door andrefc101 »

Werner1962 schreef: 11 feb 2019 17:55 Hallo allen,

Mijn eerste bericht hier.

Ik ben Werner, kom uit de buurt van Eindhoven, en ik heb deze machine gekocht :

http://www.remaxcnc.com/product/detail.php/id-54.html

Hij is vorige week binnen gekomen, en ik heb dit weekend wat getekend met artcam pro.

Nu wil ik vandaag gaan frezen. Maar loop tegen het volgende :

Ik heb een vierkant van 200x200mm getekend, maar hij freest een rechthoek van 200x116mm. Heb ik ergens een instelling verkeerd staan, of is het iets mechanisch? Wanneer de y as gaat bewegen, vind ik dat ie een wat kreunend geluid maakt. Ik heb er olie op gespoten, maar dat gaat niet weg.
Wanneer ik met de handheld (richauto) de y as beweeg, hoor ik ook een soort tikkend geluid af en toe.

Help...
A Guarantee:
1. 12 months for the whole machine.
2. Within 12 months under normal use and maintenance,
If something is wrong with machine, you will get spare part for free.
3. Out of 12 months, you will get spare part at cost price.
4. You will also get technical support and service all the lifetime.


Wanneer je deze machine net gekocht heb mag ik er toch van uit gaan dat je enige ondersteuning/garantie hebt!
Verder: heb je 1 poging toch een freestest gedaan, of is het iedere keer hetzelfde? Als het stappenverlies is zal het iedere keer anders zijn, anders een instelling in je besturing.
Werner1962
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 feb 2019 09:52
Locatie: 5531 Bladel

Re: Remax cnc.

Bericht door Werner1962 »

Hij freest elke keer exact de zelfde maat.

Waar kan ik de y as instellen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Remax cnc.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Werner1962 schreef: 11 feb 2019 19:23 Hij freest elke keer exact de zelfde maat.

Waar kan ik de y as instellen?
Geen idee, maar als ik in zo'n besturingsscherm zit, kijk ik altijd even of er iets van een settings menutje is, en dan zoeken naar assen, vervolgens iets van steps per revolution.
Moet je ook weten hoe de motor, overbrenging, tandheugel enz. opgebouwd is.
Maar misschien beter eerst even de drives van de motoren bekijken, zitten er dipswitches op, welke instelling, misschien staan de microsteps niet goed, ik kan me voorstellen dat ie dan ook minder lekker loopt.
Maar er zal toch wel iets van een paar A4-tjes info bij zitten? Daar vermelden ze vast wel de machine parameters.
Is ie uit elkaar geweest ? Welke punten zouden dan onderhevig kunnen zijn aan fouten ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Remax cnc.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is die 200x116 de gefreesde maat, of hartlijn frees.
Met welke frees gefreesd? Als de frees 10 mm is doet de machine 210x126 en dan is de fout dus 0.6 (126/210).
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Remax cnc.

Bericht door benkr »

Heb je de machine via Aliexpress of zoiets gekocht, dan kun je naast bij de leverancier ook nog bij Aliexpress zelf een klacht wegleggen, ik heb daar goede ervaringen mee.
Maar de leverancier biedt aan om via Skype en andere media te helpen, probeer eerst daar hulp te krijgen, niemand kent op dit moment die machine beter dan zij, maak daar dus gebruik van, en als zij zien dat er iets goed mis is dan mag je verwachten dat ze het ook oplossen.

Welke besturing heb je er op zitten?
Werner1962
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 feb 2019 09:52
Locatie: 5531 Bladel

Re: Remax cnc.

Bericht door Werner1962 »

Ik ga de leverancier proberen bereiken.
Dat is normaal geen probleem, maar het is Chinees Nieuwjaar. En dan zijn ze twee weken dicht.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Remax cnc.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Werner1962 schreef: 11 feb 2019 21:29 Ik ga de leverancier proberen bereiken.
Dat is normaal geen probleem, maar het is Chinees Nieuwjaar. En dan zijn ze twee weken dicht.
Eigenlijk toch vreemd, ze willen wereldwijd verkopen, maar gaan 2 weken dicht zonder een helpdesk achter de hand te hebben. (maar laten van het goede uitgaan, en is er wel een helpdesk) ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Remax cnc.

Bericht door joopbos »

Eigenlijk toch vreemd, ze willen wereldwijd verkopen, maar gaan 2 weken dicht zonder een helpdesk achter de hand te hebben. (maar laten van het goede uitgaan, en is er wel een helpdesk)
Tijdens carneval wordt bij veel limburgese bedrijven de telefoon ook niet opgenomen. :shock:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Remax cnc.

Bericht door andrefc101 »

joopbos schreef: 12 feb 2019 08:13 Tijdens carneval wordt bij veel limburgese bedrijven de telefoon ook niet opgenomen. :shock:
Je bent toch niet gek :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Remax cnc.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

joopbos schreef: 12 feb 2019 08:13
Eigenlijk toch vreemd, ze willen wereldwijd verkopen, maar gaan 2 weken dicht zonder een helpdesk achter de hand te hebben. (maar laten van het goede uitgaan, en is er wel een helpdesk)
Tijdens carneval wordt bij veel limburgese bedrijven de telefoon ook niet opgenomen. :shock:
ook 14 dagen ?
Nee, maar die limburgse bedrijven zijn dan geen 'wereld spelers', ik denk dat ze bij oce e.d. gewoon opnemen hoor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Remax cnc.

Bericht door Kjelt »

Het is inderdaad nog niet al te lang geleden dat ook bij grotere bedrijven in het zuiden de fabrieken dicht gingen omdat ze de kwaliteit gedurende carnaval niet konden garanderen en dan druk ik me netjes uit.

Wat ik er van denk te weten: In China is nieuwjaar een traditie om met de familie door te brengen, eenheid. Er zijn gedurende die periode kleine volksverhuizingen van de grote steden naar het platteland.
Het is ook een wat groter land dan Nederland ;-) Sommigen zijn meerdere dagen onderweg om bij het ouderlijk huis terug te komen.
Eigenlijk vind ik het ergens wel mooi, iets dat we hier in Nederland kwijt geraakt zijn, als wij 3 uur tijdens kerstmis met elkaar aan tafel zitten dan is het weer goed geweest.
Werner1962
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 feb 2019 09:52
Locatie: 5531 Bladel

Re: Remax cnc.

Bericht door Werner1962 »

Ze is weer bereikbaar.
We zijn over en weer aan het mailen. Lekker snachts uit bed.

Alle kabels gecheckt. De besturingen. Motoren y as los van elkaar laten lopen. Kabels van linker motor y as omgedraaid met de rechter. We vinden het niet.

Ik heb een vierkant van 1000x1000mm getekend.
Cnc frees maakt (met de klok mee, ik begin boven)
1001mm
603mm
1001mm
597mm

Hij centreert zich in midden van tekening, dus ook de plaat die ik frees. Dan loopt ie links naar onder enzovoort.
Het punt waar hij centreert ligt bijna precies op de diagonaallijnen die ik op de plaat heb getekend. De rechthoek, ipv vierkant, alle zijden liggen even ver van het centrum.

Ik heb tekening opnieuw gemaakt, weer dezelfde getallen...

Rechts is ook een geluid te horen. Wanneer ik de y van me af beweeg, klinkt daar een geluid of er een oude goederentrein over rails rijdt. Bonk bonk bonk.
Laat ik de y as weer terug komen dan is dat niet.
Plaats reactie