Wie heeft de kleinste?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Wie heeft de kleinste?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet het.. 't is een gevoelig onderwerp..
Maar ik vroeg me dat gewoon af.. wie heeft er nou de kleinste... onderdelen met zijn machines gemaakt..

Afbeelding

'k heb echt kleine.. 1.1 mm doorsnede, gaatje 0.25 mm erdoor, lengte 1 mm, en het flensje is 0.15 mm dik..

Laat ze zien.. de kleintjes.. de priegelonderdeeltjes.. de onderdelen die je niet in de spanenbak wilt laten vallen.. omdat je ze anders noooit meer terug kan vinden .. :lol:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door spinningwheels »

Ik pas, de meeste spanen die ik maak zijn al heel veel groter
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door Arie Kabaalstra »

spinningwheels schreef: 09 feb 2019 23:46 Ik pas, de meeste spanen die ik maak zijn al heel veel groter
Dat probleem had ik hier ook al.. ik draai het uit staf ø4.. da's lekker stabiel.. dus.. je gaat met grote stappen (3 snedes) van ø4 naar ø1.3.. daar komen grote vlokken af.. groter dan dat hele naafje.. als ie daar tussen valt.. dan ben je em kwijt.. zeven zou mogelijk werken.. dat wat er door de zeef valt.. dat zijn mogelijk de onderdelen.. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wel een grote lucifer. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door Sven »

Arie wil zijn lucifers laten zien, niet de busjes:

https://www.youtube.com/watch?v=7vtMHwE-JE8
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door André »

Zou het graag willen tonen maar kan ze niet meer vinden :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iets andere richting, maar wel een uitdaging.
18141
Kapot schakelaartje, dat repareren we wel even (dacht het repair cafe).
Helaas, mensen met leesbril leeftijd zien die draadjes van 0.03 niet en rukken gewoon dat bovenste printje er van af.
18142
Was even een uitdaging, die draadjes moesten door de cardan scharniertjes gevoerd.
Maar het werkt inmiddels weer. :mrgreen:

Ik had draad staan wat waarschijnlijk 50 jaar of ouder is, de laklaag daarop smolt niet gewoon met de soldeerbout weg, dat was nog de grootste uitdaging, een lucifer er onder was teveel voor het draadje.
Ergens in m'n grijze massa kwam 'mierenzuur' naar boven, dat deed de truuc, wel buiten, met de wind in de rug, na het etiket gelezen te hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2019 23:37 Maar ik vroeg me dat gewoon af.. wie heeft er nou de kleinste... onderdelen met zijn machines gemaakt..
'k heb echt kleine.. 1.1 mm doorsnede, gaatje 0.25 mm erdoor, lengte 1 mm, en het flensje is 0.15 mm dik..
Niet normaal, echt klasse als je dat voor elkaar krijgt.
Ter vergelijk ik werk zelf met deze weerstandjes (niet gefreesd :mrgreen: ) onderdelen van 0.4 mm × 0.2 mm en die kan ik nog net met de hand plaatsen en solderen.
Als ik ze laat vallen is het inderdaad finito, next. Gelukkig kosten ze maar 0,15 cent per stuk moet je er wel 10000 afnemen :lol:
Er is nog een maat kleiner 0.25 mm × 0.125 mm maar dat bevalt me niet, het houdt ergens op he.

PS: ik gebruik voor het plaatsen wel een vacuumpincet met zelfgebogen naaldjes met diverse openingen. Ik kan me goed voorstellen dat dit ivm beschadigingen misschien voor jou ook wel een goede optie is.

18143
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat je het over de 0402 weerstanden hebt? die 04 en 02 zijn inchmaten: 0,04"x 0,02" ofwel iets van 1 x 0,5mm (Europese benaming is ook 1005).. Overigens gebruik ik die ook wel maar haal er 100 voor 1 euro, inclusief verzendkosten, op eBay...
(kan ze dan altijd weer voor 15 cent per stuk verkopen ;-) )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door Kjelt »

Ah ja, je hebt gelijk, ik vond ze al zo groot, dacht dat mijn Mitutoyo een afwijking had :lol:
0201 bedoelde ik maar die vind ik niet fijn meer met de hand werken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door benkr »

Ze kosten minder dan 10 Euro voor een reel van 5000 stuks, ik geloof zo rond de 7 Euro zelfs.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door DaBit »

0201 word gangbaarder helaas. Die gigantische openingen die je onder je 0402-component in het plane moet maken om geen impedantiebreuk te krijgen, tsja, daar kom je niet altijd meer mee weg. De ruimtewinst van 0201 op je PCB vind ik tegenvallen.
Maar ach, we wennen er wel weer aan. Er was ooit een tijd dat ik 0805 maar klein spul vond en meende dat het bij 0603 wel een keer ophield met handmatig solderen. En er was ooit een tijd dat ik 33MHz heel veel vond.

Zo zal het met die kleine draaideeltjes ook wel werken. Gaatjes van 0,25mm boor ik regelmatig, maar de onderdelen zijn wel vaak groter dan die van Arie. Wat ook weer zo z'n problemen met zich meebrengt, want een gaatje van 3mm diep en 0,25mm doorsnede is een heel diep gat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 10 feb 2019 18:02 want een gaatje van 3mm diep en 0,25mm doorsnede is een heel diep gat.
Ja, dat is met een boor van 3 dus 36mm diep als ik me niet vergis. Maar dat doe ik toch liever. :mrgreen: Maar je verkijkt je er wel snel op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door henkzelf »

Kan kleiner.

Zoonlief doet dit ook met zilverpasta in een kitspuit.
Plaats reactie