Vertrouwen op home switches?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Lateralus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:37

Vertrouwen op home switches?

Bericht door Lateralus »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje, hoop dat jullie me ermee kunnen helpen. Een tijdje geleden was ik een werkstuk aan het maken, bleek al het freeswerk circa 5mm over x verschoven te zijn. Dacht eerst dat de fout ergens in CAD/CAM zat, na uren zoeken kwam ik er achter dat het te maken had met verkeerd homen van mijn machine. Ik heb een Schaublin 22 retrofit met EdingCNC. Welke CPU het is weet ik niet uit mijn hoofd, ik geloof een oude versie 4.

Ik ben er achtergekomen dat de fout lag bij een plakkend relais, ene keer wel plakken, andere keer niet. Relais vervangen, nu werkt het weer mooi. Maar ik wil natuurlijk niet onverwachts weer met problemen zitten dus ik wil mezelf er van verzekeren dat ik nu kan vertrouwen op het systeem. Volgens mij heeft het volgende er wat mee te maken:

Afbeelding

De step loss in mm? Mag ik er vanuit gaan, dat als, onderling verschillende home metingen, ook wanneer tussentijds de spanning van de machine af is geweest, er geen step loss is, dat ik dan nog op precies dezelfde plek home vindt?

Wat een zin ;)

Voorheen had ik (volgens mij alleen op de X-as met het slechte relais) regelmatig step loss.

Ik heb home schakelaars op de machine zitten, geen luxe inductie sensoren maar gewoon ouderwetse schakelaars, het zijn wel mooie, vermoedelijk nog origineel Schaublin. Apart vind ik alleen dat ze vervolgens een relais (zelfs twee als ik de kabeltjes goed gevolgd heb) gaan schakelen. Daarna gaan ze pas naar de home ingangen op de printplaat van Eding. Ik kan het circuit nog niet doorgronden maar denk dat er nog een extra veiligheid zit ingebouwd o.i.d. Misschien zie ik de volgorde fout, als het nodig is trek ik alle kabels even los, maar liever niet want dan wordt het een warboel.

Ik heb trouwens vlak na de home switches nog een e-stop schakelaars zitten.

Was al bijna van plan om op elke as een meetklok te schroeven en dan na elke home procedure te kijken of de klokken op 0 staan maar dat lijkt me een beetje houtje touwtje.

Ben opzoek naar wat inzicht, alle input welkom.

Groetjes,
Johan
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Breaker »

Lateralus schreef: 01 feb 2019 17:43 Welke CPU het is weet ik niet uit mijn hoofd, ik geloof een oude versie 4.
Mocht het van belang zijn, het typenummer van de kaart is boven in het scherm af te lezen:

17678

Lateralus schreef: 01 feb 2019 17:43 Apart vind ik alleen dat ze vervolgens een relais (zelfs twee als ik de kabeltjes goed gevolgd heb) gaan schakelen. Daarna gaan ze pas naar de home ingangen op de printplaat van Eding.
Waarschijnlijk werkt de switch op een andere spanning (12 of 24V) en dat kan niet direct als ingang naar de kaart worden gebruikt, een relais zal dan voor de overgang naar 5V zorgen. Hier worden ook vaak optocouplers voor gebruikt, die schakelen sneller.
Lateralus schreef: 01 feb 2019 17:43 De step loss in mm? Mag ik er vanuit gaan, dat als, onderling verschillende home metingen, ook wanneer tussentijds de spanning van de machine af is geweest, er geen step loss is, dat ik dan nog op precies dezelfde plek home vindt?
Wanneer de spanning eraf is geweest weet ik het niet zeker, de positie zou dan wel eens kwijt kunnen zijn en de step loss is dan altijd nul. Met een meetklok kan je dat wel meten, die hangt nadat de stroom eraf is geweest nog steeds in dezelfde positie. ;-)

Met de spanning erop verschillende keren homen kan er wel wat step loss zijn, dat heeft er mee te maken dat de schakelaars toch net op een ander moment schakelen, dit is de repeteerbaarheid van een schakelaar die vaak wel in een kleine bandbreedte zit. Zoals je ziet wordt het weergegeven in pulsen, en ook omgerekend weergegeven in mm.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Lateralus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:37

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Lateralus »

Ah das handig om te weten, dan heb ik een USBCNC-5D 3.58-M.

Hoezo moet een switch op een bepaalde spanning werken? Het hoeft toch alleen maar een signaal te maken of breken?

De grote relais zijn Finder type 40.52s en de kleine zijn tx2-l2-24v. Die laatste lijkt qua formaat wel op zo'n optocoupler, maar volgens mij werkt hij toch met een spoel.

Een bepaalde repeteerbaarheid van een schakelaar, daar kan ik wel mee leven mits het niet meer wordt dan 3/100mm translatie per as. Alleen relais die spontaan ander gedrag gaan vertonen waardoor er in ene 5mm verschil in zit, dat is natuurlijk te veel van het goede.

Wat ik iig weet is dat toen de machine niet goed home-de, ik het relais zag en hoorde hangen. Dan is het blijkbaar zo geschakeld dat de functie van het relais bijdraagt aan de precisie van het systeem. Of het nou voor extra veiligheden is, of wat voor reden dan ook, omwille van precisie kun je toch het beste een inductieve home sensor direct aan de printplaat van Eding hangen? (controller heet dat?)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Breaker »

Tja, ik durf zo niet te zeggen of het nodig is of niet. Staan ze in serie of zijn het aparte ingangen per switch?

De home schakelaars zijn eigenlijk maar in een paar gevallen belangrijk: Als je halffabrikaten later verder bewerkt met hoge precisie, of, als er iets halfweg ernstig fout gaat en de positie verloren gaat.

Als je de werkstukken op dezelfde dag begint en afmaakt is het helemaal niet erg als de beginpositie wat verschilt, millimeters is natuurlijk wel teveel omdat dat ook invloed heeft op je eindposities. En alles kan stuk, ook inductieve schakelaars begeven het soms.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ook homeschakelaars aan mijn Eding kaart hangen (CPU5A) en daar zit niets tussen. De schakelaars zijn dus rechtstreeks op de Edingkaart aangesloten. Werkt bij mij perfect. Ook als de spanning af is geweest en ik de volgende dag verder ga staat de machine exact op dezelfde positie.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door audiomanics »

Idem hier, al gebruik ik proxy's…
Enig ding dat ik bij eding wel eens tegenkwam is dat als ik de homing startte vlak bij het homingpunt of daar voorbij, dat de homing en tandemhoming naar mijn gevoel niet helemaal goed verliep.
Ik laat de machine ook altijd enige afstand van het homingpunt beginnen met homen.. Ofwel: na een job zet ik 'm gewoon uit waar hij staat..
De herhalingsnauwkeurigheid is zodanig dat als ik de volgende dag hetzelfde gat ga frezen dat ik aan vier kanten hetzelfde geluid hoor van de frees die de vorige snijkant net aanraakt..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bridge5
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2019 16:18

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door bridge5 »

Net als een Fanuc machine wordt bij jouw machine na het indrukken van de referentie schakelaar de puls van de omrom servo motor encoder gebruikt om een referentie puls te sturen naar de eding cnc kaart.

Normaal bij eding cnc wordt alleen de referentie schakelaar gebruikt
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door cncjohn »

Heb in het verleden ook wel eens gehad dat de home schakelaar te dicht bij de puls in de encoder stond
Wat je dan krijgt is dat de motor soms nog net een slag verder draaide en je dus een verschil van 1 x de spoed van je aandrijf spil krijgt
Destijds het probleem opgelost door langzamer naar de home switch toe te lopen maar beter is het om je encoder een halve slag te verdraaien of je home switch te verzetten

John
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 02 feb 2019 14:15 Enig ding dat ik bij eding wel eens tegenkwam is dat als ik de homing startte vlak bij het homingpunt of daar voorbij, dat de homing en tandemhoming naar mijn gevoel niet helemaal goed verliep.
Klopt dat zegt Eding ook in zijn manual.
EdingCNC gaat er van uit dat de homesensor/switch nooit dooft/uitgaat/verbreekt voorbij het homingpunt.
Oftewel de vaan zou zodanig lang moeten zijn dat het gehele traject voorbij het homing punt de sensor/switch activeert.
Bij tandemhoming geldt dat voor beide sensoren en dusdanig dat beide niet geactiveerd zijn voor het homen , dus inderdaad voldoende afstand van de homesensor af.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Kjelt »

cncjohn schreef: 04 feb 2019 13:16 Heb in het verleden ook wel eens gehad dat de home schakelaar te dicht bij de puls in de encoder stond
Wat je dan krijgt is dat de motor soms nog net een slag verder draaide en je dus een verschil van 1 x de spoed van je aandrijf spil krijgt
Destijds het probleem opgelost door langzamer naar de home switch toe te lopen maar beter is het om je encoder een halve slag te verdraaien of je home switch te verzetten
John
EdingCNC homet door eerst de sensor te activeren en dan zeer langzaam terug te verplaatsen tot de sensor de-activeert, dat is het home-punt.
Dus zou je snelheid om er naar toe te bewegen niet mogen uitmaken tenzij je er voorbij schiet maar dat mag nooit gebeuren (zie mijn eerdere post hierboven).
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door DirkSchipper »

De home-positie op mijn frees is (bijna) uiterst rechts, vooraan, en maximaal hoog (en ik kijk op de zijkant van de brug als ik voor de machine sta).
Dat is voor mijn (linkshandig) en qua positie van de machine in de werkplaats het handigst (vind ik heel persoonlijk vlgens m'n eigen mening ;-) ).

Ik heb in EdingCNC de home-positie als G30-positie opgenomen/gedefinieerd.
In mijn CamBam en DeskProto heb ik de post-processor aangepast, zodat aan het eind van een frees-job een G30 wordt toegevoegd.
Frezen klaar, dan is de frees uit de weg en in home-positie.
Machine kan uit.
Volgende keer frezen: machine aan, en homen maar, en dat is zo klaar, zelfs heel langzaam. Bij mij met 1 mm/min. Maar ja, hij staat hooguit 5 stepper-stappen van de schakel-positie af ...
Kjelt schreef: 04 feb 2019 13:47EdingCNC homet door eerst de sensor te activeren en dan zeer langzaam terug te verplaatsen tot de sensor de-activeert, dat is het home-punt.
Dus zou je snelheid om er naar toe te bewegen niet mogen uitmaken tenzij je er voorbij schiet maar dat mag nooit gebeuren (zie mijn eerdere post hierboven).
Hier spreek je jezelf tegen. Als hij de sensor activeert, staat hij nog niet stil, dus schiet hij er voorbij. Hoever hangt van de snelheid en de acceleratie af. En daarna keert hij terug.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Breaker »

Dat valt wel mee… Het mag nooit zover doorschieten dat de sensor deactiveert, want of de sensor aan begin geactiveerd of gedeactiveerd is bepaald namelijk in welke richting de as gaat lopen.
Het klopt ook dat EdingCNC (en volgens mij ook andere besturingen) nadat de toestand veranderd, vervolgens langzaam in tegenovergestelde richting gaat lopen totdat de toestand weer terug veranderd en dat is dan het meetpunt.

Trouwens bij mechanische schakelaars bestaat er ook vaak een harde stop en heeft voorbijschieten direct schade tot gevolg.

Ik doe overigens ongeveer hetzelfde als jij: Parkeren vlak bij de homepositie.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door cncjohn »

Het maakt volgens mij niet uit hoe de home schakelaar benaderd wordt ( erop lopen daarna terug tot contact verliest of doorlopen wat je bij oude besturingen nog wel eens ziet ) maar als het trigger punt in de encoder hier heel dicht bij ligt is er een kans dat dit een keer problemen geeft. Evt door speling of een schakelaar die niet te best meer is

We hebben hier vooral problemen mee gehad bij roterende assen

Komt ook voornameljk door de grote vertragingen die nog na de motor zitten immers 1 rotatie van de Servo geeft maar een kleine draaiing tot de home switch
Het advies van machinebouwer is dan ook om minimaal 10 graden verdraaiing te hebben tot home switch dan voorkom je hiermee een hoop ellende
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Kjelt »

DirkSchipper schreef: 04 feb 2019 18:04 Hier spreek je jezelf tegen. Als hij de sensor activeert, staat hij nog niet stil, dus schiet hij er voorbij. Hoever hangt van de snelheid en de acceleratie af. En daarna keert hij terug.
Ik verwijs naar de eerdere post waarin Eding aangeeft dat zelfs als de positie voorbij de homesensor komt of dit nu cm's of zelfs dm's is, de sensor geactiveerd dient te blijven.
Als dit niet het geval is kan Eding in geval dat de positie voorbij de homesensor staat en er een power off is geweest (verlies positie) niet homen omdat hij dan verder door loopt tegen de mechanische stop of einde.
Kortom mocht je bv de homingsensor in het midden van een 2m lange x-as plaatsen dan dien je er voor te zorgen dat de homesensor voor -100cm tot 0cm (apparaat coordinaat) aktief is.
Plaats reactie