Aux aan bij Z?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hrscharft »

Code is voor mij over het algemeen ook een beetje chinees dus nog maar eens nadenken over de mechanische oplossing.
Als je nou die proxxy op het vaste deel van je Z monteert en aan je Z-as een strip van bijvoorbeeld een mm of 40 lang.

Die strip maak je verstelbaar en stel je zo dat als Z=<0 dat de strip gezien word door de proxxy, Z>0 dan word de strip niet meer gezien en schakelt de koeling af.
Lijkt mij simpel en betrouwbaar.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 31 jan 2019 17:09
kris blancke schreef: 31 jan 2019 02:27
Bovendien zou het de Eding sturing toch weer wat verrijken me dunkt.
Koeling aan- en uitschakelen bij het overschrijden van een bepaalde Z- Coordinaat is mogelijk wel wenselijk, maar is je werkoppervlak altijd Z0?.. Nee.. als je met een 4de as werkt.. en een onderdeel van 40 mm rond in de klauwplaat hebt.. dan is je werkstukoppervlak Z20.. en daar ga je dan..
Dat is wel een heel bekrompen gedachte, het een sluit het ander niet uit, en het feit dat er omstandigheden zijn dat het niet handig is, wil niet uitsluiten dat het in andere gevallen wel handig is.
Dit is gewoon zoeken naar een negatief excuus.
Dan moet je ook geen horloge dragen, die lopen toch nooit exact gelijk. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Bjornski1976 »

Wellicht is het al voorbij gekomen maar waarom dan niet kijken naar de spindel speed.
Als de spindel een toerental heeft groter dan 1rpm, koeling aan is spindel speed kleiner dan 1 rpm koeling uit.
Of dit in Mach3 of andere besturing te friemelen is geen idee, ben geen software guru.
Een andere optie lijkt me om een output van een VFD, zero speed contact of zo iets.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bjornski1976 schreef: 31 jan 2019 22:06 Wellicht is het al voorbij gekomen maar waarom dan niet kijken naar de spindel speed.
Als de spindel een toerental heeft groter dan 1rpm, koeling aan is spindel speed kleiner dan 1 rpm koeling uit.
Of dit in Mach3 of andere besturing te friemelen is geen idee, ben geen software guru.
Een andere optie lijkt me om een output van een VFD, zero speed contact of zo iets.
Nee, het gaat om iets heel anders.
Als je b.v relief freest van links naar rechts, en vervolgens in ijlang omhoog, terug naar links, weer zakken en een baan frezen.
Dan zou de wens op kunnen borrelen dat je gedurende die ijlgang beweging geen nevelsmering nodig hebt en dus uit wilt schakelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Bjornski1976 »

Ah oke nu begrijp ik het wat beter, dat wordt een lastige maar iets in de zin meting van spindle stroom.
Of zit ik er nu helemaal naast?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat je wat in de postprocessor kan aanpassen: Snelle verplaatsingen, snel tot op de aanvang duiken en retract gaan meestal met G0. Naar een bepaalde diepte gaan is meestal een G1 Z-xxx.
In de postprocessor zijn dit aparte hoofdstukjes. Je kan voor de G0 dus standaard "koeling uit" zetten en voor G1 standaard "koeling aan"..
Ik zou er toch een override op zetten want met hout frezen, bijvoorbeeld, hoef ik mijn koeling echt niet aan te hebben..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gerarr12
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2018 17:21

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Gerarr12 »

euhm zo te lezen hebben jullie er veel en heel veel meer verstand van dan mij, maar kan de oplossing misschien ook heel erg simpel zijn?
Door bijv (wat ik ergens al tegen kwam) te zorgen dat, laten we zeggen, je start begint op Z2 en je terug trekwaarde op Z3 zet. In je progje waar je camregeltjes uitrollen (of anders in kladblok je g-codes openen) bewerken en vervangen klikken Vervang Z2 door Z2 M8 en daarna vervangen van Z3 door Z3 M9 en klaar. Binnen 15 sec geregeld. Als ik tenminste het probleem begrijp
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Arie Kabaalstra »

op zich goed bedacht.. maar in de praktijk werkt het niet zo.. Want. in je CAM programma geef je het "Set Up Plane" op, het vlak waar je naartoe beweegt boven je werk en je klemmen .. zodat je gereedschap niet ergens tegen een kikker aan vliegt..

daar begint een bewerking,, en daar eindigt ie ook..

wat je in je CAM programma mogelijk wel aan kan geven.. en dat heb ik eerder genoemd.. is gewoon voor elke bewerking je koeling aan laten schakelen, en na een bewerking de koeling weer uitzetten.. in de praktijk, bij het aan de machine induimen van code deed ik het niet anders..ik zie ook het hele probleem niet zo.. met Flood-Cooling loopt alle koelvloeistof toch zo de bak weer in.. en met MistCooling kukelt 't er ook niet echt tegenan.. omdat je daar toch al niet veel vloeistof gebruikt..
Plaats reactie