Lijmen met glasparels

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Lijmen met glasparels

Bericht door singlefonts »

Ik wil iets nauwkeurig lijmen en de dikte van de lijmlaag is kritisch. Ik weet dat er zoiets als glasparels zijn. Voor mijn toepassing ben ik op zoek glasparels van 0,2mm met zo min mogelijk toleranties. Weet iemand waar je zoiets kunt krijgen? Of is zoiets onder een andere benaming te krijgen? Ik kom er niet uit met de google machine.
Het lijm oppervlak is klein, dus het gaat maar om enkele parels per lijmactie.

Alvast bedankt voor eventuele reactie
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Lijmen met glasparels

Bericht door singlefonts »

Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Lijmen met glasparels

Bericht door Geldof »

Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lijmen met glasparels

Bericht door DaBit »

Probleem van die glaskogeltjes is dat de diameter niet uniform is, tenminste niet bij de versie die ik heb. Dus misschien moet je 'met zo min mogelijk toleranties' heroverwegen of een andere oplossing daarvoor kiezen zoals plaatsen van kleine shims van 0,2mm latoenkoper, stukjes draad van 0,2mm, enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Lijmen met glasparels

Bericht door motormuis »

kijk eens of je met capillair buisjes wat kan doen ik weet dat die er zijn van 1.7mm dik en 5a6 mm lang gebruiken ze in laboratorium
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lijmen met glasparels

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij heb ik wel eens iemand gehoord die dat met visdraad deed.
Ik heb PMMA kogels, die zijn iets minder dan 0.2 (beetje lastig meten maar ik denk zo 0.15) weet niet of je daar iets mee kunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Lijmen met glasparels

Bericht door singlefonts »

Bedankt voor de tips. Visdraad is wel interessant. Het liefste zou ik zoiets willen (https://www.rockwestcomposites.com/mate ... 1031-group). Eens kijken of zoiets korter in de buurt te krijgen is. Anders wordt het visdraad :idea:
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
harm69
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: Lijmen met glasparels

Bericht door harm69 »

Na een beetje zoeken kom ik op de term ‘bond line spacers’. Zie bijvoorbeeld http://microspheres.us/microsphere-appl ... /454.html . Ik zie ook ‘glass microspheres’ langskomen. Andere link: https://www.cospheric.com/SSLGMS_solid ... rons.html
Plaats reactie