Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat ie gewoon een machine wil bouwen, wat moet je anders met je vrije tijd? ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 31 dec 2018 13:42 Nou jaaaah!

Zegt die dabit opeens dat je ze gebruiken moet...
Normaal neem ik bijna klakkeloos al het advies van Dabit aan. Maar nu?
Je moet nooit klakkeloos advies aannemen, ook van mij niet. Het gebeurt zelden hoor, maar soms heb ik het ook wel eens mis :mrgreen: :lol:
;-)

Magoed, TS zegt niks over 'ik heb er werk zus en zo voor en ik wil dit en dat', dus de machine bouwen is in ieder geval deel van het doel. Verder is de afstand op 1 as best behoorlijk (1100mm slag). Met roterende assen helpt een dikkere spindel dan wel. Verder heeft-ie ze al liggen met eindlagering en al in 'nauwelijks gebruikte toestand'. Dat interpreteer ik dan maar als 'ze lopen soepel en zijn recht'.

De keerzijde: ze zijn aardig lomp, maar daar is meestal wel een mouw aan te passen want ze hangen aan zij- on onderkant van de machine. En wil je stevig accelereren dan heb je fors meer motorkoppel nodig tov een 16mm of 20mm spindeltje. Nouja, als dat alles is...

Had de TS niks liggen dan zou ik nieuw gauw 30mm geleiding en 32mm kogelomloopspindels aanraden voor een router, zeker niet met zo'n beperkte spoed. De extra centen tov 15-20mm spul zijn dan elders beter besteed en 90% van je motorvermogen in de roterende massa stoppen is dan wat onzinnig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door benkr »

Pak een 3 Nm closed loop setje per kant en pas op de een of andere manier een vertraging toe van iets van 1 op 2 tot 1 op 3, je gaat dan bij 2000 rpm en 1 op 3 vertraging 9 Nm koppel hebben en bij een spoed van 10mm/omw een snelheid van 2000/3=666x10 = 6,67mtr/min. Bij een vertraging van 1 op 2 wordt dat 6Nm en al 10 mtr/min.
In de praktijk zul je misschien ietsje minder koppel overhouden, maar als je voor de Z-as (waar je die 2 stevige spindels op hebt zitten) aan beide kanten zo'n motorsetje zet heb je totaal dus 12 Nm bij 10 mtr/min wat hoe dan ook ruim voldoende is. Ga maar eens kijken bij b.v. Grafjan wat een dergelijke snelheid met het geheel doet bij accelereren en decelereren, je moet het dan onderhand met ankers aan je huis vastmaken, anders wandelt je hele machine het huis uit.

Ruudderooij had bij de laatste CNC-zone-Brabant meeting een driver bij zich van ook een Chinese leverancier die echt hele mooie specificties had voor hele leuke prijzen.

Ruud schreef mij het volgende:
novotech4@163.com dit is het e-mail van sherry het contact persoon bij http://en.jstuoge.com/

dit is de prijs die ik van haar door kreeg maar zou ff prijs opvragen ze reageert snel, ze hebben veel meer type dan waar ik de prijs van heb.
Name Model Torque(N.m) Unit Price(USD)
servo stepper motor 86SC85 8.5n.m $ 52 nema34
60SC40 4n.m $ 42 nema24, ( 23 hebben ze wel)

motor driver SC8680A $ 36
SC5780 $ 28
Encoder line 3m(standard) $ 5
5m $ 8.3

Ik zou persoonlijk alleen nog maar de zwaardere variant kopen die kan ook de lichtere motoren aansturen.
deze kan je gewoon voeden met AC een regelbare ringkern travo 3kw kost maar120euro en dan kan je de spanning hoog zetten (ik heb ze op 100V ac staan) kunnen de motoern harder lopen omdat je dan genoeg voltage over hebt voor het overwinnen van de tegenEMK.
deze drives gebruiken wel echt 10A per drive ook de lichtere, ze kunnen ook tijdelijk een hogere stroom leveren net als servo tijdelijk meer stroom leveren dan de motor mag hebben voor een hoger koppel als een motor al beweegt of grote stoorkrachten.(kunnen andere drives niet)
Met die 4Nm motor kun je er voor kiezen om een nog hogere snelheid te gaan halen, of een hoger koppel te hebben. Ik zou dat later in het ontwerptraject pas bepalen, maar met zo'n 4 Nm setje zit je gegarandeerd goed als je maar enige vertraging toepast, b.v. met een tandriem tussen de motor en de KO spindel, je kunt dan meteen de motor 180 graden draaien zodat deze binnen het frame blijft en je dus een compactere machine krijgt. Ook voor de Y- en Z-as zijn deze motoren ruim voldoende.

Bedenk wel dat er nog verzendkosten en Douanekosten (invoer en BTW) bij komen, maar ik denk dat je ze nergens goedkoper gaat vinden. En Ruud is er goed over te spreken als ervaringsdeskundige.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door skillalot »

Beter doe je dat allemaal niet en koop je gewoon dikke vette nema34 motoren die je rechtstreeks zonder vertraging monteert. Denk dat je daar uiteindelijk goedkoper mee uit bent, minder werk is, en een stuk beter resultaat geeft.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door andrefc101 »

skillalot schreef: 31 dec 2018 16:00 Beter doe je dat allemaal niet en koop je gewoon dikke vette nema34 motoren die je rechtstreeks zonder vertraging monteert.
Heb die dingen jarenlang gebruikt, met 220V drivers erop, perfecte werking! Bij DamenCNC vandaan trouwens.....
Niets te klagen over acceleratie en eindsnelheid!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door audiomanics »

Sven schreef: 31 dec 2018 13:42 Normaal neem ik bijna klakkeloos al het advies van Dabit aan. Maar nu?
Het gevoel bekruipt me dat je die spindels heel graag over wil nemen, voor weinig.. :lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Ik denk dat ik 3D freeswerk ga doen voornamelijk in hout maar ook aluminium als het kan, ik zeg denk want ik heb nooit met een router gewerkt.
Ik ben 65 dus ik ga er van uit dat dit mijn eerste en laatste machine word, en daarom wil ik hem zo goed mogelijk maken.
Tot nu vind ik het bouwen al heel erg leuk, je hebt er wat mee te doen.
Als hij een jaar of tien meekan dan vind ik het wel oke.
Alles is compleet, moer enzo
Net zoals ik al aangaf de spindels zaten erbij, zoals ik het zie is het nooit of zeer weinig gebruikt en loopt perfect.
Ik denk dat ook de spindels van hiwin zijn , maar dat moet ik nog nakijken kan zo vlug niet zien of het ergens opstaat geschreven.
Als ik wat meer tijd heb(@ Hugo) dan zal ik wat foto's proberen te plaatsen.
En alles is te koop natuurlijk, voor de juiste prijs. ;-)

@ Ben, de koppeling naar de site voor motoren werkt niet, heb je misschien nog een andere?.
@ andrefc101 Heb je daar een link voor naar de motoren en drivers?.
Laatst gewijzigd door elvis3 op 12 dec 2019 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door benkr »

@ Ben, de koppeling naar de site voor motoren werkt niet, heb je misschien nog een andere?.
@ andrefc101 Heb je daar een link voor naar de motoren en drivers?.
Vreemd, bij mij werkt die link wel, maar hier een andere link naar dezelfde plek:

http://en.jstuoge.com/index.php/List/index/cid/181.html

En ehh.... die drivers en motoren van Andrefc101 ken ik, het zijn/waren leadshine drivers, ik geloof Leadshine 2278 of 2282 en er zaten bij hem 8 en 12 Nm motoren bij.
Ja op zijn machine werkten die perfect, maar..... zijn machine was toch wat kleiner en daarom was het ook niet erg dat die machine dan wat trager was, ook met 4m/min gaat het dan al behoorlijk hard van de ene naar de andere kant van de machine.
Bedenk echter dat een gewone, flinke Nema34 stappenmotor op zijn tenen 400 rpm haalt, en dan al heel ruim 75% van zijn vermogen heeft verloren.
Als je uitgaat van een 12Nm Nema34 motor dan kun je dus maximaal 400rpm x 10mm/omw = 4mtr/min halen en dan is het echt op.

Als je datzelfde doet met een 4 Nm Nema 23 of Nema24 closed loop setje dan haal je met gemak 2000rpm en lever je nog bijna geen koppel in, die dingen die Ruud de Rooij aangeeft verhogen zelfs hun stroom als dat nodig is waardoor ze het het zelfs nog langer volhouden.

Voor zo'n Leadshine setje zoals Andrefc101 heeft gehad moet je al gauw denken aan 3 a 400 Euro per setje, die andere kosten nog geen 100 Euro per setje.
Ook bij Hardware CNC koop je voor minder dan 200 Euro leuke closed loop setjes.

Maar goed, we komen nu in een fase waarbij je van links naar rechts en van voor naar achteren wordt geadviseerd, verdiep je er zelf in en neem dan zelf een beslissing, dat heb je met die spindels en geleidingen ook gedaan en zo slecht valt die nog niet uit denk ik.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door andrefc101 »

elvis3 schreef: 31 dec 2018 17:07 @ andrefc101 Heb je daar een link voor naar de motoren en drivers?.
https://www.damencnc.com/assortiment/cn ... _2219_NL_1
https://www.damencnc.com/assortiment/cn ... _1288_NL_1
Ik had dan alleen de 8Nm motoren... of 12... weet hewrt eigelijk niet maar. Maar Benkr wel ;-)
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re:Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Zo waren ze gemonteerd en deze , en deze motoren zaten er op. (vertraging via worm denk ik maar dat weet ik niet).

Zo hebben jullie een beetje een idee.
Laatst gewijzigd door elvis3 op 12 dec 2019 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door Grafjan »

Ten eerste:gelukkig nieuwjaar .zoals Ben zei
kom gerust een keer kijken.je weet waar ik woon.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Tof, bedankt voor de uitnodiging zal ik zeker doen.
En voor iedereen natuurlijk de beste wensen


gr Kees
Laatst gewijzigd door elvis3 op 12 dec 2019 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door benkr »

Ik weet niet hoe de afmetingen van die groene balk zijn maar dat lijkt me een perfect ding voor een Y-as.
En.. kawarider heeft nog een paar 8Nm closed loop steppers in de aanbieding, misschien wel iets voor deze spindels.
Plaats reactie