Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Ben een router aan het proberen te bouwen ( ongeveer 1560 mm lang 950 mm breed) werkbereik ongeveer (1100 x 520)
Op mijn zoektocht naar geleiding heb ik gisteren hiwin rails en wagens gekocht op marktplaats (HGH 30)-( HGR 30 H) . Hierbij zitten twee complete kogelomloopspillen van 1600mm lang met eindlager enz maar die zijn 32mm dik met een spoed van 10 mm.
De spullen zijn gewoon nooit of bijna niet gebruikt.
Nu is mijn vraag , zijn deze normaal te gebruiken (als je zwaardere motoren koopt) of zeggen jullie die kun je beter verkopen want dat is te zwaar of, die kun je niet snel laten verplaatsen of wat voor nadeel dan ook, en dat ik bv 2010 of 2510 kogelomloop in de plaats koop.


gr Kees
Laatst gewijzigd door elvis3 op 20 nov 2019 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door Bjornski1976 »

Wat is normaal om te gebruiken? Nu je het hebt gekocht is de vraag eerder hoe te gebruiken.
Het antwoord is relatief maar simpel.
Ik denk dat je met de materialen die je hebt een goede machine kan bouwen, de operationale breedte kan wellicht meer zijn.
Of je gebruik gaat maken van nema34 stappen motoren of servo motoren komt later wel om te bepalen.
Het is nu eerst een kwestie van schetsen en het ontwerp te realiseren alvorens het te bouwen.
Van de materialen die je hebt kun je een hele mooie machine maken.

In antwoord op je vraag is de inertia van de 32mm kogelomloop spindels een gegeven en in vergelijking met 2010 of 2510 hoger.
Echter met goede motoren en besturing, steppers (closed of niet closed loop) of servo motoren kan je er heel wat van maken.

Zie graag je ideeen en ontwerp tegemoet om daar verder op in te haken (niet hakken ;) ). Het geen wat je nu opgeeft is niet het
enige wat van belang is.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door Sven »

Met mijn boekenwijsheid zeg ik dat ze veel en veel te dik zijn om een machine mee te bouwen die accelereert op een nivo waar je wat aan hebt op hobby nivo, met hobby motoren.

Misschien dat je met servo's wat voor elkaar krijgt maar dan ben je al niet echt meer een hobby bouwer.
Als je de calculator weet te vinden die als het goed is nog ergens op het forum zou moeten rondzweven dan kan je met echte getallen aan de slag.

Edit: Even de calculator opgezocht, toegevoegd aan het draadje https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=12526
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Bjornski1976 schreef: 30 dec 2018 21:02 Wat is normaal om te gebruiken? Nu je het hebt gekocht is de vraag eerder hoe te gebruiken.
Ze zaten erbij, maar ben niet verplicht om ze te gebruiken. Heb het alleen gekocht voor de rails en wagens.
Daarom vraag ik aan jullie nu ik ze toch heb dat het verstandig is om te gebruiken of beter andere kleinere te kopen.
Nu zeg jij Bjorn ja gebruiken, en Sven zegt te groot niet doen.

???????

gr Kees
Laatst gewijzigd door elvis3 op 12 dec 2019 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door benkr »

Probleem is niet zo zeer de dikte en gewicht van die spindels, maar ik hoop dat de KO moeren er ook bij zitten, ga eens bedenken of- en waar je die kwijt zou kunnen want die voor 20mm spindels zijn al stevig, maar die van jou zijn vele malen zwaarder.
Bedenk dat je hele machine groter en stijver moet gaan worden, maar als dat geen bezwaar is dan zou ik ze lekker gaan gebruiken, ook die 30mm brede rails is eigenlijk flink overdone, daar is een kleine trein jaloers op, zoek eens op wat de minimale load is voor die dingen en bepaal dan eens of je die gaat halen, anders heb je een uitdaging.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door skillalot »

Ik zou ze gebruiken, maar met 32mm spindels en 30mm geleidingen zou ik dan ook echt een lomp zware stalen machine bouwen!
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door benkr »

Helemaal mee eens, maar dat gaat dan echt geen machientje worden van 2000 Euro totaal, zeker weten van niet.
Dus de boodschap is eigenlijk:

BEZINT EER GIJ BEGINT.

Maar goed, jij was dus al begonnen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 30 dec 2018 21:15 .......die accelereert op een nivo waar je wat aan hebt op hobby nivo, met hobby motoren.
Wat betekent dit nu weer in hemelsnaam? Wil je zeggen dat je alleen een hobbymachine mag bouwen met goedkope slappe troep?
Of bedoel je dat een hobby machine maar een bepaalt budget mag hebben? Die boekenwijsheid kan me wat!

Ik zou zeggen: superspul! Dit gaat wat worden! 32mm spindels, ik zeg: altijd gebruiken!
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door Bjornski1976 »

Wie was er nu bezig op het forum met een bescheide machine opgebouwd uit stalen UPN/UPE balken? Deze was qua maatvoering een stuk groter dan wat je aangeeft maar zet nu maar eens een concept op papier.

Wat Sven aangeeft is dat het met minder ook kan.

Qua snelheden waarmee je door materiaal wil gaan is afhankelijk van het te bewerken materiaal.

Sven heeft een mooi stuk op het forum geschreven wat zeker de moeite waard is om door te nemen. Neem het eens door laat het bezinken en je idee gaat meer en meer vorm krijgen.

Zoals vele hobbisten onder ons hebben ervaren dat je eerst moet leren lopen voordat je kan rennen en dan pas kan denken aan vliegen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door Kjelt »

Hi Kees,

De OSPF schrijft 1605 spindels voor.
Wil je deze gebruiken voor wat je me zaterdag liet zien, de OSPF gebaseerde chassis wat je al gebouwd hebt?

Zoals je weet ben ik niet zo mechanisch kundig als anderen maar geef toch mijn idee, als ik er naast zit wordt het vanzelf gecorrigeerd en leer ik ook weer wat ;-)

Als ik snel even bij de stappenmotor calculator van Sven alleen de diameter verander van 16 naar 32 mm komt er een viervoudig benodigd koppel uit rollen.
Dat lijkt me op zich niet onoverkomelijk.

Alleen vraag ik me wel af wat de spoed van 10mm met de nauwkeurigheid doet.
Bij elke omwenteling verplaats je dus 10mm ipv 5mm dus dat komt de snelheid wel ten goede maar gaat ten koste van de nauwkeurigheid. Als je dus 1000 ppr hebt wordt de stap ipv 5um , 10um lijkt me eigenlijk ook geen probleem.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door audiomanics »

Gezien de lengte van je gewenste werkbereik lijken deze spindels me uitermate geschikt voor een roterende moer. Maar ook als je gewone moeren wil plaatsen zal die 32mm niet snel gaan vibreren, zeker niet met een spoed van 10.
Volgens mij is een dergelijke schroefspindel prima te gebruiken maar je zal een wat krachtiger motor moeten gebruiken, iets van 4nM bijvoorbeeld. Echt snel hoeft die motor niet te draaien want zelfs als hij maar 15 omw/sec zal lopen heb je toch een respectabele snelheid van 9m/min.. Ja, je zal rekening moeten houden met accelereren. het is toch een aardige massa die je in beweging moet brengen.
Maar heb je er ook de juiste moeren bij? (ik zie dat namelijk niet expliciet vermeld.
EN: bij snelle bewerkingen als reliëffrezen kan je er voor kiezen om de meeste bewegingen in de Y-richting te nemen. Die massa is altijd een stuk lager en kan dus sneller accelereren.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door Sven »

Ik heb de diameters even vergeleken, 16x10 en 32x10 bij 5000 mm/s2 versnelling en 10800 mm per minuut

Voor de 16 mm spil heb je 1,045 nm koppel nodig, voor 32 mm 4,8 nm.
4,032 nm daarvan wordt gebruikt voor de versnelling van de spil om zijn as, bij de 16 mm is dat 0,272 nm...

En die 4,8 nm moet ook beschikbaar zijn in de hoge toerentallen, anders kan de machine niet naar de hoogste snelheid accelereren.
En juist in de hoge toerentallen valt het koppel sterk terug.

Vind zulke steppers maar eens.... Ik betwijfel dat die bestaan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door DaBit »

Je hebt geleidingen en kogelomloopspindels waar een redelijk deel van de bouwers hier een moord voor zou doen en dan overweeg je om het niet te gebruiken? Tssss, heiligschennis!

Gewoon gebruiken dat spul, zowel de geleidingen als de kogelomlopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10

Bericht door Sven »

Nou jaaaah!

Zegt die dabit opeens dat je ze gebruiken moet...
Normaal neem ik bijna klakkeloos al het advies van Dabit aan. Maar nu?

Laten we eerst eens vragen, "Wat wil je met de machine gaan doen?"

Weet je nu al dat snelheid belangrijk gaat worden?
Of ga je werk doen waarvan je nu al weet dat snelheid niet uitmaakt?

3D frezen van mallen is heel wat anders dan rechte plankjes uitfrezen....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie