Stroomverbruik

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Stroomverbruik

Bericht door Toxiq »

Hier 20 panelen die ca 6400 kw per jaar opbrengen, dak is pal zuid, plat dak, panelen liggen op een schans
Aan de (zuid) gevel 80 heatpipes
aan het geheel een boiler van 800 liter met een elektrisch element van 4kw
Beneden staat er een houtkachel die ook aangesloten is op het warmte net, dus als de kachel gestookt word (paar maanden per jaar elke dag) verwarmd die ook de boiler

Dit werkt opzich prima MAAR, de kachel is niet het juiste type, de verhouding is verkeerd, er gaat teveel warmte in de woonkamer en te weinig naar de boiler (10kw straling, 4kw naar het water) er komt dus nog eens een andere kachel

In de toekomst wil ik dit systeem nog wel uitbreiden met een warmtepomp oid om nog meer rendement te behalen (langer zonder stoken)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door kawarider »

In het kader projecten schrappen, heb ik nog wel een kachel voor je waar de verhouding ruimte/cv precies andersom is.....zal de directie niet gelijk mee akkoord gaan
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door spinningwheels »

kawarider schreef: 16 dec 2018 20:37 .zal de directie niet gelijk mee akkoord gaan
Wat heeft iedereen toch met de directie? Echt sinds ik weer vrijgezel ben heb ik het weer helemaal zelf voor het zeggen, en ook nog een zeeën van tijd over, en ik kan ook nog eens zelf bepalen wat ik er mee doe.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door kawarider »

Nou ja, dat is ook snijden in eigen vlees. Berevelletje voor de kachel en eens zien wat de avond brengt, is dan ook niet meer mogelijk.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Stroomverbruik

Bericht door Toxiq »

kawarider schreef: 16 dec 2018 20:55 Nou ja, dat is ook snijden in eigen vlees. Berevelletje voor de kachel en eens zien wat de avond brengt, is dan ook niet meer mogelijk.
Dat is ook precies waarom zijn stroomgebruik explosief toeneemt
geen dame, berenvelletje en haard
Dus op een andere manier warm blijven en gerief zoeken :lol: :lol: :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stroomverbruik

Bericht door hfjbuis »

Waarom hoor ik niemand over (tesla)batterijen?
hij moest toch nog 8000€ betalen na subsidie.
Ik ben zeer praktisch en heb al meer dan 20 jaar zonnepanelen, maar alleen omdat het toen en nu een goed renderende investering was/is zowel voor de beurs als het milieu. Als je € 8000,-- moet investeren om een paar kWh op te slaan, dan ben je, naar mijn mening, niet efficiënt bezig. Als je toch iets wilt doen voor het milieu, dan kun je dat geld beter investeren in spaarlampen en die gratis weggeven in de buurt, dat heeft meer effect.
Ik ben niet tegen opslag van duurzame energie, maar voorstander van geld zo besteden zodat het meetbare effect het grootste is. Je koopt als reddingsmaatschappij ook niet één met diamanten bezet reddingsvest maar een paar duizend van die piepschuim dingen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Stroomverbruik

Bericht door John Sellis »

hfjbuis schreef: 16 dec 2018 22:35
Waarom hoor ik niemand over (tesla)batterijen?
hij moest toch nog 8000€ betalen na subsidie.
Ik ben zeer praktisch en heb al meer dan 20 jaar zonnepanelen, maar alleen omdat het toen en nu een goed renderende investering was/is zowel voor de beurs als het milieu. Als je € 8000,-- moet investeren om een paar kWh op te slaan, dan ben je, naar mijn mening, niet efficiënt bezig. Als je toch iets wilt doen voor het milieu, dan kun je dat geld beter investeren in spaarlampen en die gratis weggeven in de buurt, dat heeft meer effect.
Ik ben niet tegen opslag van duurzame energie, maar voorstander van geld zo besteden zodat het meetbare effect het grootste is. Je koopt als reddingsmaatschappij ook niet één met diamanten bezet reddingsvest maar een paar duizend van die piepschuim dingen.
stroom opslaan is idd nog niet rendabel ik ben ook altijd druk opzoek naar hoe ik mijn vast maandkosten kan reduceren. ik doe dit door zo snel en zo veel mogelijk mijn hypotheek af te lossen. jaarlijks mijn verzekeringen onder de loop nemen en natuurlijk kijken of de enegie goedkoper kan. Toen kwam ik via via met iemand in gesprek met zonne panelen. en ik dacht dat kost voor 12 panelen thuis vast 7a8k. maar het bleek slechts 2780euro incl btw te kosten als ik het zelf ging doen! en leverd mij per jaar 650euro besparing op, dat is terug verdient in 3 jaar en 7 maanden 8) 8)

Toen ben ik verder gaan kijken en heb een excel sheet gemaakt. deze heb ik ook bijgevoegd
zonnepanelen J. Sellis Dienstverlening.rar
daar kun je alles zo na rekenen wat het ongeveer kost. omvormers zijn er in verschillende maten en prijzen dus die zijn grof geschat.

als er vragen zijn hoor ik het wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stroomverbruik

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 16 dec 2018 22:35 Ik ben zeer praktisch en heb al meer dan 20 jaar zonnepanelen, maar alleen omdat het toen en nu een goed renderende investering was/is zowel voor de beurs als het milieu. Als je € 8000,-- moet investeren om een paar kWh op te slaan, dan ben je, naar mijn mening, niet efficiënt bezig. Als je toch iets wilt doen voor het milieu, dan kun je dat geld beter investeren in spaarlampen en die gratis weggeven in de buurt, dat heeft meer effect.
Ik ben niet tegen opslag van duurzame energie, maar voorstander van geld zo besteden zodat het meetbare effect het grootste is. Je koopt als reddingsmaatschappij ook niet één met diamanten bezet reddingsvest maar een paar duizend van die piepschuim dingen.
Ben ik met je eens hoor. Voor het individu is er geen winst.
De reden dat het wel helpt voor het milieu is dat het als lokale buffer dient voor de netbeheerder.
In de toekomst als heel veel mensen een EV hebben met een accu van 50kWh of meer dan is de droom van die netbeheerder dat hij de energiecentrales minder hard kan laten draaien en dat lokale pieken opgevangen worden door die accu's.
Ik moet het ook allemaal nog zien, het beste waar we op kunnen hopen is zsm een revolutionaire nieuwe accutechnologie met vier keer de energiedichtheid en vier keer lagere kosten dan de huidige LiIon technologie, helaas zelfs in de research afdelingen hebben ze deze nog niet.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door assink »

Is het voor korte termijn opslag niet veel interessanter om je stroom van zonnepanelen te gebruiken voor een boiler/buffervat?
De stroom van overdag gebruiken voor douchewater in de avond/ochtend. Een goed geïsoleerd vat houdt de warmte heel lang vast.

Ik sta op het punt om een nieuwe tussenwoning aan te schaffen, komen wat panelen op voor de EPC. Maar nog wel gewoon op gas, is in mijn ogen nog steeds het beste voor het geld.
Warmtepomp wordt ook niet aangeboden, misschien nog wel een zonneboiler in de toekomst.
Ben ook in m'n 1tje, en ben geen koukleum. Dus het verbruik zal wel meevallen. Hobbyspul blijft op de boerderij staan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stroomverbruik

Bericht door Kjelt »

Hoeveel warm water heb je nodig in je 1'tje ?
In de zomer is die boiler in een uurtje heet en dan wat doe je dan met de rest van de energie.
In de winter zou het wel ok zijn.
Nu kun je terugleveren en wordt je er nog voor gecompenseerd maar de plannen liggen al klaar om dat af te bouwen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door assink »

Hmm, ik heb er geen idee van. Misschien dan toch maar een grote jacuzzi in de tuin voor de overige warmte :lol:
Ammoniak wordt toch de nieuwe stroombuffer? Alhoewel ik er niet op zit te wachten om dat in of bij m'n huis te hebben.

Nu willen energiemaatschappijen ook "helpen" bij asbestsanering op boerenbedrijven, hun betalen voor het verwijderen van de asbest en zetten je dak vol met zonnepanelen.
De stroom gaat dan naar de energiemaatschappij, terwijl de boer met de risico's en waarschijnlijk 1 of ander "wurgcontract" opgescheept zit.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door Sven »

assink schreef: 18 dec 2018 10:59 Nu willen energiemaatschappijen ook "helpen" bij asbestsanering op boerenbedrijven, hun betalen voor het verwijderen van de asbest en zetten je dak vol met zonnepanelen.
De stroom gaat dan naar de energiemaatschappij, terwijl de boer met de risico's en waarschijnlijk 1 of ander "wurgcontract" opgescheept zit.
Waar baseer je dat op?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door assink »

Sven schreef: 18 dec 2018 11:10
assink schreef: 18 dec 2018 10:59 Nu willen energiemaatschappijen ook "helpen" bij asbestsanering op boerenbedrijven, hun betalen voor het verwijderen van de asbest en zetten je dak vol met zonnepanelen.
De stroom gaat dan naar de energiemaatschappij, terwijl de boer met de risico's en waarschijnlijk 1 of ander "wurgcontract" opgescheept zit.
Waar baseer je dat op?
Hierop sven:
https://www.essent.nl/content/grootzake ... enden.html

Je bent dus wel minimaal 800m2 nodig, en er zullen vast nog wel meer voorwaarden aan hangen die ze hier niet vermelden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 18 dec 2018 10:59 Nu willen energiemaatschappijen ook "helpen" bij asbestsanering op boerenbedrijven, hun betalen voor het verwijderen van de asbest en zetten je dak vol met zonnepanelen.
De stroom gaat dan naar de energiemaatschappij, terwijl de boer met de risico's en waarschijnlijk 1 of ander "wurgcontract" opgescheept zit.
In Barneveld is deze zomer al een trafo-huisje uitgefikt toen de 3 boerderijen in de omgeving lekker begonnen te leveren op een mooie zomerdag.
(donderwolkjes bij de netbeheerder ipv zonnig weer denk ik)


Ik begrijp het verdien model niet zo, volgens mij gaat die kWh prijs heel ver naar beneden bij grootverbruik, dus ook bij groot leveranciers.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie