Instellen iCNC600

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ook weer gevonden, ik had de ENA- en de ENA+ aangesloten. Ik weet nog steeds niet wat dat precies is, maar dat was bij mijn andere drivers eerder ook al het geval. Die moet je er dus af laten.

Daarna wilde de X-as weer maar aan één kant Homen. Wat bleek; de "open-deur schakelaar" (die ik als home-schakelaar gebruik) bleef hangen. Dus geen overbodige luxe om eens van de proximity-swithes aan te schaffen!
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Verder maken mijn closed-loop stappen motoren ook erg veel geluid, nu las ik in de handleiding (te laat) dat de twee kabels die naar een closed-loop gaan, niet langs elkaar gelegd mogen worden.

Wat is jullie ervaring daarmee?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door audiomanics »

ENA + en min kan je wel aansluiten hoor.. Bij de CPU5A zit er een "watchdog" uitgang op die de drivers enabled.

Kabels van closed loop motoren leg ik gewoon naast elkaar. De motorstroom kabel moet je toch al kort na de motor verlengen. Doe dit dan ook met afgeschermde kabel. De Encoderkabel is al afgeschermd..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Het is gelukt, vandaag voor het eerst een stuk gesneden!! De hardware is zo goed als af, nu nog de software onder de knie zien te krijgen en alles instellen en finetunen.
Ik ben helemaal nieuw in EdingCNC (uberhaupt CNC) en ik ben ook nieuw in sheetcam. Maar met een hoop tutorials kom ik er wel. Ik zal ook zeker weer een hoop vragen stellen in een ander topic.
Bedankt voor alle hulp!

(ENA is inmiddels ook aangesloten, bedankt Kees)
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ik heb weer een vraag over EDING

Ik wil graag de richting van mijn pijltjes op het toetsenbord overeen laten komen met mijn machine, hoe kan ik dit aanpassen. En zo ook het scherm. Hoe kan ik zorgen dat het beeld een correcte weergave is van wat ik doe, de Y-as is nu gespiegeld. (De x-as ook, maar ik maar scherm 180 graden gedraaid :lol: )
Dit moet vast heel gemakkelijk zijn, maar ik kan het niet vinden
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ook heb ik van die blauwe lijnen in mijn scherm, hij gaat vanaf daar de plaat laden. Dit wil ik ook niet.
Ik heb het net zelf aangezet volgens mij (zet start lijn), wat is dit en hoe kan ik hier mee werken?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Looy schreef: 26 nov 2018 20:37 Ik heb weer een vraag over EDING

Ik wil graag de richting van mijn pijltjes op het toetsenbord overeen laten komen met mijn machine, hoe kan ik dit aanpassen. En zo ook het scherm. Hoe kan ik zorgen dat het beeld een correcte weergave is van wat ik doe, de Y-as is nu gespiegeld. (De x-as ook, maar ik maar scherm 180 graden gedraaid :lol: )
Dit moet vast heel gemakkelijk zijn, maar ik kan het niet vinden
Misschien is het scherm juist, maar je machine niet.
Is de telrichting van de coordinaten juist ?
X naar rechts en Y van je af is plus richting.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Instellen iCNC600

Bericht door benkr »

Dat is heel belangrijk om geen verwarring te krijgen, dat assenstelsel is redelijk standaard.
En het gaat er niet om hoe je portaal beweegt, maar hoe je frees over het materiaal gaat.
bij mijn machine b.v. komt de tafel in de + richting naar me toe om de frees dan in de goede richting over het materiaal te laten bewegen. Dat vond ik in het begin heel erg verwarrend maar het is echt essentieel dat je heel goed begrijpt (en vooral ook denkt) hoe dit in elkaar steekt.
Ik denk, maar ik ken Eding absoluut niet, dat die blauwe lijn het pad is wat de frees volgt, het begin is altijd het nulpunt, en daar zijn er twee van, het machine nulpunt en het materiaal of werkstuk nulpunt. Zorg dat je jezelf heel goed duidelijk maakt hoe die twee zich t.o.v. elkaar gedragen en hoe je daar mee omgaat anders zal je dat een hele boel narigheid geven.

Zorg er als eerste voor dat die bewegingen goed gaan, dat kan door motordraden te verwisselen (let op met closed loop setjes, daar kun je dit niet zo maar ongestraft doen) door de Dir in je setup (van Eding) te inverteren. Het is echt belangrijk dat dit eenduidig op alle plaatsen hetzelfde reageert.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ik heb de blauwe lijnen uitgevogeld. Die kan ik herstellen door de machine te 'nullen' op de hoek van mijn plaat bijvoorbeeld. Dat is wel makkelijk

Maar het omdraaien werkt zo dus blijkbaar niet. Ik moet dat mijn Home-switches aan de andere kant zetten. Vreemd dat je dat niet kunt aanpassen.

Ik heb nu het eea gesneden met mijn eding- plasmasnijder. Maar ik ben er nog niet helemaal enthousiast. Vooral van de THC niet. Ik wil graag bij John Sellis langs gan om die Neuron te bekijken. Als de THC niet beter wordt dan dit, dan bouw ik de hele boel om naar Mach met Neuron-plug in. Want zo is het niks.
Maar ik probeer eerst nog even met de instellingen te kloten. Het zal vast voor een deel aan mij liggen. Maar ik heb nu alle instellingen van Bert Eding overgenomen die hij aanraadt voor de THC.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

Looy schreef: 27 nov 2018 14:33 Ik heb de blauwe lijnen uitgevogeld. Die kan ik herstellen door de machine te 'nullen' op de hoek van mijn plaat bijvoorbeeld. Dat is wel makkelijk
Maar het omdraaien werkt zo dus blijkbaar niet. Ik moet dat mijn Home-switches aan de andere kant zetten. Vreemd dat je dat niet kunt aanpassen.
Dat vaststellen doe je als eerste als je de machine gaat bouwen. In mijn geval van de OSPF moesten de motoren van de X-as aan de rechterkant zitten.
Dus moest ik inderdaad de X en Y proxy sensoren verplaatsen naar de andere kant van de as.
In jouw geval afhankelijk van je ruimte en machine kun je de machine dus 180 graden roteren en ben je er ook.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Breaker »

Kjelt schreef: 27 nov 2018 14:53 Dus moest ik inderdaad de X en Y proxy sensoren verplaatsen naar de andere kant van de as.
Welnee, de homesensoren hoeven helemaal niet op 0 te zitten. Ze kunnen overal zitten waar jij vind dat ze passen. Bij mijn draaibank zit de sensor ergens in het midden, dan heb ik toch niet ineens een half werkbereik over?

Je draait de richting van de assen om door een minnetje voor de ‘stappen per eenheid’ en nu zitten de homesensoren op het einde van het bereik, zeg op 1980 (als de tafel 2m lang is) in plaats van 20. Limieten blijven gelijk. Homing omdraaien met daar een min. Klaar.

En als het alleen om de knoppen gaat via de instellingen:
17770
Laatst gewijzigd door Breaker op 27 nov 2018 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Breaker »

Looy schreef: 27 nov 2018 14:33 Ik heb de blauwe lijnen uitgevogeld. Die kan ik herstellen door de machine te 'nullen' op de hoek van mijn plaat bijvoorbeeld. Dat is wel makkelijk
Ja, die dingen staan ook in de handleiding, kan erg praktisch zijn :lol:
EdingCNC handleiding schreef:2.1.24
In the middle we see the graphics showing the tool path. Blue/Red when loaded and
rendered. Yellow/Green when actually running. So it shows the tool path real-time.
EdingCNC handleiding schreef:2.1.28.3
Cian/Light blue colored line's indicate the Work-Zero point.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

Breaker schreef: 27 nov 2018 15:27 Welnee, de homesensoren hoeven helemaal niet op 0 te zitten. Ze kunnen overal zitten waar jij vind dat ze passen. Bij mijn draaibank zit de sensor ergens in het midden, dan heb ik toch niet ineens een half werkbereik over?
Bij Eding gaat dat helaas niet, daar moet de homesensor op het einde van een as zitten en aktief zijn tot het einde van die as.
Anders als de brug bv over de sensor heen is dan homed ie de verkeerde kant op tot ie vast loopt (zie handleiding Eding).
Het zou wel kunnen want je kunt het fysieke werkbereik opgeven maar dan moet je voor het homen de brug aan de juiste kant van de homesensor zetten.
Je draait de richting van de assen om door een minnetje voor de ‘stappen per eenheid’ en nu zitten de homesensoren op het einde van het bereik, zeg op 1980 (als de tafel 2m lang is) in plaats van 20. Limieten blijven gelijk. Homing omdraaien met daar een min. Klaar.
Ja dat gaat wel werken, op zich slimme oplossing.
Als je dan homed staat ie wel op machinecoordinaat X-as = 1980,00 ipv 0,00 maar dat maakt op zich niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb ooit iets verteld over coördinaatsystemen, niet heel erg leesbaar zo'n powerpoint presentatie die bedoeld is als leidraad bij het verhaal maar misschien kun je er iets mee.
https://drive.google.com/file/d/1ZPYc6U ... sp=sharing

Belangrijkste wanneer je met een nieuwe machine begint:
1: namen van de assen, dus maak een keuze voor X Y en Z
2: juiste telrichting van de assen, motoren (er bestaat een standaard assenkruis en iedereen werkt daarmee)

Daarna kun je de machine vertellen waar je een home schakelaar hebt zitten, en in welke richting die die moet zoeken.
Wanneer de machine die gevonden heeft doet ie een preset met het coördinaat systeem, met de waarde die jij opgeeft. Eigenlijk niet zo spannend want vervolgens ga je zelf een werkstuk nulpunt vastleggen waar je je product gaat bewerken en heb je niet veel meer met dat machinecoördinaatsysteem te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie