Zelfbouw CNC machine

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door audiomanics »

CNC-Televisie-beugel :shock: ?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hrscharft »

Hahahah neeh :P

das mij Y en Z as maar dan zonder de Y en Z as.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door audiomanics »

Ah ok, duidelijk... net zoiets als een patatje met, zonder met dus.... ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
VKoen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 apr 2018 15:04
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door VKoen »

Eindelijke echt begonnen met de bouw :)
17587
17585
17586
Begint ergens op te lijken niet?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Sven »

Leuk om deze bouwwijze te zie. Ik heb zelf ook met het plan gespeeld van gelaserde staalplaat lassen.

Maar even een kritische vraag:
Zitten de wagens voor het portaal zonder verstijving aan die "flapjes"?
Eh, zijn die flapjes alleen maar niet meegekante uitsteeksels?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hrscharft »

Kan nog steeds gefixt worden als dat zo is.
Een kwestie van een paar kokertjes of U-profieltjes in die uitsparingen schuiven en aan die flappen hechten.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe dan ook.. je blijft zitten met een "Zwevende" opspanplaat.. en dat wil je ook niet.. je rails op zijn kant aan de zijkant van de machine monteren is ook niet wat je wilt.. maar nog altijd te verkiezen boven deze constructie..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 19 okt 2018 00:59 Hoe dan ook.. je blijft zitten met een "Zwevende" opspanplaat.. en dat wil je ook niet.. je rails op zijn kant aan de zijkant van de machine monteren is ook niet wat je wilt.. maar nog altijd te verkiezen boven deze constructie..
Hm? een machine op 4 poten is toch ook een 'zwevende' opspanplaat, dus als het goed uitgevoerd wordt, zie ik het probleem niet direct, en het hangt natuurlijk ook van de toepassing van de machine af.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Van die onderplaat blijft qua stevigheid alleen maar een vlakke plaat over. De omgezette randen hebben geen functie meer door die uitkepingen. De brug kan hierdoor behoorlijk gaan dansen denk ik dan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
VKoen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 apr 2018 15:04
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door VKoen »

Ballegooijen schreef: 19 okt 2018 15:51 Van die onderplaat blijft qua stevigheid alleen maar een vlakke plaat over. De omgezette randen hebben geen functie meer door die uitkepingen. De brug kan hierdoor behoorlijk gaan dansen denk ik dan.
Hoezo zit ik met een vlakke plaat? heb je de onderkant van het bed al gezien dan?
Arie Kabaalstra schreef: 19 okt 2018 00:59 Hoe dan ook.. je blijft zitten met een "Zwevende" opspanplaat.. en dat wil je ook niet.. je rails op zijn kant aan de zijkant van de machine monteren is ook niet wat je wilt.. maar nog altijd te verkiezen boven deze constructie..
Mijn geleiding zit aan de onderkant van mijn bed, dit bed is niet alleen een vlakke plaat.
Op de foto lijkt het misschien een vlakke plaat te zijn (5mm dik), maar aan de onderkant zitten een heleboel verstevigingsribben deze zorgen er voor dat mijn bed helemaal niet kan gaan dansen.
En daarnaast ben ik ook niet van plan om RVS/staal te gaan verspanen, ik laat het lekker bij hout en aluminium.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Sven »

Zoals ik de plaatjes interpreteer is de onderkant van de brug, die onderop het bed komt een omgekeerde U. Die is sowieso niet torsiestijf, en dat moet ie absoluut wel zijn.

Maar (ook weer op basis van de plaatjes) is de U onderbroken om de flapjes voor de wagens te vormen.

Als dat inderdaad is wat je aan het bouwen bent, dat is totaal desastreus.
Als je serieus gaat verspanen dan gaat dat allemaal vervormen, dat zie je terug in je freesbeeld.
Of je freesjes breken de hele tijd, dat kan ook.

De voornaamste vraag is dan hoe langzaam je moet gaan frezen om bruikbaar resultaat over te houden.
Ik denk dat dat in ieder geval zo langzaam is dat al je energie en geld niet de moeite waard is geweest.

En ik denk ook dat je nu tijdens de bouw met relatief kleine ingrepen nog veel kan corrigeren die later niet leuk zijn om alsnog te gaan doen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hrscharft »

Eens met Sven. (die het overigens allemaal goed weet want die heeft niet voor niets een compleet nieuwe machine gebouwd ;) )

Dus lees eens goed naar de hierboven gegeven suggesties, Jas die complete balk onder je brug vandaan, monteer de gelijding op de zijkanten van je tafel/bed en steek een paar centjes in een extra motor plus spindle om het geheel dubbel aan te drijven.

De mensen die hier de opmerkingen maken op jouw ontwerp proberen je over het algemeen puur te behoeden voor vauten die zij zelf dan wel anderen in het verleden allemaal al eens gemaakt hebben.

Als je heeeeel ver terug kijkt in de topics op dit forum zul je zien dat ook hier mensen begonnen zijn met houten machientjes met ladegeleiders en bokkiewokkie drivers.
Diezelfde mensen hebben onderhand bijna allemaal OF de moed opgegeven of ondertussen een paar hele mooie machines neer gezet.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Tonybryden »

Ja de kenners hier op het forum weten waar ze het over hebben.
Dit zie je jammer genoeg nog vaak gebeuren op het forum, al ver met de bouw en eigenwijs om het te veranderen omdat je er zeker van bent dat jou idee goed is.
Toch kun je er gif op in nemen dat deze jongens je echt goede raad willen geven en je een hoop frees stres willen onthouden.
Doe er mee wat je het beste lijkt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Kjelt »

Aan de andere kant leer je ook door te doen en vooral door fouten te maken.
Plaats reactie