Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door siesstad »

Regelmatig werk ik met geimporteerde afbeeldingen, die ik met mijn laser of frees graveer. Ik kan in CAMBAM netjes de DXF splines importeren (DXF maak ik nu met open source software, InkScape). Echter, wanneer ik de lijnsegmenten van deze splines join om een complete contour te krijgen, dan maakt CamBam er polylines van met enorm veel datapunten. Gevolg: de datapunten liggen te dicht bij elkaar voor EdingCNC om haar algoritmes toe te passen. En hierdoor beweegt de frees schokkerig.

Kan iemand mij vertellen of en hoe ik de minimale afstand tussen de datapunten kan beïnvloeden? Of mij een andere aanpak adviseren om dit probleem te omzeilen?

(om de één of andere reden kan ik geen *.png of *.jpg toevoegen in de bijlage en werkt linking naar m'n google drive ook niet, dus daarom maar een link hieronder naar een screenshot; tips mbt delen van images zijn ook welkom)

https://drive.google.com/file/d/155T7In ... sp=sharing
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door zeeschuim »

in Vcarvepro en waarschijnlijk ook in Cut2d zit een tool om het aantal knooppunten te verminderen..
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door John Sellis »

En aspire 8.5 zwerft wel ergens op internet. Dus nu je altijd proberen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik meen me te herinneren dat je in de PP van cambam ook de minimale punt afstand van de output op kunt geven, maar heb het hier even niet bijdehand om te kijken hoe.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door siesstad »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 okt 2018 21:10 Ik meen me te herinneren dat je in de PP van cambam ook de minimale punt afstand van de output op kunt geven, maar heb het hier even niet bijdehand om te kijken hoe.
Ik heb het niet gevonden. Remove overlaps werkt niet (geeft me een boel lijnsegmenten met gaten ertussen). Clean doet niks (kan je ook niks bij instellen). Bij het joinen kan je wel een tolerantiewaarde instellen, maar die heeft ook weinig van doen met hoeveel punten hij op een spline legt op het moment dat deze tijdens het joinen in een polyline wordt omgetoverd.

Zou wel ideaal zijn als het gewoon in CamBam zelf zou kunnen. Dus mocht jij toch een antwoord vinden, dan houd ik me sterk aanbevolen!
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door siesstad »

Ik werk niet met illegale software en bij voorkeur wil ik vermijden om weer een nieuw pakket te moeten kopen voor deze functionaliteit... Sowieso is het redelijk irritant om tussen zoveel verschillende pakketten te moeten schakelen. Ik gebruik nu al Inkscape, Fusion360, Cambam en EdingCNC. Hoopte daar toch een heel eind mee te komen...
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door siesstad »

Hebbes!

Met "arc fit" kan je een waarde instellen en de curve laten benaderen met zo weinig mogelijk datapunten. Dat was nou net die ene functie die ik niet geprobeerd had...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door DirkSchipper »

1. Bestaat jouw DXF wel uit splines, of zijn daar al (heel veel) poly-lines?
2. In CamBam > Tools > Options staat een optie "Spline to polyline"optie.
Bij mij staat die op 0,001 mm.
En bij jou?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door keesfrees »

DirkSchipper schreef: 06 okt 2018 23:291. Bestaat jouw DXF wel uit splines, of zijn daar al (heel veel) poly-lines?
Dat vroeg ik me ook al af, als een programma het "even niet meer weet" dan worden het een ziljoen lijnstukje.
DirkSchipper schreef: 06 okt 2018 23:292. In CamBam > Tools > Options staat een optie "Spline to polyline"optie.
Aha ! Worden het dan bogen en lijntjes of alleen lijntjes ?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb eens een experimentje gedaan.
Een Spline in Solidworks getekend.
Geëxporteerd als DXF (Splines as splines exporteren).
De DXF geïmporteeerd in CamBam.
Het wordt inderdaad een polyline.
Zie de afbeeldingen hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door siesstad »

DirkSchipper schreef: 06 okt 2018 23:29 1. Bestaat jouw DXF wel uit splines, of zijn daar al (heel veel) poly-lines?
2. In CamBam > Tools > Options staat een optie "Spline to polyline"optie.
Bij mij staat die op 0,001 mm.
En bij jou?
In mijn originele bericht zie je een screenshot gelinkt, waar je links in het menu ziet dat wat ik geselecteerd heb een spline genoemd wordt door CamBam.

Die spline to polyline tolerantie klinkt wel als iets wat voor mij waardevol gaat zijn. Daar ga ik eens mee experimenteren. Bedankt!
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door siesstad »

De "spline to polyline" tolerantiewaarde biedt ook soelaas. Top, dankjewel Dirk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om veel ellende te voorkomen zou ik sowieso Inkscape overboord mieteren voor het maken van DXF bestanden.. dat doe je best met een ECHT Cad programma.. LibreCad bijvoorbeeld is Graties.. en als het je bevalt.. kun je de aanschaf van QCad overwegen.. kost maar een paar tientjes..
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Punten beperken bij joinen van DXF splines?

Bericht door keesfrees »

Ook deze vraag komt regelmatig terug hier en is niet eenduidig te beantwoorden, elke tekensoftware heeft zo z'n voor en nadelen.
Maar, om te beginnen moet je nmi een verdeling maken tussen werktuigbouw en artistiek werk, ofwel lijntekeningen of tandwielen.
siesstad schreef: 06 okt 2018 19:51Regelmatig werk ik met geïmporteerde afbeeldingen
Dat gaat dus over artistiek werk, en Arie zit meer in de werktuigbouwhoek.
Nu is het in beide gevallen zo dat de lijnen gesloten moeten zijn en dat is dan iets waar de software ook niet altijd op ingesteld is omdat dat het "alleen" voor CNC werk erg belangrijk is, voor bewerkingen over de lijn (graveren, wartersnijden of laseren) is het al weer eenvoudiger.

Tenminste, dit is mijn globale visie hier op, toen ik begon met cnc-en had ik al wel aardig wat ervaring met autocad maar toch viel ik van de ene teleurstelling in de andere qua CAM software

Ik zou graag wat voorbeelden zien van splines en de omgezetten versie in polylijnen.
Voor het plaatsen hier eerst even inpakken in zip of rar.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie