Zelfbouw CNC machine

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

diepchess schreef: 08 mei 2018 22:42
en 'm dan bouwen :)
Nouja... dus dat...
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hrscharft »

Ik WIST dat ik die cad tekeningen eens eerder voorbij had zien komen ergens.
Achja, beter goed gejat dan slecht bedacht nietwaar :)

Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hrscharft schreef: 12 jun 2018 21:54 Ik WIST dat ik die cad tekeningen eens eerder voorbij had zien komen ergens.
Achja, beter goed gejat dan slecht bedacht nietwaar :)
Dat was alleen maar een plaatje op een beeldscherm, hij heeft nergens gezegd dat ie dat zelf bedacht had, en of dat dat de machine moet worden.
Ik denk trouwens dat het helemaal geen dom idee is om een bestaand ontwerp na te bouwen, om dat goed te doen is moeilijk genoeg. Veel keus heb je eigenlijk ook niet, portaal = portaal, kun je niet heel veel varianten van maken zonder domme constructies.

Dit ontwerp verbeteren is niet heel lastig, gewoon de geleidingen voor de Z-as verwisselen met de schoenen.

Ik vind het wel weer knap dat je dat video'tje hebt weten te traceren. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dit ontwerp verbeteren is niet heel lastig, gewoon de geleidingen voor de Z-as verwisselen met de schoenen.
wat er dus in de praktijk op neerkomt dat je de Z-slede samenstelling gewoon achterstevoren aan de machine monteert.. :lol:
VKoen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 apr 2018 15:04
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door VKoen »

Lang geleden dat ik hier heb gekeken, ja inderdaad het ontwerp zelf gemaakt.
Dit is uiteindelijk niet het definitieve ontwerp geworden.
Het lijkt er wel op , maar met een paar kleine aanpassingen heb ik het sterker en goedkoper gemaakt.

Hier een fototje van het defiinitieve ontwerp , hoe ik hem ga bouwen.
Op dat filmpje zie je dat hij helemaal van aluminium is gemaakt, mijn zelfbouw is van staal.

Definitief ontwerp:
17562
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hrscharft »

Als je budget het toelaat Zou ik de ronde geleiding zeker toch wel vervangen door mooie kogelomloop geleiding.
Marcus hier op het forum heeft een hele grote voorraad mooi italiaans spul wat ie voor hele redelijke prijzen van de hand doet.
Zal niet eens veel duurder zijn als de rondgeleiding uit China.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
VKoen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 apr 2018 15:04
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door VKoen »

Dankjewel voor de tip.
Misschien dat ik in de toekomst nog ooit mijn geleiding ga aanpassen, tot nu toe ben ik goed tevreden met deze rond geleidingen.

Daarnaast heb ik nog wat vragen :
Ik wil graag sensoren gaan kopen , alleen weet niet goed welke ik nodig heb.
Op beide zijde van een (XYZ) as moet een eindsensor komen( hierboven werd me al geadviseerd om proximity sensoren te halen) , maar daarnaast wil ik ook nog soort van eind-eind (zo noem ik ze maar even want ik weet niet hoe die krengen heten) schakelaars er op maken.
Heb gehoord dat deze eind-eind schakelaars vaak mechanische schakelaars zijn en die middelste twee vaak elektronische schakelaars zijn. Waarom is dit?

Kan iemand mij vertellen welke schakelaars er allemaal op 1 as horen te zitten, of wat het slimste is om er op te bouwen.

Ik hoor het graag.

Groeten,
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb maar 1 schakelaar op elke as zitten. Dit is de home schakelaar. Deze schakelaar bepaalt het 0 punt van de machine zodat de software weet wat de positie is. Een eindschakelaar vindt ik overbodig omdat het einde van de as bepaalt wordt in de software. De machine zal hier dus altijd stoppen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wanneer je je machine opstart, is het handig dat de besturing het bereik van de machine kent, en ook dat je coordinaten hetzelfde als de vorige keer waren.
Om dat te bereiken moet de machine eerst een home-aktie uitvoeren. Dan gaat die dus op zoek naar de home-schakelaar, en vanaf dat moment liggen alle grenzen vast.
Die grenzen heb je ooit in de parameters van de machine ingevuld, en dat zijn dus coordinaten die net voor het mechanische einde van de machine liggen.
Nu zijn er mensen die de software van hun machine niet vertrouwen, of zijn bang dat de boel verloopt, dan zou het voor kunnen komen dat de positie van een as dus een andere is dan de besturing denkt.
Als je een beetje vertrouwen er in hebt heb je naast een home schakelaar geen eindschakelaars meer nodig. (als het fout wil gaan vind die machine heus wel een plekje waar die fout kan gaan waar jij je niet op voorbereid had, daar huurt ie Murphy voor in)

In de vorige eeuw, hadden we een home schakelaar, om dus de meet-referentie vast te leggen,
2 bijna-einde schakelaars (in de plus en min richting) om de besturing te melden dat ie niet verder mag,
2 noodstop schakelaars om het noodstop circuit te bedienen voor als de besturing niet naar die waarschuwing wil luisteren.

1 regeltje gaat natuurlijk sneller :lol: en Ballegooijen vertrouwt er gewoon op. (zou ik ook doen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Als je een beetje vertrouwen er in hebt
Als ik geen vertrouwen in de software zou hebben dan wil ik er ook niet mee werken ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door benkr »

Inderdaad, alleen home schakelaars in de vorm van zgn. proximity switches.
Ik weet niet of Hugo er nog heeft, maar hij had er in het verleden heeeeeeel veel, zo veel dat hij ze weggaf.
Je hebt best kans dat er op de komende CNCzone dag zoiets te scoren valt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Sven »

Uhhhmmm.
Je schrijft "definitieve ontwerp" maar ik ben toch zo brutaal wat ongevraagde opbouwende kritiek naar je toe te schrijven.

1 Maak de plaat waar de z-as wagens op komen nog effe flink wat dikker en zet de wagens voor de z-as nog wat uit elkaar zodat ze vlak bij de rails voor de x(of y-)as zitten.
deze dikte gaat geheid vervormen.
2 maak van de z-as plaat een zU goot. Voor reden zie hierboven.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 12 okt 2018 20:34 Inderdaad, alleen home schakelaars in de vorm van zgn. proximity switches.
Ik weet niet of Hugo er nog heeft, maar hij had er in het verleden heeeeeeel veel, zo veel dat hij ze weggaf.
Je hebt best kans dat er op de komende CNCzone dag zoiets te scoren valt.
Ik zal es even zoeken, als ik ze niet vergeet breng ik er wel wat mee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hrscharft »

17568

Voorbeeldje om het verhaal van sven nog wat te verduidelijken :)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie