Instellen iCNC600

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

En ik zal ook eens naar die F12 op zoek gaan! :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door audiomanics »

Heb je in de macro.cnc de Tandemhome goed gezet? dus de normale regels voor home-x remark gemaakt (een ; er voor) en de andere weggehaald?

dit stukje dus:

Code: Selecteer alles

Sub home_x
    home x
    ;;if A is slave of X uncomment next lines and comment previous line
    ;homeTandem X
Endsub
Dit moet worden:

Code: Selecteer alles

Sub home_x
    ;home x
    ;;if A is slave of X uncomment next lines and comment previous line
    homeTandem X
Endsub
Overigens: ik denk dat met de bewuste knop naast F12 de knop PrtScr bedoeld wordt...… (dan zijn je screendumps een stuk leesbaarder.. )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Instellen iCNC600

Bericht door keesfrees »

audiomanics schreef: 09 okt 2018 00:59Overigens: ik denk dat met de bewuste knop naast F12 de knop PrtScr bedoeld wordt...… (dan zijn je screendumps een stuk leesbaarder.. )
Dat bedoelde ik idd :

==== kopie uit andere bijdrage ====
verder,
-handig om te weten voor een ieder die het nog niet weet-
met de knop "print-screen" (even zoeken op je toetsenbord) maak je een schermafdruk
1 x indrukken en dan plakken in een plaatjes programma ( ctrl-v)
met alt-printscreen pak je alleen het actieve venster

maar, ho, wacht even, dat werkt niet onder linux(debian) zie ik nu

=== 8-10-2018 ==
Maar in linux-ubuntu werkt het juist perfect.
Een druk op de PrtScr knop (rechts naast F12) en er komt een bestand in de map "pictures" te staan.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door hainjedaf »

Onder Ubuntu / Gnome desktop heb je een speciaal Screenshot gereedschap

Zoek in de applicaties naar schermafdruk.
Met dit gereedschap kun je screenshots maken van:
-heel scherm
-specifiek venster
-specifiek deel van scherm.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ok ik heb het aangepast, dit is aal een flinke stap in de goede richting, bedankt Kees!

De x-as stopt nu ook na het indrukken van de home-schakelaar. En ik heb de print-screen knop gevonden. Ik werk normaal met apple, dus het is zowel stoeien met Eding als met windows momenteel! :mrgreen:
Op het scherm is nu te zien dat 'slave is decoupled from master'. Nadat hij heeft gehomed, probeert hij het nog een keer. En de tweede keer zegt hij 'slave decoupled from master'.

Nu wil hij dus ook maar 1 motor op de x-as bewegen met de pijltjes van het toetsenbord. (met een hele lage snelheid)

Ik heb de twee motoren van de x-as nu op 1 home-schakelaar zitten. De tweede moet nog binnenkomen. Maar ik neem aan dat het hier niks mee te maken kan hebben?

17554
17553
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb de twee motoren van de x-as nu op 1 home-schakelaar zitten. De tweede moet nog binnenkomen. Maar ik neem aan dat het hier niks mee te maken kan hebben?
Ja, beide assen moeten een eigen home schakelaar hebben anders werkt het niet. Het verschil tussen de 2 home schakelaars kun je instellen zodat je de brug haaks kunt stellen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Instellen iCNC600

Bericht door keesfrees »

Ballegooijen schreef: 09 okt 2018 12:35Het verschil tussen de 2 home schakelaars kun je instellen zodat je de brug haaks kunt stellen.
haaksstellen : opgelost !
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=9579
( dat kan je veel tijd schelen :-< )
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Instellen iCNC600

Bericht door keesfrees »

@ hainjedaf
Op gebied van linux ben je veel verder denk ik zeker te weten, maar, los daar van.
Als ik een schermafdruk wil hebben dan hoef ik alleen maar op 1 toets te drukken, eenvoudiger kan simpelweg niet . . .
( Daar heb ik me in dit onderwerp ook al eens over verwonderd:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12383
Maar dat is gelukkig niet meer van toepassing )

En de opties kun je doen met de hulp-toetsen, alt/shift/ctrl.
Hoe precies dat moet ik nog even uitvinden.

Sorry voor gepraat buiten het hoofdonderwerp, maar er is hier nu eenmaal geen mogelijkheid tot :
== plak ==
Dat is het grote (nmi) nadeel van deze verder mooie forum software, het kent geen :
https://en.wikipedia.org/wiki/Conversation_threading
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door audiomanics »

Looy schreef: 09 okt 2018 12:02 Maar ik neem aan dat het hier niks mee te maken kan hebben?
Nou, dat heeft er alles mee te maken.. Plaats die 2e sensor wel zoveel mogelijk het zelfde als de eerste.. want Eding kent daarvoor wel een tolerantie, maar die is niet zo heel groot.
De truuk is ook dat je het verschil tussen die twee sensoren kan gebruiken om de brug haaks te zetten (zoals hier al vermeld is).. Soms is het wat pielen met de getalletjes en een taster.
Een meetpaneel dat echt goed haaks is, is daarvoor noodzakelijk.. Mijn ervaring leert dat kastdeurtjes van de Ikea behoorlijk in de buurt komen.. Het is in ieder geval een redelijk uitgangspunt naar het zoeken van de juiste haaksheid..
Daarna kan je met diagonaal meten van hoekpunten van een (grote) geplotte rechthoek nog dichterbij komen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

Mijn gedachte is:
Als je profielen goed op maat zijn gemaakt kun je een eerste begin maken door de brug voorzichtig (evt met de hand) vast te laten lopen tegen de eindes. Dan staat ie al redelijk goed haaks zou ik zeggen als je profielen tenminste goed zijn gezaagd en haaks opgebouwd.
Daarna finetunen zoals Audiomanics opgeeft. Alleen hoe voer je de correctie uit als beide assen in tandem staan ? Volgens mij moet je die toch voor de correctie los van elkaar kunnen aansturen ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 09 okt 2018 17:13 Alleen hoe voer je de correctie uit als beide assen in tandem staan ?
Redelijk simpel:
Alle home-position waarden staan op NUL en de afwijking tov haaks wordt bij X of A (slave-X) ingevoerd..
(dus niet als bij het plaatje boven waar ik 50 zie staan bij de beide X en Y assen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Instellen iCNC600

Bericht door keesfrees »

( @ Kjelt )
Een paar bijdragen terug geef ik een linkje naar mijn haaks stel ervaring van alweer een tijdje terug.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 09 okt 2018 19:33
Kjelt schreef: 09 okt 2018 17:13 Alleen hoe voer je de correctie uit als beide assen in tandem staan ?
Redelijk simpel:
Alle home-position waarden staan op NUL en de afwijking tov haaks wordt bij X of A (slave-X) ingevoerd..
(dus niet als bij het plaatje boven waar ik 50 zie staan bij de beide X en Y assen)

Kees
Ja dat begrijp ik alleen zul je eerst de afwijking moeten weten en dat wil je volgens mij dus doen door eerst X te homen met A parallel geschakeld (anders trekt de brug weer scheef) en dat 0 te noemen. Vervolgens A te homen en X parallel te schakelen? Het zou mooi zijn als je dat zou kunnen doen zonder de drivers parallel te schakelen maar door de software?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 09 okt 2018 19:43 ( @ Kjelt )
Een paar bijdragen terug geef ik een linkje naar mijn haaks stel ervaring van alweer een tijdje terug.
Heb ik gezien maar dat was een vrij leeg topic dus ik denk dat je een ander topic bedoeld?
Plaats reactie