Boren via dxf > Construcam

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dirky
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2018 22:23

Boren via dxf > Construcam

Bericht door Dirky »

geen idee of mijn vraag op de juiste plaats staat, maar "here I go":

Ik heb me vorig jaar een Step-cnc High-Z 1000 aangeschaft om sets voor modelvliegtuig-bouwpakketten te frezen en dat lukt aardig.
Tot nu toe heb ik geen enkel gat moeten “boren” maar ‘k heb ze dus allemaal gefreesd. M.a.w. frezen met bvb 2mm freesje, boorgaten eveneens met het freesje. Dus alle gaten groter dat 2mm.
Ontwerpen doe ik met Autodesk Inventor of soms met Fusion 360. Daaruit volgt een dxf die in Construcam geïmporteerd wordt om vervolgens met WIN-PC NC naar het machien gestuurd te worden.
Nu wil ik “boren”. M.a.w. gaten boren met boortjes volgens een patroon dat in de dxf terug te vinden is. En daar loop ik vast. Hoe definieer ik “boorpunten” in dxf zodat die verderop erkend worden als boringen? En hoe gaat het verhaal verder?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Boren via dxf > Construcam

Bericht door Ballegooijen »

Ik lees dat je soms ook met Fusion360 werkt. Ik vraag me dan af waarom Construcam er dan tussen zit. In Fusion360 kun je ook cammen en een nc file genereren. In Fusion kun je dan Drill kiezen als cam opdracht.
Maar misschien mis ik wel iets??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Dirky
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2018 22:23

Re: Boren via dxf > Construcam

Bericht door Dirky »

Inventor gebruik ik al sinds jaar en dag. Fusion heel sporadisch. Het CAM gedeelte van Fusion, daar ken ik niets van... Eerlijk gezegd heb ik de moeite nog niet gedaan om me daarin te verdiepen want alles lukte tot nu toe goed via de hierboven beschreven werkmethode. 'k Ben ook niet meer van de jongste waardoor iets nieuws er niet gemakkelijk bij kan ;-)
Mocht het via Construcam te moeilijk zijn wil ik die andere piste wel bekijken...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Boren via dxf > Construcam

Bericht door Breaker »

Inventor heeft toch ook een mooie CAM module? Dacht dat Fusion360 daar weer wat overlap mee heeft.

Maar vooropgesteld dat ik Construcam niet ken of gebruikt heb, de handleiding spreekt over een ‘point’ voor de drilling operatie, misschien help het je op weg:

https://www.cnc-step.com/support/constr ... gn-in-cad/
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Boren via dxf > Construcam

Bericht door FSSF »

Weet niet hoe en wat voor versie je van Inventor gebruikt maar dan kun je ook gewoon de cam plugin voor binnen halen en code genereren.
Dirky
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2018 22:23

Re: Boren via dxf > Construcam

Bericht door Dirky »

Bedankt voor de vele voorstellen maar toch wil ik graag weten hoe ik moet tewerkgaan met dxf>construcam>boren...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Boren via dxf > Construcam

Bericht door Kjelt »

Ik heb geen ervaring of kennis van construcam maar op je dxf file zet je voor een boring geen circel met diameter maar gewoon een punt.
Met je cam programma geef je als tool en toolpath drill in , het toolpath is dan van boven naar beneden bewegen met een bepaalde snelheid en einddiepte evt aantal herhalingen.
Maar ik ben een redelijke leek.
Plaats reactie