Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door DirkSchipper »

Het zou helpen als je de DXF en G-code eens post ...
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door VP allsolutions »

Keano.dxf
DirkSchipper schreef: 11 sep 2018 18:46 Het zou helpen als je de DXF en G-code eens post ...
De g-code is te lang om hier neer te zetten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door Floppy »

De DXF is in Inches daar moet je om te beginnen rekening mee houden dat je maten kloppen.
Vertel eens wat je nu wilt. Wil je contour frezen of wil je de ruimte om de letters weg frezen of wil je de de letters zelf wegfrezen? In het voorbeeld heb je een contour gemaakt met een 6mm frees.
Dat gaat natuurlijk niet overal goed. Er zijn plaatsen waar gewoon geen ruimte is voor een 6mm frees.
Het nulpunt ligt ook ergens. Voor mijzelf vind ik het handig om de linker benedenhoek op 0,0 te hebben.
In CamBam is dat eenvoudig: Alles selecteren, dan onder tab bewerken, transformeer, uitlijnen. X onder, Y links Z geen, op toepassen klikken klaar.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door DirkSchipper »

Had je door dat een groot gedeelte dubbel is getekend?
Ik heb ze even uit elkaar gehaald:
Afbeelding
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door VP allsolutions »

Floppy schreef: 11 sep 2018 21:35 De DXF is in Inches daar moet je om te beginnen rekening mee houden dat je maten kloppen.
Vertel eens wat je nu wilt. Wil je contour frezen of wil je de ruimte om de letters weg frezen of wil je de de letters zelf wegfrezen? In het voorbeeld heb je een contour gemaakt met een 6mm frees.
Dat gaat natuurlijk niet overal goed. Er zijn plaatsen waar gewoon geen ruimte is voor een 6mm frees.
Het nulpunt ligt ook ergens. Voor mijzelf vind ik het handig om de linker benedenhoek op 0,0 te hebben.
In CamBam is dat eenvoudig: Alles selecteren, dan onder tab bewerken, transformeer, uitlijnen. X onder, Y links Z geen, op toepassen klikken klaar.
Ik zet in cambam om naar mm, het is in illustrator opgeslagen als mm, waarom die dat standaard omzet naar inch weet ikniet. Ik wil de letters alleen behouden, dus idd contouren.
Heb momenteel enkel een 6mm frees, wat is dekleinste dat zou moeten kunnen lukken? Het 0 punt bepaal je toch in cambam?
Laatst gewijzigd door VP allsolutions op 11 sep 2018 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door VP allsolutions »

DirkSchipper schreef: 11 sep 2018 21:44 Had je door dat een groot gedeelte dubbel is getekend?
Ik heb ze even uit elkaar gehaald:
Afbeelding
Het is het onderste ontwerp dat ik moet hebben, buiten dan dat kleine gedeelte in die “k”, want daar kan ik niets mee met een 6mm frees 😂😱😂
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door DirkSchipper »

Kwestie van in CamBam (na join) klikken op de rechthoek, en vervolgens "DEL" ....dan blijft de onderste over.
En een kleiner freesje kopen .... anders lukt het nog niet. ;-)
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door VP allsolutions »

DirkSchipper schreef: 12 sep 2018 07:51 Kwestie van in CamBam (na join) klikken op de rechthoek, en vervolgens "DEL" ....dan blijft de onderste over.
En een kleiner freesje kopen .... anders lukt het nog niet. ;-)
Wat is in godsnaam join? Ik vindt da niet.
Wat is het kleinste freesje dat ee bestaat?
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door VP allsolutions »

Zou het kunnen helpen als ik mach3 opnieuw installeer?
Alhoewel die er maar juist opstaat eigelijk. Maar thuis op de pc lukt dat allemaal gelijk niets, en bij die op mijn werk krijg ik dit 😱
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door DirkSchipper »

VP allsolutions schreef: 12 sep 2018 10:42 Wat is in godsnaam join? Ik vindt da niet.
Join.
Dat betekent samenvoegen, aan/met elkaar verbinden.
Kortom een DXF die uit (heel veel) lijnstukjes bestaat, alle lijnstukjes koppelen tot een/enkele lijnstukken.
Join is in CamBam Ctrl-J. CamBam biedt dan nog de optie om lijnstukken die niet exact op elkaar aansluiten toch te koppelen.
Het vraagt om een waarde voor de maximaal te overbruggen afstand.
VP allsolutions schreef: 12 sep 2018 10:42 Wat is het kleinste freesje dat ee bestaat?
0,1 mm? Wellicht nog kleiner ...
Laatst gewijzigd door DirkSchipper op 12 sep 2018 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door Ballegooijen »

Wat is het kleinste freesje dat ee bestaat?
0,1 of 0,2 mm denk ik.

Je kan ook Google of zo eens proberen ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door VP allsolutions »

Ballegooijen schreef: 12 sep 2018 13:48
Wat is het kleinste freesje dat ee bestaat?
0,1 of 0,2 mm denk ik.

Je kan ook Google of zo eens proberen ;-)
Ik ben nog een beginneling he ;), google brengt me voorlopig niet veel op, omdat ik niet weet hoe ik bepaalde termen moet opzoeken of verwoorden ;).

Nu, de essentie van de vraag is waarom dat bestand in CAMBAM wel goed is, maar in mach3 helemaal niet, thans op de ene pc niet, en datzelfde bestand op de andere pc wel
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door Floppy »

CamBam en Mach hebben niet zoveel met elkaar te maken. Ik begrijp dus niet waarom je Mach opnieuw zou willen installeren als je een probleem met CamBam hebt.
Wil jij nu de letters uitfrezen en zo Keano los eruit halen of heb je een plaat waar de letters blijven staan en waar de rest binnen het kader verdiept wordt. Omdat je een kader hebt getekend denk ik het laatste.
Ik denk dat je met een 1mm freesje de contour netjes kunt volgen.
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Wat doe ik hier verkeerd, of wat is er verkeerd?

Bericht door VP allsolutions »

Floppy schreef: 12 sep 2018 15:38 CamBam en Mach hebben niet zoveel met elkaar te maken. Ik begrijp dus niet waarom je Mach opnieuw zou willen installeren als je een probleem met CamBam hebt.
Wil jij nu de letters uitfrezen en zo Keano los eruit halen of heb je een plaat waar de letters blijven staan en waar de rest binnen het kader verdiept wordt. Omdat je een kader hebt getekend denk ik het laatste.
Ik denk dat je met een 1mm freesje de contour netjes kunt volgen.
Die kader wordt automatisch gemaakt in illustrator.

Ik moet dus enkel de letters hebben.
Het probleem is dat op de pc die ik thuis heb mach3 wel alle contouren ziet en die op mijn werk (die dat dus het werk moet leveren) niet.

Ik vindt nergens een 1mm frees, de kleinste dat ik vindt is 3mm
Plaats reactie