Tony's portaalfreesmachine

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Kjelt »

Tony dat is normaal met een nieuwe machine, nieuwe auto etc.
Gewoon verstand op 0 en oefenen stapje voor stapje.
Als mijn machine dadelijk klaar is zit ik ook met zweet in de handen om te kijken of alles het allemaal doet. Voordeel bij jou is dat dit al door Ben getest is.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

daar kan ik jou in bij treden en kan ik niet ontkennen dat ik 100% geholpen ben door Ben anders stond die nog steeds in een verloren hoekje de cnc of was hij al in onderdelen verkocht en de rest naar de oud ijzer. ik weet dat ik mijn les heb geleerd en als er nog een cnc bij komt in de toekomst zal ik wel zeer goede uitleg vragen en dan als Ben zin en tijd heeft door hem te laten bouwen of andere personen die er heel veel van kennen en kan op vertrouwen dat ik 100% zeker kan van zijn dat deze prima in orde zal zijn stappenmoters kan het vergeten dat ik daar nog naar toe ga dat heb ik mijn buikje van vol en 1 maal verkeerd aangekomen daar ga je geen tweemaal. als ik de woning bekijk waar hij in woont moet ik wel zeggen ik had beter moeten weten koud en kil en niet in orde zowel buiten als binnen maar dat maakt niet veel uit ik ken zo nog een persoon daar is het ook zo maar als je daar iets vraagt van pc geen probleem daar een krak erin.
maar alles is nu voorbij ik kijk naar de toekomst en alles zal wel los lopen zoals jij zelf zegt elke persoon zal dat wel hebben zenuwen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Tony heeft vanmorgen zijn machine opgehaald, nu ligt de bal helemaal bij hem, Mach3 leren, Aspire leren, en dat allemaal helemaal alleen, tenzij er iemand bij hem in de buurt woont die hem een beetje kan helpen, want die hulp zal hij nodig hebben, ik ben benieuwd of hij die leercurve kan volgen, en afhaken zou zonde zijn, zeker met zijn freeswerk, dat is echt supersimpel.
Tony, ik denk dat er ook bij jou in de buurt wel iemand woont die jou een beetje kan helpen zo af en toe.
Dus mocht er iemand in de buurt van Tessenderloo wonen en iets met Mach3 of Aspire doen, ik denk dat Tony best wat hulp kan gebruiken.

Succes Tony
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Het onvoorstelbare is gebeurd, Tony heeft volop gefreesd, hij heeft zelfs delen voor zijn kooien gefreesd, precies zoals hij ze wilde hebben.
Maar helaas, na 35 platen gefreesd te hebben zit de machine plotseling in de Y-richting muurvast, geen idee waarom, hij komt donderdag met de machine langs om het probleem op te lossen.
Ik ben heel benieuwd wat er aan de hand is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kan die geschrankt zijn ?
Toch ergens iets een beetje losgelopen.
Best lastig altijd, dit soort probleempjes 'bij een ander'
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Vandaag is Tony langs geweest met zijn machine, de Y-as zat inderdaad muurvast, alleen aan de linkerkant zoals later bleek.
Toen ik de linker afdekkap van de geleiding er af schroefde zag ik flink wat aluminium spaantjes liggen, ik had meteen het idee "heb ik die er in laten zitten?"
Nee, na wat beter kijken bleek er een inbusboutje uit een van de lineaire lagerblokjes te zijn gelopen. Omdat ik vrijwel de hele geleiding inclusief lagerblokjes heb afgeschermd met aluminium kappen zit er maar krap 2 mm tussen zijkant lagerblokje en de afscherming. Dus toen dat boutje er 2 mm uit was getrild begon het schrapen, net zo lang totdat er geen beweging meer in te krijgen was.
Na een half uurtje sleutelen ging Tony met zijn machine in de auto weer huiswaarts, Ik heb wel dat bewuste inbusboutje een drupje Loctite gegeven, die zal nooit meer loslopen.
Ja, jammer dat hij daar zo ver voor moest rijden maar gelukkig was het verder niets ernstigs.Tony blij, ik opgelucht.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Kjelt »

Als je ze allemaal met het goede moment met een momentsleutel had aangedraaid had dit dan voorkomen kunnen worden?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door John Sellis »

Kjelt schreef: 16 aug 2018 23:17 Als je ze allemaal met het goede moment met een momentsleutel had aangedraaid had dit dan voorkomen kunnen worden?
wat is dit voor antwoord.. momentsleutel voor een paar kleine boutjes????? dit is het zelfde als je een auto total los zou rijden en zou zeggen als ik vandaag niet in de auto was gestapt zou hij dan nog heel zijn?

wie niet werkt kan ook geen fouten maken.

of wie geen freesmachine heeft kan ook geen freesjes breken.

Ben super dat je dit doet voor tony!
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door janplastiek »

Er bestaat een spreekwoord dat gaat over vrij van zonde en het werpen van een steen.
Ben, bedankt om ons er aan te herinneren dat we alles goed vast moeten zetten.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Ballegooijen »

Ik kan me goed voorstellen dat je zo'n boutje overslaat. Ik begrijp tenminste dat het om het inbusboutje ging om de speling af te stellen van de ronde lineargeleider.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Johan, jij krijgt vandaag de prijs van de dag, dat was het enige juiste antwoord.

Waar ik me nu nog het meeste zorgen om maak is dat van die boutjes er nog een aantal in zitten, maar hopen dat die zich beter gedragen.
Dit is dus wel een waarschuwing voor de andere (portaal) frees bouwers, die boutjes kunnen dus loslopen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Kjelt »

John Sellis schreef: 17 aug 2018 08:09 wat is dit voor antwoord.. momentsleutel voor een paar kleine boutjes?????
dit is het zelfde als je een auto total los zou rijden en zou zeggen als ik vandaag niet in de auto was gestapt zou hij dan nog heel zijn?
Het was geen antwoord, geen verwijt of aanval richting Ben want die schat ik veels te hoog in, het was een serieuze vraag, vandaar het vraagteken ;-) .
Kunnen boutjes van de lineaire geleiding door gebruik lostrillen als je je aan bv de Hiwin handleiding houdt die specifiek momenten voorschrijft per geleiding (hoe groter de geleiding de groter het moment) of het dan niet nodig is ?
En dat is zeker relevant voor alle frees eigenaren want dan wil je dus met reguliere tussenpozen de bouten na-aantrekken.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 17 aug 2018 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Kjelt,

Dit soort geleidingen zit heel anders in elkaar, in feite is het een ronde bus met daarin de kogelbanen, je hebt ze die volledig rondom kogeltjes hebben, maar er zijn er ook, voor de ondersteunde geleidingen, daar is er een hap van zo'n 30 graden uitgehaald om de ondersteuning door te laten lopen.
Die lagerbussen zitten met een paar inbusjes vast in een buitenhuis, diezelfde inbusjes gebruik je ook om er wat speling uit te stellen, je knijpt als het ware de geleidebus een klein beetje in zodat daar de ruimte wat minder wordt. Op zich natuurlijk een waardeloze manier van speling reduceren, maar zo werken die dingen nu eenmaal.
Zoek maar eens op Internet naar LM12UU en SBR12UU lineaire geleidingen en lagerblokjes dan wordt het wel duidelijk, je komt ze tegen met 1, met 2 en met 3 inbusboutjes.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Kjelt »

Ok dan had ik het hele issue verkeerd begrepen. Nu is het voor mij duidelijk.
Plaats reactie