En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door FSSF »

Met een stappenboor is het sowieso altijd makkelijker om bestaande gaten groter te maken. Maar zal met die ovale gaten ook niet ideaal zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 29 jul 2018 17:24 Ik zou inderdaad een plaatje aluminium of plaatstaal op de buitenkant vastklem en dat als "centreerpunt" gebruiken.
Ok bedankt ga ik doen, nu even wachten tot de connectoren binnen komen deze week.
FSSF schreef: 29 jul 2018 18:12 Met een stappenboor is het sowieso altijd makkelijker om bestaande gaten groter te maken. Maar zal met die ovale gaten ook niet ideaal zijn.
Centerpunt zit tussen de beide gaten in, 1 of 2 mm uit de lijn is ok maar meer wordt het lelijk. Wordt lastig met een stappenboor denk ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 29 jul 2018 17:24 Ik zou inderdaad een plaatje aluminium of plaatstaal op de buitenkant vastklem en dat als "centreerpunt" gebruiken.
Ja, dat werkt als een tierelier :)
17248
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

Super. Weer een probleem minder!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Het is alweer even geleden dat ik wat gepost heb.
Ik heb dan wel weken moeten wachten op enkele connectoren en nog steeds is er eentje niet binnen maar ik heb niet stilgezeten.
De aansturingskast is nu bijna af het was alleen veel meer werk dan gedacht maar dat lijkt standaard.

Oa heb ik de aarding zeer grondig aangepakt door koperen aardrails te maken voor zowel de mains als bij de motordrivers en de motor-connectoren op de uitgang.
Deze zijn verbonden met dikke koperen litze naar het centrale aardpunt, ook is er een litze connector (op verzoek van Ben ;-) )gereserveerd voor de deur.

De afscherming van de motorkabels worden nu hard geaard vlakbij de connector zodat je minimale storing krijgt, die tip heb ik bij Edings zijn kast opgestoken.
Alle uitgaande spanningen zijn voorzien van een eigen zekering. Zou er om wat voor reden dan ook ooit kortsluiting in de kabel optreden, dan blijft de schade beperkt.

De connectoren zijn kleurgecodeerd voor iedere as een andere kleur, X1= rood, X2=geel, Y=groen en Z=blauw. Het is wel weer jammer dat Neutrik voor de motorconnectoren alleen maar zwarte rubbers heeft.
Voor de netspannings connectoren zowel de ingang als de twee uitgangen ben ik overgestapt op de Neutrik Powercon connectoren vanwege de ruimte en ook het boren van die grote gaten.

Kleine tegenvaller is verder dat de Eding CNC720 besturing er nog niet is. Dat zal niet heel lang meer duren maar er is weer het een en ander toch veranderd qua layout zodat het kastje niet meer paste.
Dat is nu dus toch een ander kastje geworden maar dat geeft wat installatieproblemen met de ventilator, ach ja.
Door de ervaring van Ruud, heb ik de SSR voor de SMPS van de motoren vervangen door een conventioneel relais met Wolfraam premake contact.
Verder nog wat kleine upgrades: de China SSR's vervangen door Panasonic SSR's en ook de ventilator is nu van Panasonic.

17408

17410

17407

17409
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

Ziet er keurig uit zo'n kastje!! TOP. Meer kan ik er niet over zeggen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Bedankt ! :-)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door ruudderooy »

Goed Bezig Kjelt!
Ziet er top uit!! (had eigenlijk niet anders van je verwacht)

Ja het wachten op onderdelen kan soms vervelend zijn, maar ja wat doe je er aan. :cry:


Gr Ruud
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Breaker »

Misschien gemist, zie het zo snel niet terug, maar waar zijn die gele 1kΩ kastjes tussen de drivers voor?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Breaker schreef: 11 sep 2018 09:34 Misschien gemist, zie het zo snel niet terug, maar waar zijn die gele 1kΩ kastjes tussen de drivers voor?
Ah ik gebruik voor de drivers een spanning van 13-14V dus dan hoort er een 1kΩ per opto in serie te staan. Bij 5V hoeft dat niet maar ik heb geen 5V voeding in de kast ;-) .
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Breaker »

Oh juist, staat inderdaad in de handleiding dat het zo ook kan met 2kΩ voor 24V, ok, wist ik niet. Zijn dat standaard kastjes met schroefconnectoren? Of is dat helemaal of deels zelfbouw?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zelfbouw, kastjes komen uit een Ericson telefooncentrale, bodempcb verbinden de twee Phoenix Contact schroefconnectoren naar een intern connectortje waar ik een stukje protoboard op heb gezet met de weerstanden. Roeien met de riemen die ik had liggen ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ik vergeet steeds te posten maar ben weer wat stapjes verder.
De installatiekast is nu bijna af, dit is de deur met aarde en bekabeling.
Veel valt er niet te schakelen of doen, er is een lampje voor als het safety relais in werking is getreden door activatie van de Emergency stop schakelaars of de mechanische eindschakelaars.
En een schakelaar om de mechanische eindschakelaars te overbruggen.
Nu erg handig omdat de eindschakelaars nog niet gemonteerd zijn maar mochten ze wel gemonteerd zijn dan kan ik alleen het safety relais resetten als deze overbrugd worden,
anders kan ik de motoren niet meer bedienen om de machine uit de mechanische eindstop te halen. Ach beter van te voren over nadenken en oplossen dan als het optreed.

Wel ook weer wat problemen, de van tevoren kant en klare gekochte VGA kabels die ook een mooie ferrietkern hadden zijn gewoon veel te stug.
Daar valt niet mee te werken, dus dat worden vier kabeltjes met de hand solderen.
17541
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ook de Y-as is inmiddels bedraad, "be-motord" en kabels via de kabelketting afgevoerd.
17543
17542
Plaats reactie