Tony's portaalfreesmachine

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door ruudderooy »

dat ziet er beter uit Ben!!

denk dat dit hem meer plezier gaat geven dan de tandriem goed bezig!!

gr Ruud
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

goede morgen
ni via hier kan ik het mooi volgen elke dag zie ik een wijzeging en wordt het beter en beter van een klote cnc naar een top cnc hoeveel dat er al aangepast is ik weet het niet meer zoveel dingen dat er varanderd zijn top ben alles komt goed en ik ga nog jaren plezier hebben van de ombouw van de cnc anders lag alles al bij het oudijzer buiten de bruikbare dingen die nog verkoopbaar waren natuurlijk top top ben ik geniet elke keer dat ik de cnc beter zie worden
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Ik ben vanmiddag de hele middag bezig geweest de machine echt af te maken en ook alle assen te controleren op maatvoering.
Als ik voor de X- en Y-as ga rekenen dan kom ik uit op 75mm per omwenteling, HTD5M en een 15 tands tandwiel geeft 75mm per omwenteling.
200 stappen en 16 microsteps geeft 3200steps per omwenteling.
3200 / 75 = 42,666666steps per mm verplaatsing, bij nameten blijkt dit ook vrijwel 100% te kloppen, 42,76 voor de Y-as en 42,67 voor de X-as en dan twijfel ik toch aan die 42,76, ik vermoed dat het verschil back-lash en rek op die riem is maar dat ga ik later nog wel uitvinden. De resolutie van de X- en y-as zijn dus 1 / 42,67 = 0,0234 mm wat heel ruim voldoende is voor vogelkooitjes.
De Z-as klopt gewoon 100% maar dat had ik ook niet anders verwacht, 3200 steps voor 3mm verplaatsing geeft 3200 / 3 = 1066,66667 steps per mm verplaatsing.

De motor heb ik ook 2 draden van verwisseld dus die loopt nu ook de goede kant op en de probe ingang werkt ook naar behoren.

Ik zit er aan te denken om in de tafel in een 5 cm raster M6 inserts in het houten plateau of spoilboard te gaan maken, dat lijkt me makkelijk voor het plaatsen van aanslagen en dergelijke, dat raster kan de machine zelf heel goed maken en is met een uurtje of zo ook klaar, alleen het inschroeven van de inserts zal wat langer werk zijn, jammer dat de motor niet echt langzaam kan draaien anders had dat ook met de spindelmotor heel gecontroleerd gekund.

17207

17206

17205

17204
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door janplastiek »

Als ik zie wat je zo aan deze machine verbetert hebt, petje af Ben.
Knap gedaan.
Breek de dag, frees een lijntje.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Tonybryden »

Netjes benkr , fijn als er mensen zijn wie een ander hulp bieden .
Zelf krijg ik ook hulp van het forum, door veel op te zoeken.
Er staat hier een schat aan informatie .
En als je er helemaal niet uitkomt zijn er veel leden waar je terecht kan.
Dat noem ik nu een forum.
Daar kunnen ze bij ons zeewaterforum wat van leren, daar is de regel wie het mooiste , en elkaar het misgunnen.

Dit forum is een voorbeeld, wat ook gezegd mag worden.
Mods geweldig hoe jullie dit blijven beheren 👏👏👏
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Ja, het heeft bijna een jaar geduurd, vanaf oktober vorig jaar, maar ik heb mijn belofte waar gemaakt en er ook geen spijt van, ik ben het nu wel langzamerhand beu, er moet nu een eind aan komen. Ik denk dat Tony er ook zo over denkt.
Van de week nog die inserts in een MDF plaat frezen en indraaien en dan klaar, dan mag Tony zowel Mach3 als een tekenpakket gaan leren.
Dat zal ook nog wel de nodige vragen en leermomenten opleveren.

Oh, en nog een paar malletjes maken, maar dat is voor tijdens het ophalen, dat mag Tony zelf doen bij mij.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

beste ben
ik weet dat jij er uren hebt aan gewerkt en daar ook hartelijk dank voor maar ik had zoveel vertrouwen dat het goed zou komen.
dat is ook zo dat ik nog vele uurtje er mag in gaan steken voor alles te leren maar er staat al veel op punt als ik het zo kan horen en lezen.
voor het ogenblik is het zeer rustig en kan ik er wel wat tijd insteken om alles goed te leren met vallen en opstaan wel te verstaan maar het zal wel lukken en hier op de cnc zone kun veel info opvragen als er een probleem is daarom vind ik dit forum super voor beginnende mensen soms zij er wel wat ezel tussen maar dat heb je overal waar je ook bij bent merk ik ook op vogelforums.
als ik deze dit forum en ben niet had gehad lag deze cnc nog steeds in de hoek van de garage en zou daar nooit meer uit komen enkel in onderdelen nog die je dan moet verkopen tegen een redelijke prijs of een mimum prijs.
als alles goed gaat kan deze cnc nog jaren meegaan zoals deze nu in orde gezet is sterk en stug voor wat het moet dienen.
alvast bedank ben en het forum hier
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Breaker »

Ben heeft me een jaartje terug het één en ander laten zien, en het was echt bar en boos. Ik kan de tijd niet missen mocht ik nog iets aan mijn eigen machine kunnen doen, en dat zal voor meerdere hier gelden, dus chapeau Ben om dit zo op te lossen 8)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

goede avond
ik begrijp jou boosheid maar aan de andere kant had ik ook mij beter moeten laten informeren en dan was het misschien iets beter afgelopen dan nu met minder problemen maar een klok kun je ook niet terug draaien in de tijd en daar moet ik mij bij neerleggen maar het is allemaal nog goed gekomen ik weet nu wel als er een nieuwe laat bouwen die groter is voor de toekomst hoop ik een goede bouwer te vinden en eigenlijk heb ik die al gevonden enkel moet ik een paar regels in acht nemen dat ik het een jaartje op voorhand moet beslissen. maar aan de andere kan als je kunt beginnen vanaf nul gaat het ook weer sneller moet je niet uit elkaar halen en aanpassen dan zou het van de eerste keer zo goed al juist moeten zijn aanpassingen zijn er altijd natuurlijk elke persoon dat iets doet kan een foutje maken dat is in mijn geval ook met wat ik doe gelukkig is het maar 5 maal voor gevallen dit jaar en heb ik er nog geen schade door geleden.

ik ben BEN en het forum dankbaar en dit forum zal ik in de toekomst nog wel nodig hebben wandt ik ben maar begineling en eerste als je er van geproeft hebt wens je daar verder en verder in te gaan vermoed ik .

mvg
Tony
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door kawarider »

Tony, er is niemand boos. Breaker benadrukt wat een geluk je hebt dat Ben de tijd en moeite heeft genomen je machine op te knappen. En terecht, mooi werk Ben. Mij heb je ook meerdere malen vrijblijvend geholpen. Waarvoor dank.

Laat de machine wetken Tony, daar is ie voor bedoeld!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Tony klopt helemaal, ik ben zeker niet boos.
Ik ben wel blij dat het eindelijk zo ongeveer af is, ik ben wel toe aan iets anders, dit heeft inmiddels wel lang genoeg geduurd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Vandaag en gisteren de machine zijn eigen gatenpatroon voor draadbussen (inserts) laten frezen in een plaat die ik er toch niet op wil laten zitten en dus verknalt mag worden.
Dit gaat helemaal goed, maar ik merk dan dat wanneer ik hetzelfde patroon een tweede keer frees er vooral in de Y-richting verschillen zitten, tot soms wel 1 mm toe, zodat ik nu verschillende ovale gaten heb van wel 2 a 3 mm te breed in de Y richting op de Y-650 lijn, de X blijft wel goed.
Dat moet wel een loszittend tandwiel zijn, ik zou niet weten wat het anders kan zijn, stappenverlies zou ook nog een mogelijkheid zijn maar dat denk ik zelf niet.

Ik zoek daarom een makkelijke manier om de machine b.v. 10 of 100 x het zelfde patroon te laten maken en daarna terug naar een vaste referentie positie te gaan.
de beweging zou iets van X van 0 tot 500 en Y van 0 tot -650mm mogen zijn. (nulpunt ligt links achter)
Hoe schrijf ik daar een simpel stukje G-code voor waarbij ik de X- en Y verplaatsing en het aantal keren dat ik dit wil doen in kan geven?
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door lordprimoz »

Mogelijk dat je controller repeat functionaliteit ondersteund on de gcode. Anders stukje code meerdere keren onder elkaar kopieren?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Sven »

Ik heb chineese lagerblokken gehad met slechte lagerpassing, ruimte voor 1 mm heen en weer in het huis
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie