Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Markus »

Trouwens nog een vraag zijn die granieten meetplaten even dik ?

Ik ga ervan uit dat ze geslepen en gepolijst zijn dus dan zou de plaat overal even dik moeten zijn ?

Greezt,

Markus
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door skillalot »

Ligt er denk ik aan hoe ze m opgespannen hebben. Leggen ze m op een vlak bed, of leggen ze m op een paar punten om de bovenkant al zo vlak mogelijk neer te zetten zodat er zo min mogelijk afgeslepen hoeft te worden?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Sven »

Zwart-wit modus aan:

Een vlakplaat heeft alleen een volledig parallelle boven- en onderkant als daarvoor betaald werd.
Datzelfde geldt voor haaksheid, ook alleen als daar voor betaald werd.

Een vlakplaat is ook alleen vlak als hij opgesteld word op de aangegeven punten.
Zet 'm ander neer of zet er een portaal op en hij is niet vlak meer.

Ga je daar wat van merken als frezer?
Nee, anders was je dit draadje niet begonnen.

Ik ga later met een echt toetsenbord nog wat meer schrijven.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Markus »

Heb een youtube reeks gevonden dat duidelijk JA antwoord op de vraag van deze thread

Deze meneer heeft een hele machine succesvol gebouwd https://www.youtube.com/watch?v=9yBWrzB ... jreload=10

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Breaker »

Deze meneer wordt in de openingspost genoemd, komen nog wat aanvullende vragen bij...
... denk ik dat een juiste montage van de rail tegen een aanslagkant gecombineerd met zgn gib blocks toch de beste manier is.
Niet alleen is het niet noodzakelijk, ik durf zelfs zeggen dat je het ingewikkelder maakt. De vlaktafel is al vlak, dat is het grootste voordeel. De geleiders moeten heel precies gemaakt worden, zowel parallel (dikte), vlak (horizontaal) en recht (verticaal, voor de opstaande rand). Als er iets van afwijkingen inzitten zijn die er lastig uit te stellen in deze constructie, met veel loshalen, kloppen, vastdraaien, zal het heus wel lukken, maar dat is ingewikkelder dan met de rail direct op de vlaktafel.

Als er dan een extra geleider moet komen (voor minder boorgaten in de tafel) zou ik die vlak maken, dus zonder de opstaande rand. Dat is makkelijker te bewerken mochten er afwijkingen inzitten (bijvoorbeeld schrapen) en de rail kan dan recht gemonteerd worden zonder afhankelijk te zijn van de opstaande rand.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
NoXs4u
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2014 15:05
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door NoXs4u »

Even tijd voor tussentijdse een update. Sorry dat het even duurde maar we hebben niet stilgezeten :lol:

De eerder in dit draadje afgebeelde meettafel is inmiddels weer verkocht. Zoals ik al aangaf was alleen de bovenkant vlak. Dit maakte de steen nagenoeg onbruikbaar. Het was simpelweg teveel gedoe om daar omheen te gaan werken. De basis moet gewoon goed zijn om niet al meteen te hoeven beginnen met problemen oplossen.

Maaaaar.... er is alweer een nieuwe aangekocht. Ditmaal met 550KG schoon aan de haak nog 150KG zwaarder dan zijn voorganger. Afmeting 1200x1140x150mm. Het grote voordeel van de nieuwe steen is dat deze aan 5 kanten geslepen is. Dus alle zijdes zijn haaks tov elkaar en tov het topvlak. Tevens zijn er in de voor en achterzijde al diverse M8 inserts aangebracht, precies op de plaatsen waar ik ze sowieso al wilde hebben. De steen heeft aan de zijkanten afgeschuinde vlakken (waar de kogelomlopen mooi onder passen) en de onderkast is vele malen sterker/steviger gebouwd. Het lijkt bijna alsof de steen al ooit eerder heeft gedient als machinebasis. Vooralsnog win win win win dus.

De steen is direct na aanschaf naar Gouda Natuursteen gebracht waar de 40 gaten voor de 25mm linear rails mbv een CNC geboord zullen gaan worden. In de gaten zullen M6 Keep-Nut inserts worden geplaatst (thanks voor je tip janplastiek ;-) ) en de linear rail wordt vervolgens direct op de steen gemonteerd (thanks voor je advies Breaker ;-) )

@Markus; de inserts zijn te koop via Juno Industies (B), worden geplaats mbv hamer + setting-tooltje (tooltje kun je zelf maken). Ze kosten ongeveer €2.- per stuk excl. 21% BTW en excl. €15 handeling+verzenden. Minimale order is 50 stuks.

Nog even wat foto's
17307
Vooraanzicht

17308
Zijaanzicht

17309
Gaten dichtgelast mbv TIG

17310
Gat nabewerkt

17311
Kast klaar voor aflakken

17312
Gatenkaas dichtgelast en afgewerkt

De kleur van de kast wordt RAL7021. Enige haast is geboden want als de steen klaar is moet hij gelijk op de kast geplaatst kunnen worden mbv een pallet stapelaar.

Daarna zal het wel weer even duren voordat er vooruitgang geboekt gaat worden. Dit project zal lang gaan duren. Ik wil dit goed/zorgvuldig gaan doen en daar is geld voor nodig. Hiervoor zal ik veel van mijn vrije tijd moeten gaan verkopen aan een werkgever :mrgreen:

Iedereen bedankt voor het meedenken!!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Markus »

@Markus; de inserts zijn te koop via Juno Industies (B), worden geplaats mbv hamer + setting-tooltje (tooltje kun je zelf maken). Ze kosten ongeveer €2.- per stuk excl. 21% BTW en excl. €15 handeling+verzenden. Minimale order is 50 stuks.
Bedankt NoXs4u , hele mooie tafel verdient denk ik geslepen C5 of C3 kogelomloop spindels met voorgespannen moer, de normale Chinese gerolde C7 zouden zonde zijn, veel te onnauwkeurig

Greezt,

Markus
NoXs4u
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2014 15:05
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door NoXs4u »

Daar heb je gelijk in Markus. Even kijken of bruintje dat gaat trekken :mrgreen:

Op fleabay worden regelmatig dergelijke mooie nieuwe KOS aangeboden. Je moet het net treffen. Zoals gezegd... heb geen haast ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door benkr »

Ga eens bij JVE kijken, je zult versteld staan van wat je daar vindt.
Heb er deze week nog een C3 spindel gekocht voor 50 Euro.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door fluppie »

Is er nog voortgang in dit project? 8)
Benieuwd of het uiteindelijk gelukt is met een granieten basis.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door lordprimoz »

Ik heb destijds een c5 kogelomloop uit china laten komen. Misschien heb je er wat aan:
https://m.nl.aliexpress.com/store/v3/ho ... =index.htm

Afwerking op maat. Controlleer goed wat je aangeeft, want dat is ook wat je krijgt. Vergeet je dingen aan te geven dan willen ze nog wel eens zelf wat bedenken... xD.
NoXs4u
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2014 15:05
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door NoXs4u »

fluppie schreef: 26 jan 2020 00:40 Is er nog voortgang in dit project? 8)
Benieuwd of het uiteindelijk gelukt is met een granieten basis.
Hoi fluppie, er zit zeer zeker nog voortgang in dit project. Alleen zijn de stapjes klein en gaan langzaam ivm overige werkzaamheden. Het geld moet toch ook ergens vandaan komen. Het boren van de steen heeft uiteindelijk ruim 9 maanden op zich laten wachten. Al die tijd heeft de steen in het magazijn van de steenbewerker gelegen. Ondertussen is de basis (kast) geschuurd en geschilderd.
19838
19839
Ook is er op 60cm diep, van woning naar werkplaats, een mantelbuis ingegraven (25 meter is laaaaang pfff). Tevens is de stroommeter vervangen voor een 3 fase exemplaar en is krachtstroom aangelegd. Daarnaast ook een bekabelde (1Gbps) internetverbinding gerealiseerd.

Inmiddels is de steen opgehaald en voorzien van M8 Keep-Nut’s.
19840
19841

De eerste onderdelen worden de komende tijd gefabriceerd en ook is er een bestelling onderweg van de Chinese vrienden. Kortom... wel voortgang, geen haast. Vwb je vraag over correctie van je steen... geen idee of datgene wat ze kunnen ook nauwkeurig genoeg zal zijn. Gewoon even contact opnemen.

Zodra er weer noemenswaardige vooruitgang is geboekt zal ik het hier uiteraard melden.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door fluppie »

Ha thanks voor de update! Ben nog altijd aan het twijfelen of ik met mijn granieten blad aan de slag ga of toch een stalen frame ga bouwen. Ik wil graag de kosten een beetje binnen de perken houden en voor een € 2000-2500 klaar zijn. Zag bedragen passeren van 6-7000 voor een complete OSPF en dat is niet binnen budget.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door lordprimoz »

fluppie schreef: 27 jan 2020 11:29 Ha thanks voor de update! Ben nog altijd aan het twijfelen of ik met mijn granieten blad aan de slag ga of toch een stalen frame ga bouwen. Ik wil graag de kosten een beetje binnen de perken houden en voor een € 2000-2500 klaar zijn. Zag bedragen passeren van 6-7000 voor een complete OSPF en dat is niet binnen budget.
Gewoon een meerjaren project van maken, dan wordt het budget vanzelf hoger 8)
Plaats reactie