cnc beginner

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: cnc beginner

Bericht door hrscharft »

Laat ik eens een greep doen in de grabbelton der mogelijkheden. Grabbel grabbel. Aah... verkeerde postproccessor geselecteerd in aspire.

Tja welke je wel moet hebben weten we.niet want we weten geen details over machine en aansturing.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: cnc beginner

Bericht door Tonybryden »

En zo zie je maar dat er hulp genoeg is op het forum.
Maar je moet er zelf wel wat voor over hebben, dus meer info over je machine software etc etc .
Anders ben je zo klaar met dit topic.
tonveer
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2018 18:48
Locatie: herkingen

Re: cnc beginner

Bericht door tonveer »

Goedemorgen . Sorry dat ik te veel vraag ,maar zoals ik al aangaf ben geen ster in berichten typen dus vandaar mischien deze vragen.
maar ik Ton heb een cnc graveer/ frees machine gekocht met een installatie cd dit is allemaal goed geluk met het invoeren van alles, Hij draaid op CNC USB ,en mijn tekenprogramma is Vectric aspire 9.
Van de week heb ik het alfabet in vectric getypt en met g code opgeslagen , vervolgens in mijn cnc usb programma geopend en uit gefreesd, wat heel mooi geluk is.
Maar als ik een vierkant en rondje teken, en dat over de lijntje uit wil laten frezen gaat de cnc het hele vlak uit frezen.wat ik niet wil dus wat doe ik hier verkeerd mee.
En als ik een voorbeeld van pinterest invoer in het vectric programma en met g code behandel en dan in het cnc wil graveren doe hij ook weer een heel vierkant en veel gaatjes maar je kan niet zien wat het moet zijn dus dat is mijn volgende vraag wat doe ik niet goed.
ps Ik kan geen buitenlandse taal wat bij dit werk ook al een probleem is
Wie o wie kan mij als leek duidelijk op weg helpen.

hr gr Ton
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc beginner

Bericht door Kjelt »

Ten eerste ken ik dit programma niet, dus dit is puur wat ik denk dat er aan de hand is.

Ik denk dat je geen vierkantje tekent met vier lijnen maar met een icoontje dat het vierkantje als een vlak beschouwd. Dan gaat het programma het vlak uitfrezen.
Je wilt dus je rechthoek of vierkantje tekenen als vier lijnen (vectoren) met coordinaten en dan de frees over of naast de lijn wat je wilt laten gaan.
Wat je NIET wilt is pocket want pocket is het hele vlak uitfrezen!
Hier is een voorbeeld:

https://youtu.be/_4n5ujuIsTw
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: cnc beginner

Bericht door Tonybryden »

Beste tonveer.
Ik kan wel zeggen dat ik met hetzelfde probleem zit/zat.
Engelse taal ben ik geen held in en zal dat toch een beetje moeten leren te lezen.
Ik denk ook dat je te snel gaat met alles willen weten leren.
Ik heb veel hulp gehad en zonodig kan ik er om vragen hier op het forum.
Waar jij mee zit wat betreft het rondje en vierkant zit hem in je keuze van bewerking.
Profile is lijntje frezen, pocket is gehele rondje of vierkant uit frezen.
Ik kan je als raad geven , leer stap voor stapje wat alles betekend in het Cnc gebeuren, ze kunnen je hier zeker op weg helpen, alleen niet te veel vragen in eens stellen.
Ik ben al enkele maanden bezig om te leren tekenen en leer iedere dag nog dingen bij, en nog lukt me niet alles.
Maar door het te proberen weet ik wel iedere gekozen bewerking te vinden, het is niet altijd wat ik wil, maar wel leerzaam.

Je zal een keer denken, nu heb ik een Cnc frees maar wat nu.
Het is wat je er zelf mee wilt gaan doen, en hoe graag je het wilt leren.

Stap voor stap ga je er meer van begrijpen en leren .
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: cnc beginner

Bericht door DirkSchipper »

Tonybryden schreef: 30 jun 2018 17:26 Engelse taal ben ik geen held in en zal dat toch een beetje moeten leren te lezen.
https://translate.google.com
Je kunt ook een URL (web-adres) opgeven, dan vertaald hij die hele pagina.

Op zoek naar een woord: http://www.interglot.com (ook altijd naar beneden scrollen, daar geeft hij suggesties van Microsoft en Google weer).

Al doende leer je zowel de taal een beetje, als de materie waarvan je meer wilde weten ... :P
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: cnc beginner

Bericht door Tonybryden »

👍
Plaats reactie