CNC Plasma Snijtafel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
rob21tq
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2010 17:15
Locatie: Leveroy (limburg)

CNC Plasma Snijtafel

Bericht door rob21tq »

Goededag,

Ik ben aan het kijken voor een cnc plasma snijtafel.

Zijn hier complete bouwpakketten voor te krijgen?
Of zijn hier complete plannen en tekeningen voor te krijgen dat men alles aan de hand daarvan zelf kan maken?

Of zijn er complete systemen te koop? zoals men bijvoorbeeld heel veel in America heeft? http://www.cncrouterparts.com/pro60120- ... p-374.html

Voor stroombron zit ik te denken aan Hypertherm of Thermal dynamics

Verder ben ik er nog niet helemaal aan uit om voor een waterbak te gaan, of met afzuiging.

Alvast bedankt
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CNC Plasma Snijtafel

Bericht door John Sellis »

rob21tq schreef: 21 jun 2018 22:19 Goededag,

Ik ben aan het kijken voor een cnc plasma snijtafel.

Zijn hier complete bouwpakketten voor te krijgen?
Of zijn hier complete plannen en tekeningen voor te krijgen dat men alles aan de hand daarvan zelf kan maken?

Of zijn er complete systemen te koop? zoals men bijvoorbeeld heel veel in America heeft? http://www.cncrouterparts.com/pro60120- ... p-374.html

Voor stroombron zit ik te denken aan Hypertherm of Thermal dynamics

Verder ben ik er nog niet helemaal aan uit om voor een waterbak te gaan, of met afzuiging.

Alvast bedankt
Kunt beter zelf gaan bouwen of een bestaande machine kopen en ombouwen.

om te beginnen:
Wat is het budget
Wat wil je gaan snijden
Wat moet de afmeting van de tafel worden



Ik kan je het volgende aanraden:
Koop een goede THC en daar is er eigenlijk maar 1 betaalbaar en dat is neuron cnc, Begin niet aan een proma, dat is uiteindelijk weggegooid geld.
koop een goed plasma bron, Hypertherm is prima (gebruik zelf een watergekoelde kjellberg)
Gebruik mach3/4 dit is geheel naar je eigen hand te zetten en bent volledig vrij met screenset etc.
controller kan je heel veel merken nemen gebruik zelf cslab (werkt prima) maar UCCNC schijnt ook goed te werken
rob21tq
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2010 17:15
Locatie: Leveroy (limburg)

Re: CNC Plasma Snijtafel

Bericht door rob21tq »

hallo john.

Bedankt voor je reactie.

Het budget, daar ben ik nog niet helemaal aan uit.
Wat wil ik gaan snijden, uiteindelijk alles. Staal, RVS en Aluminium tot ongeveer 10mm dik
Afmetingen, ik zit te denken aan een tafel voor platen van 2000x1000mm dit ivm ruimte gebrek

Ik had al bij neuron cnc gekeken voor een thc, maar welke zou ik moeten hebben, men bied er namelijk diverse aan.
Ik zou best een cnc plasma zelf willen bouwen, ik heb namelijk al diverse machines, zoals mig en tig lasapparaat en een kaltenbach, alles van industriele kwaliteit.
Echter, zijn er misschien bouwplannen te krijgen voor het zelf bouwen van een cnc plasma machine?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC Plasma Snijtafel

Bericht door kawarider »

Die link die je plaatste is niet verkeerd. Alles op en aan behalve de thc. Proma is niet de beste, maar zolang de snelheid onder de 3 m/min blijft goed te doen. Deze hebben we op onze bank, samen met een simpel mach3 dingetje. De neuron zit vastgeschroefd op het nieuwe bord, eens zien of daar nog tijd voor vrijgemaakt kan worden. Ik verwacht er veel van. John snijdt als een dolle met de neuron. Volgens mij zijn de neuron opties zowat hetzelfde met alleen een uitbreiding met wat knoppen. De basis is hetzelfde. Simplicity zul je op bereikbare plek moet monteren (denk aan kabels naar je computer/controller) de Lite heeft een paar knopjes en een printplaatje bijgeleverd. Neuron heeft zich helemaal gevonden bij uccnc en verkoopt ook bob voor de 300eth. Leuk spul, gaat terug voor herstart bij arclost. Nadeel is wel de 5V tov CS lab. Geen idee in hoeverre dit echt een nadeel is. Mijn bankje werkt nu prima, maar daar zitten nu ook geen proxy of andere randdingen op die storing kunnen geven. Eding heeft ook een leuke kaart met ingebouwde thc. Hoe die in de praktijk werkt weet ik niet.

Hypertherm als luchtgekoelde bron is zowat onverslaanbaar. Ongelofelijk hoeveel keer je kunt piercen voordat de electrode versleten is. Kwaliteit blijft ook top als de slijtdelen slechter worden. Ook hier is een hoogteregeling belangrijk om de toorts vrij van het werkstuk te houden.

Waterbak vindt ik niets, maar dat is omdat we de plaat niet meer nabewerken. Deze wordt direct gezet en in eindproduct verwerkt. Echter een afzuiging is een flinke kostenpost, zowat hetzelfde als de machine. Zomaar naar buiten blazen is geen optie. Residu slaat overal neer dan krijg je de grootste ruzie met de buren, ook op een industrieterrein.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC Plasma Snijtafel

Bericht door kawarider »

Oh ja, vergeet die ohmic sensor niet van neuron.
rob21tq
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2010 17:15
Locatie: Leveroy (limburg)

Re: CNC Plasma Snijtafel

Bericht door rob21tq »

Ik zit nog met een paar dingen te twijfelen:

- Alle onderdelen voor de plasma machine uit aluminium profiel maken, zoals in de link. Of alles uit staal maken?
- Welke geleidingen zou ik gebruiken, ik zie diverse plasma snijders die lineaire geleidingen gebruiken, ook zie ik weer veel ondersteunende geleidingen terug komen (dus ronde as die op vlakke strip zit) En verder zie ik ook weer veel geleidingen die met lagers over een vlakke strip lopen, zoals in de link http://www.cncrouterparts.com/crp2448-2 ... p-164.html
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC Plasma Snijtafel

Bericht door kawarider »

Onze machine is een oude Esab. Loopt gewoon met wielen op strip. Af fabriek max 3 m / min. Volstaat. Voor de nieuwe gaan het geleidingen van newton worden. Kun je niet voor prullen voor dat geld. Zelf v strips slijpen is ook een optie als je tijd hebt. Nauwkeurig genoeg en loopt superlicht.
rob21tq
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2010 17:15
Locatie: Leveroy (limburg)

Re: CNC Plasma Snijtafel

Bericht door rob21tq »

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de oudere hypertherm powermax snijders? En zijn deze net zo goed als de nieuwe, of is het snijresultaat van de nieuwe hypertherm snijders beduidend beter?

Alvast bedankt
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CNC Plasma Snijtafel

Bericht door John Sellis »

rob21tq schreef: 23 jun 2018 21:34 Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de oudere hypertherm powermax snijders? En zijn deze net zo goed als de nieuwe, of is het snijresultaat van de nieuwe hypertherm snijders beduidend beter?

Alvast bedankt
Nieuwen zijn 10x beter en sneller
Plaats reactie