En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Gelukkig, hij is weer verder gegaan.
Ziet er top uit Kjelt.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Zie ik weer het netfilter zitten met de aansluitdraden van de in- en uitgang zo ongeveer tegen elkaar aan, dat gaat niet werken, door capacitieve koppeling tussen die draden gaat de storing zo langs het filter heen, ik denk niet dat je 6dB demping hebt boven zeg een paar MHz en daar beneden doet het filter van zichzelf al weinig. Zorg dat de in- en uitgang elkaar beslist niet 'zien'. Dit is nu precies wat EMC zo moeilijk maakt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Hi Ben,
Dan zou je dus nooit een zekering kunnen plaatsen voor het netfilter?
Aangezien ik toch extern aan/uit schakel kan ik de zekering nu wel achter het filter plaatsen en een afgeschermde ingangs netspanningskabel gebruiken waarvan de mantel aan de aarde ligt.
Laat anders aub eens een foto zien van hoe het wel hoort dan?
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Als ik het niet vergeet zal ik zodra ik weer een keer op mijn werk kom (en dan bedoel ik mijn vaste plek) wat foto's opzoeken van dingen waar een netfilter in zit wat EMC technisch optimaal gemonteerd is.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door joopbos »

in de knowledge base staat een cursus EMC
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Breaker »

Kjelt schreef: 17 jun 2018 17:16 Het driver alarm signaal ga ik al Open Collector bedrijven dus alle drivers staan in NC toestand tot er een error optreed dan sluit de desbetreffende driver de DRVALM+ en DRVALM- kort en weet de Eding print ook weer dat er iets niet deugt. Dus alle vier de drivers moeten dan parallel aangesloten worden.
NC? Je lijkt NO te bedoelen.
Voor noodstop is NC beter, zodra er dan een driver wegvalt, door bijvoorbeeld spanningsproblemen, valt de verbinding weg en wordt het betrouwbaar gedetecteerd. Bij NO is er geen verandering in de toestand. Dan wel alles in serie incluis noodstop knop en eventueel spindel.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

joopbos schreef: 17 jun 2018 22:47 in de knowledge base staat een cursus EMC
Bedankt zal ik eens rustig doorlezen. Ik heb destijds nog boek van Goedbloed gehad op de hto en had een 9 maar is relatief weinig van blijven hangen :oops:
Als ik zo snel spiek kan ik inderdaad alleen in een geaarde metalen kabelgoot leggen of afgeschermde kabel gebruiken.
Vrij streng trouwens die richtlijn, bijna geen enkele OSPF zal hier aan voldoen. Vooral de richtlijn dat Cat I, 2 en Cat 3,4 apparatuur volledig gescheiden dienen te zijn liefst in aparte installatiekasten of volledig metalen gescheiden compartimenten zie ik weinig.
Ik zet mijn vfd in een aparte installatiekast, doe ik tenminste nog iets goed :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Breaker schreef: 17 jun 2018 22:57
Kjelt schreef: 17 jun 2018 17:16 Het driver alarm signaal ga ik al Open Collector bedrijven dus alle drivers staan in NC toestand tot er een error optreed dan sluit de desbetreffende driver de DRVALM+ en DRVALM- kort en weet de Eding print ook weer dat er iets niet deugt. Dus alle vier de drivers moeten dan parallel aangesloten worden.
NC? Je lijkt NO te bedoelen.
Voor noodstop is NC beter, zodra er dan een driver wegvalt, door bijvoorbeeld spanningsproblemen, valt de verbinding weg en wordt het betrouwbaar gedetecteerd. Bij NO is er geen verandering in de toestand. Dan wel alles in serie incluis noodstop knop en eventueel spindel.
Ja bedoel NO zal het aanpassen. Dit is het driver alarm, staat los van de e-stop maar inderdaad bij het wegvallen van de 36V of kabelbreuk zal de Eding print geen melding ontvangen. Als de 36V wegvalt is dat geen issue, alle drivers zijn dan plat maar kabelbreuk is wel een punt. Misschien dat ik dan toch switch naar alle drivers in serie met NC schakeling, dan moet ik wel checken of ik dat bij Eding kan inverteren want hun cnc720 en 760 ingang is alarm default bij sluiting.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Breaker »

Dat kan, althans, denk niet dat het anders is voor de 720/760:
17046
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ok mooi om te weten dat de SW dit configureerbaar maakt, de hardware manual geeft alleen de NO optie aan maar dat is ook logisch.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

De error uitgang van de drivers staan standaard op open bij normaal bedrijf.. met protuner voor leadshine drivers is dat te veranderen. Zo kan je al die uitgangen met elkaar in serie zetten met je nc noodstop..en ook de error uitgang van de vfd.
Schema heb ik hier al eens gepost....
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Volgende EMC poging nr 358 :lol:
Een hard geaarde koperen shield tussen netfilter en de secundaire kant te weten de zekeringhouder.
De aanvoer netkabel zal van een afgeschermd type zijn waarvan de afscherming aan beide kanten hard aan aarde wordt gemonteerd en rechtstreeks aan het netfilter.
Vanuit het netfilter gaat de F' (fase) naar de zekeringhouder en vandaar naar de klemmen.
Zo beter / goed ? ;-)

17095
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Stukken beter. Maar ik zal wat foto's opzoeken, moet alleen op mijn werk komen en dat zal nog wel een paar weken duren, momenteel bezig met een flinke klus in jou achtertuin, daar komen die kasten ook vandaan. Vliegbasis Eindhoven dus.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door skillalot »

En wat moet het nut van die plaat precies zijn? Ik snap m even niet
Plaats reactie