Artcam (open vectors)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Artcam (open vectors)

Bericht door diode »

Ik ben met Artcam aan het stoeien maar kom er nog niet uit. Ik wil iets maken zoals in onderstaand plaatje:
16869

Als ik dit inlees in Artcam krijg ik:
16868

De rondjes op de kruizing van lijnen zijn open punten. Ik heb al geprobeerd om deze lijnen te "joinen" en te "closen" maar dit wil niet lukken. Iemand enig idee wat ik fout doe?
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Artcam (open vectors)

Bericht door diode »

Zojuist in Artcam maar even een rechthoek getekend met in het midden een set dubbele lijnen om een groef na te bootsen. Ook dan krijg ik de melding over een open contour. Blijkbaar klopt mijn werkmethode om een groef te tekenen niet. Maar eens verder kijken hoe ik dit kan tackelen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Artcam (open vectors)

Bericht door audiomanics »

Groene punten zijn dubbele punten (twee dezelfde vectoren over elkaar of een loop) of waar vectoren elkaar snijden. Als je een groef wil maken van bijv 4 mm en een frees wil gebruiken van bijv 3mm dan kan je die het beste even door laten lopen met minimaal de halve freesdiameter, immers je zit met de radius van die frees. Dan kan je in vectordoctor die groene punten negeren.
De rode punten daarentegen, daar moet je wat aandacht aan besteden als de vectordoctor ze er niet zelf uit haalt. In dat geval kan het zijn dat er twee nodepunten op elkaar liggen. Oplossing is dan om een van die node punten (in display nodes - toets N) te verplaatsen en de juiste te verwijderen (toets D)
Zoiets dus:
16873

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Artcam (open vectors)

Bericht door diode »

Dank voor de uitleg. In mijn geval zijn alle punten groen. Maar nesten wil niet omdat Artcam aangeeft dat er open contouren zijn. Ik heb geprobeerd om de contouren te joinen met een boog maar dan krijg ik een ander resultaat als jij laat zien. Ga ik dan door dan kan ik de vectoren groeperen. Als ik dan ga nesten wordt het onderdeel in stukken getrokken door de nest functie.

Ik heb gezocht naar de (display-nodes) functie maar kan hier ook in de help niets over vinden. Zou je mij uit kunnen leggen hoe dit in zijn werk gaat?

Voor de zekerheid het bestand ook bijgevoegd.

Edit: de edit node functie heb ik gevonden, nu weer even verder stoeien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Artcam (open vectors)

Bericht door audiomanics »

Wand.dxf
Hier de dxf waar de groeven als gesloten vectoren zijn gemaakt. Deze frees je dan eerst op diepte en daarna kan je de omtrek uitfrezen.
welke versie ArtCam gebruik je?
Node editing kan je kiezen: rechts naast het pijltje (als je het venstertje uitschuift) zie je een pijltje met een vector en een nodepunt. De keyboard-shortcut is N. Node-editing werkt maar op één vector tegelijk, dus om in node-editing te komen selecteer je die vector, drukt op N en dan zie je de nodes.. Eenmaal in node-editing kan je vervolgens andere vectoren selecteren. Uit node-editing kom je door weer op N te drukken (of dat pijltje links te klikken)
Let wel: ik heb twee lijnstukken toegevoegd en 1mm links en rechts van de rechthoek geplaats zodat je wat overlap hebt bij het frezen van de groeven.
Overigens: Nesten doe je alleen als je meerdere figuren uit een of meerdere platen wil halen. Omdat hier de sleuven op een bepaalde plaats op die wand moeten komen moet je natuurlijk niet gaan nesten!
In vectordoctor zal je op de snijpunten van die drie gleuven met de plaat inderdaad groene punten zien. Dat is logisch en normaal.
Oh ja,, als je wil joinen selecteer je alleen de vectoren die je met elkaar wil verbinden. Meerdere vectoren selecteer je door SHIFT ingedrukt te houden..


Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Artcam (open vectors)

Bericht door diode »

Bedankt Kees, ik snap nu het idee achter het sluiten van de vectoren. Ik gebruik nu versie 9. Ik overwoog om te upgraden maar zie dat Artcam inmiddels niet meer verkrijgbaar is! Autodesk heeft de verkoop van Artcam gestaakt :shock:

Ik weet dat nesten is om meer onderdelen uit een plaat te halen, dat is ook mijn doel. Dit onderdeel wilde Artcam echter niet nesten omdat er open contouren in zaten. De andere onderdelen zijn niet voorzien van groeven en konden wel worden genest.

Dank voor de hulp, ik ga eens kijken of ik er nu uit ga komen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Artcam (open vectors)

Bericht door diode »

Weer wat aan het stoeien geweest. Artcam zeurt niet meer ove ropen contouren. Bij het Nesten trekt Artcam de onderdelen echter wel uit elkaar. Ik houdt dan een rechthoek en drie smalle rechthoeken met afgeronde hoeken over. Artcam ziet dit dus blijkbaar als aparte onderdelen ook als ik de vectoren groepeer. Is hier nog iets aan te doen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Artcam (open vectors)

Bericht door audiomanics »

Ja, er is wat aan te doen:
Of je maakt de smalle rechthoeken tijdelijk zolang dat ze binnen de grote omtrek vallen, of je geeft de grote rechthoek een offset (bijvoorbeeld van je freesdiameter) en wel zo dat de smalle rechthoeken daar nu invallen.
Vervolgens vink je "Group inside and outside during nesting" aan..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Artcam (open vectors)

Bericht door diode »

Wederom bedankt Kees! Ik heb nu de originele buitencontour 10 ge-offset. Dan de boel genest en vervolgens de nieuwe buitencontour weer 10 mm naar binnen ge-offset.
Qua nesten werkt dit prima. Ik heb nog niet geprobeerd of ik nu de toolpaden goed kan aanmaken maar dat verwacht ik wel. En anders kan ik misschien de toolpaden nog een offset geven om toch op de juiste contour uit te komen.
Het is iets bewerkelijker dan ik had gedacht maar blijkbaar is het niet anders.
Plaats reactie