En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 29 apr 2018 12:06 Ik vermoed wel dat de zijpanelen onder 0,5mm ofzo uitsteken onder het frame. Je ziet het nauwelijks maar voelt het wel met je vinger, loopt niet helemaal glad met de profielen.
Wat je waarschijnlijk voelt is dat de zijwangen aan de binnenkant scherp zijn en de profielen daar een ronding hebben van ca 1,5-2mm
Als je er een liniaal langs legt zie je of je ze te laag gemonteerd hebt. Als de bovenkant gelijk is met de bovenkant van de X-motorplaten, dan moet de onderkant ook gelijk zijn.
En als de onderzijde van de X-motorplaten gelijk is met het profiel, dan moeten de zijwangen dat ook zijn.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 29 apr 2018 12:23 Wat je waarschijnlijk voelt is dat de zijwangen aan de binnenkant scherp zijn en de profielen daar een ronding hebben van ca 1,5-2mm
Als je er een liniaal langs legt zie je of je ze te laag gemonteerd hebt. Als de bovenkant gelijk is met de bovenkant van de X-motorplaten, dan moet de onderkant ook gelijk zijn.
En als de onderzijde van de X-motorplaten gelijk is met het profiel, dan moeten de zijwangen dat ook zijn.
Kees
Boven zat het volgens mij wel goed, ik zal het zo even nameten en voelen, bedankt. PS: je hebt een pb met mijn kip en Y probleem ;-) , maar heb er geen haast mee.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zitten inderdaad wel goed gemonteerd.
Weer wat geleerd een vinger is niet recht :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zo hier de stand van zaken van gisteren en vandaag, het begint aardig op te schieten alleen best wel wat zaken die meer aandacht vragen dan dat ik van te voren had bedacht.
Zoals bv de HG 15 wagentjes van Hiwin voorzien van een smeernippel. Lijkt simpel maar er zitten best wel wat addertjes onder het gras, genoeg om hier morgen ofzo een eigen topic over te openen.
Enfin gisteren de Y as geplaatst en de HG15 wagentjes geprepareerd:
16862
en vandaag begonnen met de Z-as. Toen mochten de smeernippels er weer uit anders kon ik de bouten van de Y as niet aandraaien. Zodoende leert men, ik schrijf het allemaal op en zal het samen met Kees tzt aan het open source topic toevoegen voor toekomstige bouwers.
Helaas kom ik nu 1 boutje M6x16 te kort, ik had er drie in een van de Y zijkanten gezet omdat de M6x20 wat uitstaken en zo het Y-as profiel blokkeerde. :cry:
Maar dat komt ergens deze week wel een keer.
Hier de Z-as in aanbouw.
16863
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

Wordt mooi hoor!! (Had ik ook maar.....)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Nira »

Hoi Kjelt dat ziet er goed uit !!!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Dat anodiseren is wel erg mooi geworden! Ik herken mijn eigen werk haast niet meer...
Anodiseren kan materiaal een fractie dikker maken (hoeveel precies weet ik niet exact, maar het kan zijn dat je hier en daar nog even wat moet aanpassen.
Het Z-motorplaatje past nogal strak in de Y-wagenplaat. Past het nu na het anodiseren nog wel?

1 boutje M6x16 maak je van een boutje M6x20+ en een ijzerzaagje.. ;-) (dat je daar nog niet opgekomen was..... :roll: )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

@Nira & Ballegooien, bedankt. Kost wat tijd maar het vordert gestaag.
audiomanics schreef: 05 mei 2018 21:57 Dat anodiseren is wel erg mooi geworden!

En voor die 8 tientjes extra wat mij betreft een no-brainer.
1 boutje M6x16 maak je van een boutje M6x20+ en een ijzerzaagje.. ;-) (dat je daar nog niet opgekomen was..... :roll: )
:lol: wel over gedacht en vroegah veel gedaan maar wilde geen risico lopen om de alu schroefdraad te slopen met een rvs scherp randje maar beetje bijvijlen is niet zo'n probleem, kan ik morgen wel doen ja.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 05 mei 2018 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 05 mei 2018 21:57 Anodiseren kan materiaal een fractie dikker maken (hoeveel precies weet ik niet exact, maar het kan zijn dat je hier en daar nog even wat moet aanpassen.
Het Z-motorplaatje past nogal strak in de Y-wagenplaat. Past het nu na het anodiseren nog wel?
Zal ik morgen checken maar schuurpapiertje 600 lost dat zo op ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Alleen de binnenkant van de y-wagenplaat dan..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Breaker »

Kjelt schreef: 05 mei 2018 22:17 wilde geen risico lopen om de alu schroefdraad te slopen
Altijd zo recht mogelijk afslijpen met een moertje erop, draai je de bramen er zo af. Ik heb er zelfs speciaal massaproductiehulpgereedschap voor gemaakt M3 tot M8: bout erin, slijptol erop en verkorte versie eruit draaien, zijn ook gelijk de bramen weg.
16870
16871

Deze is uit een stukje 6mm aluminium, volgende misschien uit staal als er op dat moment een reststukje van in mijn buurt ligt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Breaker schreef: 06 mei 2018 16:16 Altijd zo recht mogelijk afslijpen met een moertje erop, draai je de bramen er zo af. Ik heb er zelfs speciaal massaproductiehulpgereedschap voor gemaakt M3 tot M8: bout erin, slijptol erop en verkorte versie eruit draaien, zijn ook gelijk de bramen weg.
Mooi gemaakt!
Het is inmiddels gelukt, met het handje en de ijzerzaag maar als ik er meer dan 4 zou moeten doen koos ik inderdaad voor de slijptol, RVS is ***** om te bewerken.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hrscharft »

Ik pak altijd de slijptol :P Ongeacht hoeveel ik er moet doen.
na het afsnijden nog even onder 45 graden tegen het schijfje aan rond draaien en het scherpe kantje is ook weg.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 05 mei 2018 22:17 @Nira & Ballegooien, bedankt. Kost wat tijd maar het vordert gestaag.
audiomanics schreef: 05 mei 2018 21:57 Dat anodiseren is wel erg mooi geworden!

En voor die 8 tientjes extra wat mij betreft een no-brainer.
1 boutje M6x16 maak je van een boutje M6x20+ en een ijzerzaagje.. ;-) (dat je daar nog niet opgekomen was..... :roll: )
:lol: wel over gedacht en vroegah veel gedaan maar wilde geen risico lopen om de alu schroefdraad te slopen met een rvs scherp randje maar beetje bijvijlen is niet zo'n probleem, kan ik morgen wel doen ja.
Eerst moertje op boutje doen voor je gaat zagen, als je 'm terugdraait dan is schroefdraad gelijk hersteld :)
Plaats reactie