CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door assink »

Het ligt er helemaal aan wat je zelf wel of niet kunt.
Als je mogelijkheden hebt tot staal bewerken, dan zijn er nog diverse andere ontwerpen mogelijk die mogelijk gunstiger kunnen zijn qua kosten.
En 2de hands geleidingen etc gaan kopen, echter moet je dan zelf goed kunnen tekenen wil je het allemaal passend krijgen.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

@benkr
Bedankt voor de tips, erg nuttig. Wat je zegt over gelijk iets goeds kopen/bouwen, dat heb ik her en der ook gelezen en daar gaat mijn voorkeur ook zeker naar uit. De basis moet goed zijn, maar het moet wel te bekostigen zijn.

@assink
De mogelijkheden die ik heb voor staalbewerking zijn redelijk beperkt. Ik heb een zwaar elektrode lasapparaat, een kolomboormachine en allerlei (electrisch) handgereedschap. Ik ben overigens wel redelijk bedreven in het werken met staal. Betreft tekenen, ik kan goed overweg met Rhino 3D (Rhinoceros), maar ik heb geen idee hoe dit in verhouding staat tot bv. Autocad. Wat voor ontwerpen van machines denk je dan aan? Nadelen van staal vind ik wel dat het bewerkelijker is, al snel heel zwaar wordt (gewicht) en natuurlijk corrosiegevoelig is.


Andere vragen waar ik mee rondloop gaan over isolatie: Mijn werkruimte is een ongeïsoleerde houten schuur in een woonwijk. Dus ik moet zeker iets goeds gaan bedenken voor geluidsisolatie. Ik heb het idee om een degelijke kast te bouwen om de router.
Daarnaast is het er redelijk vochtig en in hoeverre gaat elektronica dat leuk vinden? Moet ik dan eerst mijn hele schuur gaan isoleren? Maar dan lijkt me dat ik er ook permanent moet gaan stoken anders heeft dat isoleren weinig zin? Vragen, vragen. Ik heb hier op dit forum nog geen topics kunnen vinden die hier specifiek over gaan. Iemand tips?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ewoud heeft er zijn schuur op aangepast ofwel helemaal verbouwd.. In het verleden heb ik ook iemand gezien (hier op het forum) die een schuur maakte van een soort kant en klare isolerende platen in een frame.
Vocht is niet alleen erg voor de elektronica. In de kast kan het nog lang aan, desnoods gooi je er wat silicagelpatronen in.. Maar de mechanica (rails en KO-moeren met name) vinden vocht op termijn zeker niet leuk.. Met veel vet kan je het nog wat uitstellen, maar zeker de rails hou je niet vet genoeg: de afschrapers in de wagentje vegen de rails iedere keer schoon en als je dan niet consequent na iedere freesbeurt je rails helemaal in het vet zet kom je zomaar je schuur in en heb je van die mooie bruine aanslag er op zitten..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door kitman »

Wij hebben zo een ruimte gemaakt, sandwich panelen met isolatie van 8 cm.
Ook de vloer.
Als je 2de keus panelen neemt valt de prijs zelfs mee.
Is ook direct warm.
Ondanks die panelen moet je toch af en toe verwarmen anders krijg je toch wat condens, vooral bij dit soort weer.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 16 mar 2018 14:30 [...]
Vocht is niet alleen erg voor de elektronica. In de kast kan het nog lang aan, desnoods gooi je er wat silicagelpatronen in.. Maar de mechanica (rails en KO-moeren met name) vinden vocht op termijn zeker niet leuk.. Met veel vet kan je het nog wat uitstellen, maar zeker de rails hou je niet vet genoeg: de afschrapers in de wagentje vegen de rails iedere keer schoon en als je dan niet consequent na iedere freesbeurt je rails helemaal in het vet zet kom je zomaar je schuur in en heb je van die mooie bruine aanslag er op zitten..
Kees
Dus de gebruikte rails zijn niet van aluminium maar van staal? Je hebt die rails toch ook in aluminium?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Rails van aluminium??? hoe lang wil je met zo'n machine doen? 2 weken of nog korter?? Nee, de rails en zeker de schroefspindels zijn van behoorlijk (ge)hard staal gemaakt.
Daar zaag je ook niet zomaar een stukje van af.
Overigens kan aluminium ook corroderen.. Zeker als er verschillende metalen gebruikt worden. Veelal voorzie ik de machines van RVS-boutjes. In combinatie met aluminium is dat eigenlijk vloeken in de kerk, maar als de omgeving "normaal droog" heb je niet snel last van galvanische corrosie maar heb je wel het voordeel dat de boutjes in het aluminium zichzelf vast zetten (galvanisch?) Anders moet je op alle plaatsen gewone stalen boutjes gaan gebruiken en fixeren met loctite en de zaak afsealen. Stalen boutjes, (en zeker de 8.8 uitvoeringen) hebben wel een hogere treksterkte dan de RVS boutjes.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ewoud »

hallo kees,
dus ik blijf hier vocht hebben, of las ik die tekst verkeerd begrepen ? waar heb ik gezegd dat jij last van vocht zou hebben?
ik kan je nu al zeggen dat deze schuur zins deze klaar is gemiddeld 18graden is (en met ventilatie van af buiten).
de vochtteheidgraag op dit moment is 55% rv, net als bij mij binnen. Dat is heel best!

grt. ewoud
humm, meten is....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vocht is pas echt een probleem wanneer de lucht sneller opwarmt dan je machine. Op dat moment kan de het vocht uit de lucht gaan condenseren op de koudere machine, die omdat staal en aluminium nu eenmaal niet zo snel opwarmt waarschijnlijk op dat moment nog koud zijn.
Soms heb je wel na een koude periode, dat als het weer omslaat, er water op de betonvloer in de carport staat. Puur condens.

Als je dan toch een dichte kast om de machine maakt, leg er een 25w gloeilamp in, en hij zal waarschijnlijk meestal iets warmer zijn dan de omgeving.
Waarschijnlijk kun je ook gewoon de computer aan laten staan (is waarschijnlijk wat meer dan 25w), dan blijft de boel ook lekker warm.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Ik heb in mijn schuurtje een echte luchtdroger staan, vochtigheid ingesteld op 40 % of zo, nooit problemen met roest of zo, alleen in de zomer zet ik het ding uit.
Die luchtdroger is alleen wel een energievreter, 400 Watt max. en dat consumeert hij ook als het vochtig is, b.v. als de deur openstaat want dan komt de vochtige buitenlucht naar binnen en daar is geen kruit tegen gewassen dus.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Ja, rails van aluminium te zacht is ook wel logisch nu ik erover nadenk.

Ik neem de ideeën 'verwarming in kast' en 'luchtdroger' mee, erg nuttige tips.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door K.J. »

Ik had de zelfde vraag moet ik dan mijn hele schuur isoleren.

Ik heb dat als volgt op gelost, mijn machine is 500x800, ik heb hier op basis van een plaat maat 1220x2440 een doos er om heen getimmerd waarvan de wanden zijn geïsoleerd met 70mm issolatie rondom.
In de schuur hoor je de machine een beetje, buiten de schuur niet. Het voordeel is dat ik het ,lawaai en de rommel opvang in mijn cnc ruimte en niet de hele schuur versmeer.
Dus zomers zit ik in de tuin voor de schuur terwijl de machine in aluminium ploegt en je hoort het niet.

Ik had wel het probleem met condens dat de schuur sneller opwarmt als de machine.
Als oplossing daarop heb ik een ventilator met ingebouwde luchtvochtigheid schakelaar gekocht (bouwmarkt)die er voor zorgt dat de ruimte lekker ventileert en daar door droog blijft van condens. En die ventilatie gebruik ik tijdens frezen als ruimte ventilatie.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Dat klinkt erg goed K.J., als ik mijn schuur niet hoef te isoleren doe ik dat liever niet. Ik verwacht dat ik deze schuur toch moet gaan uitbreiden als ik er wat serieuzer mee aan de slag ga en mogelijk ook andere apparatuur kwijt wil. Dan doe ik het liever in een keer goed. Heb je jouw stofafzuiging ook in dezelfde behuizing geplaatst i.v.m. het geluid? En 70mm isolatie heb je daar steenwol voor gebruikt of iets anders? De bodem van de kast heb je dus niet geïsoleerd als ik het goed begrijp?

Ik ben ook benieuwd naar de kunde van deze machines. Kan iemand daar een idee van geven?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Jaywalk schreef: 24 mar 2018 17:33 Ik ben ook benieuwd naar de kunde van deze machines.
Wat bedoel je? Wat hij allemaal kan? of meer hoe het technisch in elkaar steekt...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door K.J. »

De stofafzuiging staat momenteel nog in de zelfde ruimte als de machine. Ik verwacht dat hij daar ook blijft want het is er nu toch al een lawaai.
70mm issolatie wol, het voordeel van wol ten opzichte van PUR plaat is dat het ook trillingen(lawaai)isoleert.
Ja wel ook de onderzijde is geïsoleerd alle zes zijden van de doos.

Over de kunde van de machines lees dit topic en de topic over de boekverslagen van deze machines maar is door den ben je denk ik aardig overtuigd.
Plaats reactie