Maho 400P

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Maho 400P

Bericht door Appleman »

Ik ben geheel nieuw op het gebied van frezen.
Ik heb uit het lezen van o.a. dit forum begrepen dat een goede frees niet te licht moet zijn, dat de Proxxon niet aan te bevelen is, en dat je beter een goede ouwe kunt kopen, dan een slechte nieuwe (klinkt logisch...).

Ik zag een Maho 400P te koop, weet (nog) niet wat ze vragen.
Is dat goed?
Hoe is de Heidenhain besturing?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door javanree »

Als het de oude Heidenhain 135 is, is het een onbruikbare besturing... dat ding kan alleen ortagonaal frezen (een as tegelijk , dus alleen 90 graden hoeken, geen cirkels ed) Ik heb er nog de boeken van, maar je kunt er zo weinig mee, amper meer dan coordinaten boren en het meest simpele freeswerk. Programmeren is ook niet echt prettig, rare niet-standaard methode.

Mechanisch is het top spul. Spindel aandrijving kan een variomatic zijn, check dat ding dan grondig, ze zijn gevoelig voor verkeerd gebruik (aanpassen snelheid bij stilstand)

Als je de kennis hebt, met een betere besturing is het een mooie machine. Stabiel, universeel bruikbaar (zowel horizontaal als vertikaal, meestal heeft vertikale kop ook nog een boorpinole)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door spinningwheels »

Ik heb zo,n ding, Besturing er af gesloopt ( was toch dood )
Gebruik hem nu hand bediend, moet wel weer verder klaar dat de auto voeding en zo weer werkt.
Om een idee te geven wat betreft prijs, ik heb er € 1100 voor gegeven.
Zit wel een klein beetje verschil in een proxxon en zo,n 400 P
In theorie kan ik praktisch alles
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

Hij staat bij Wolthuis, ik heb een offerte gevraagd.
http://www.wolthuismachines.nl/product/ ... -400p.html
Inderdaad lijkt de besturing nogal oud, gezien de monitor.
Ik denk wel dat het een goed gegeven is dat het een ex-onderwijs machine is.

Bedankt voor jullie snelle reactie!
Joris
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Van een proxxon naar een Maho400P is nogal een overgang.
Wil je iets conventioneels, of toch bestuurd.
Bestuurd, denk er om dat die antieke besturingen niet meer ondersteund worden door de fabrikant, dus als er 1 onderdeeltje stuk is kun je vaak de hele besturing afschrijven, dat is dus inclusief motoren en versterkers. (of je moet er echt veel verstand van hebben)
Conventioneel, dan is de keus toch wat groter, en hangt het ook van je toepassing af welke machine je zou kunnen nemen.
Een machine met SK40 opname is wel aan te bevelen, die gereedschappen zijn tegen redelijke prijzen te krijgen.
Een te grote machine werkt ook niet echt lekker. Er staan nog genoeg andere, de aciera F3 en F4, een Emco f3, een Deckel FP1, lijken me stuk voor stuk goede alternatieven voor een proxxon.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door Leeuwinga »

Die handelaar heeft een uitstekende reputatie! goed adres!
Echter ik frees dat deze nogal buiten je budget is....
Dit is ook een goede handelaar...(prijzen staan er bij) http://www.siemachines.nl/products/mill ... 26D3078192
Cees
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest: ik heb geen Proxxon frees, maar las in een thread (draad?) over de goedkopere merken, en de Chinezen, etc. De Huvema's, de Optimums, etc, die allemaal uit de zelfde fabrieken (b)lijken te komen, en nog wel eens wel/niet tegenvallen.
Dus dan maar beter een oude degelijke Europeaan uit de tijden van weleer, dacht ik zo.

Het is dus niet zo dat ik van een Proxxon naar een "echte" freesmachine overstap: ik wil juist die stap besparen.
Te vaak koopt men eerst een flut-merk om dan alsnog het duurdere (doch betere) merk aan te schaffen, dus zonde van het geld dat aan eerstgenoemde is opgegaan.

Met jullie enorme ervaring die ik ten ene male ontbeer, wil ik graag goed advies: meer van
- als je toch voor een machine gaat van 20 duizend, dan kun je beter merk x kopen
- als je toch voor een machine gaat die zo groot is, dan kun je beter merk y kopen
- etc

Ik zou graag voor CNC gaan, al weet ik daar niets van, en ik begin langzamerhand door te krijgen dat er nogal wat verschillende merken, versies, en soorten & maten van zijn, en wellicht dat er geen open standaard is? maar goed, ik kan me voorstellen dat je een soort van stappenplan maakt en dat de machine dat dan volgt, en niet uitschiet als je iets hebt ingesteld?

Ik zal eerst rustig afwachten met welke prijs ze komen, voor deze machine, en inderdaad ook eens verder rondkijken: bedankt voor de link van http://www.siemachines.nl.

joris
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zul je toch iets beter aan moeten gaan geven wat ongeveer je wensen zijn. Anders wordt dit een heel lang topic.
Dus: je wilt CNC.
Wil je een oude CNC met orginele besturing, of een afgeschreven CNC retrofitten, of wil je een oude conventionele ombouwen naar CNC.
Dan: welk formaat denk je te willen, welke materialen wil je bewerken, met welke toerentallen.
Als je met hoge voedingen wilt frezen, zijn zwaluwstaart en blokgeleidingen niet geschikt.
Hoge toeren, zit meestal niet op oudere machines. (andere hoogtoeren spil zou een mogelijkheid zijn)

En heel belangrijk, wat zou het bereik ongeveer moeten zijn, als je alleen maar horlogekasten gaat maken, heb je niet veel nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Maho 400P

Bericht door mjeuring »

SIE kan ik je zeker aanraden. In het verleden al een paar mooie machines gekocht. Een Okuma slijpmachine en een Deckel FP4.
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door Alex.hobby »

De omschrijving van de machine (Maho 400P) geeft correct aan dat het hier gaat om een puntbesturing. Dat betekend dat er maar één as tegelijk kan bewegen. Er zit ook maar motor op die per beweging aan de betreffende as gekoppeld wordt. Dat omschakelen kost aanzienlijk wat tijd tussen de bewegingen weet ik uit ervaring van lang geleden.
De machinebasis is natuurlijk uitstekend, maar het zal veel werk zijn hem om te bouwen naar volwaardig CNC.
De prijs mag dus niet te hoog zijn, maar ik verwacht dat die nog best wel pittig zal zijn.
Alex, professioneel hobbyist
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

Bedankt Alex, dit klinkt logisch.
Wellicht even verder kijken dan maar; ik zal het Wolthuis eens vragen.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Maho 400P

Bericht door pieter dr200 »

wolthuis is een goede en nette tent om machines te kopen, ik heb er zelf diverse machines gekocht en goede ervaring er mee.
en als er een probleem is word het netjes opgelost.
het zelfde geld voor sie machines.

zelf heb ik tijdens mijn opleiding achter een deckel fp3 cnc gestaan met een dialoog 3 besturing (als ik het goed heb).
het is een vergelijkbare machine en ze zijn mechanische echt wel goed.
alleen de besturing is in vergelijking met nu prehistorisch.
als het werkt doet het het goed maar als je problemen krijgt met de besturing, dan ben je min of meer aan het lot overgelaten.
onderdelen zijn niet meer te koop en mensen die er nog wat van af weten zijn er ook steeds minder.
wel zit er nog ergens een bedrijf die reparaties doet aan het besturings systeem, maar dan wil je de prijzen niet weten.

de besturings systemen zijn zo een 40 jaar oud en dat wil wel eens problemen geven.
je zou voor de grap eens de besturings kast van binnen moeten bekijken.

deze machines worden heel vaak uitgevoerd met een retrofit (nieuwe besturing op een oude machine).
dit zou je zelf kunnen doen want je heb al een hele goede basis (kogelomloop spindels enz) maar dat loopt wel in de papieren.
ook zijn deze machines stabieler dan een instap model haas, die van plaat staal gemaakt is.
hij zal alleen niet de hoge voedings snelheden kunnen halen door zijn blok gelijdingen
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

Prijs voor de Maho 400P blijkt €7.500,- te zijn, zou in nieuwstaat verkeren.
Nu is dat bedrag mij wel te doen, maar als de besturing 40 jaar oud is, en schreeuwend duur als je er iets aan hebt, of schreeuwend duur als je een andere besturing erop wil zetten, en je enkel een puntsbesturing hebt, zoals janvanree meent, tja, dan is is de vraag wat wijsheid is.
Ik ben niet van plan om er verschrikkelijk zware zaken mee te frezen, maar goed, wat niet is kan altijd nog komen: als de freeskoorts je pakt wellicht?
Wellicht is het beter om naar een wat minder zware machine te kijken, met wat meer hedendaags mogelijkheden qua besturing?
Ik ben nu een beetje belandt in het bomen-bos-gebied: er is zoveel aanbod, maar ja, wat is goed, en wat is zonde van het geld, wat is teveel van het goede, wat gebruik je toch nooit, en wat is het zeker waard, etc.
Enerzijds wil ik ouderwetse degelijkheid, anderzijds wel moderne technologie als het om besturing gaat, of ten minste een technologie die nog ondersteund wordt.
Of wellicht het hele CNC verhaal vergeten en gewoon een digitale uitlezing en manueel werken?

In ieder geval bedankt voor de input en reacties: ik lees en ijk nog even rustig verder.
Het is voor de hobby, dus ik heb nog wel even de tijd.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door javanree »

Voor dat geld liet ik het ding staan. Te duur voor een retrofit, als er wat stuk gaat in de toekomst zijn onderdelen onbetaalbaar.

De besturing wordt door geen enkele post processor ondersteund en met de hand programmeren is langzaam en vervelend op deze besturing. Heb er twee jaar mee gewerkt....

Zelfde bouwkwaliteit, maar betere besturing , groter bereik en betere prijs : https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... chool.html
Plaats reactie