Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:En natuurlijk mag iedereen het lekker zelf weten, maar als ik over de telefoon een verhaal hoor en ik weet echt niet waar ze het over hebben, dan is het wel handig als iedereen ongeveer dezelfde norm hanteert..
Dat heeft dus alles met communicatie te maken.
Als iemand zegt: mijn portaal is de X-as, kan ik dat op 2 manieren uitleggen.

15712
In bovenstaand plaatje kan ik me voorstellen dat iemand de portaal hier de X-as noemt, omdat daar de X-geleidingen op zitten. Maar de beweging van de portaal zelf is de Y-richting. En dat kun je een niet CNC ervaringsdeskundige absoluut niet kwalijk nemen, aan ons dus om bij vragen eerst duidelijk te krijgen of er over hetzelfde gepraat wordt.

(alleen jammer dat die tegen-vragen dan door vraag steller weer niet beantwoord worden, omdat een zomaar geroepen antwoord vaak als oplossing gezien wordt :shock: met gevolg, eindeloze posts omdat het niet opgelost wordt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Boemerang
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2017 16:26
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Bericht door Boemerang »

Met de X-as doel ik op de meest laag gelegen as(het bed).
oordeel als je 2 voor de y-as gebruikt is dat de boel dan niet 'scheef' trekt. Probeer maar eens als test een houten lat precies in het midden naar voren te duwen en dat de lat dan alleen horizontaal beweegt.
Ik denk dat het nog wel redelijk meevalt i.c.m. de breedte van het bed.
Twee geleiders met één motor werkt ook goed voor Y en Z (of X en Z) dus waarom zou het voor de tafel niet werken? De afstand is klein genoeg, misschien 20 cm tussen de geleiders op een bereik van 30 cm.
Dat gevoel heb ik ook. Voornamelijk zullen de producten die ik maak niet heel groot zijn. Als ik in het midden van het bed de producten opspan moet dat geen probleem geven.
Maar heb je wel genoeg slag voor 30 cm in de X richting, of vertekent het plaatje?
Op de afbeelding staat het er ook wel een beetje vertekend op, maar ik haal een slag van 300mm.
Het komt vaker langs: Voor de Z kan je beter de wagens en rails wisselen. Dat zou voor de tafel ook kunnen met zo'n vaste brug.
Hier ga ik zeker naar kijken, lijkt me ook een goed idee i.v.m. het voorkomen van spanen op de geleiding.
Voordeel vaste brug is dat je minder kogelomlopen nodig hebt en dat je de X-as hebt ontkoppeld van de Y+Z as. Dat is ook waarom ik ga voor vaste brug. Nadeel vaste brug: je machine wordt in de X ineens 2x langer.
Dat idee heb ik ook. Het is een redelijk kleine machine dus die dubbele lengte zal wel meevallen.

De geleiding van de Z-as ga ik omwisselen. Lijkt me inderdaad een stuk stijver.
In mijn volgende post zal ik het X,Y,Z, verhaal wel verduidelijken m.b.t. mijn machine om discussie te voorkomen.
Bedankt voor jullie reacties zover!
Boemerang
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2017 16:26
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Bericht door Boemerang »

Dit weekend weer wat verder gekomen wat het herzien van mijn ontwerp betreft.
Ik heb er voor gekozen om van de aluminium profielen af te stappen en voor massief aluminium en (laser gesneden) stalen plaatdelen te gaan die ik aan elkaar wil bouten.

158311583315832

Tevens heb ik besloten om met mijn budget wat hoger te gaan zitten(Tussen de 1500 en 2000 euro) om aluminium en staal te kunnen frezen. Echter ben ik er nog niet helemaal uit wat betreft mijn keuze voor de freesmotor. Op Ebay zie ik zat watergekoelde 1.5kW en 2.2kW motoren incl. toebehoren voorbij komen. Zijn deze freesmotoren ook geschikt voor het bewerken van staal? (Daarmee doel ik vooral op de lagere toerentallen die erbij staal om de hoek kijken t.o.v. aluminium)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Bericht door Breaker »

Dat lijken mij goede verbeteringen, dit ontwerp is al veel stijver door de dikte/breedte en verstevigingsribben. Weet niet hoe moeilijk de basis vlak te maken is. Sven heeft veel ervaring met torsionboxes en het lijmen en schroeven van aluminium, misschien kan hij er wat over zeggen...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Bericht door audiomanics »

Boemerang schreef: Zijn deze freesmotoren ook geschikt voor het bewerken van staal?
Hoewel de meeste spindels opgegeven staan voor een bereik van 6000-24000rpm heb ik sinds een paar weken een 1,5kw luchtgekoeld spindeltje in huis (niet van mij dus gaat de deur weer uit binnenkort) en het viel me op dat toen ik dat ding slechts 1000 rpm liet lopen dat ik niet even de kop kon tegenhouden met de hand. dat viel me niet tegen eerlijk gezegd. Ik denk dat als je een niet al te grote diameter frees gebruikt en niet te veel chipload aanhoudt, in combinatie met de snijdiepte, dat het best zal gaan met een scherpe vhm-frees op 3500 rpm. Het zal mij in ieder geval niets verbazen.
waterkoeling heb ik (zoals ondertussen algemeen bekend) behoorlijk mijn bedenkingen over.. Met een redelijk 12V ventilatortje bovenop de spindel kan dat ding ook prima ingezet worden voor de veel lagere toerentallen en geen condens/lekkage/extra slangen, waterpomp en vloeistofreservoir..
Langzaam lopende, koppelhoge motoren in dat formaat ben ik in ieder geval nog niet tegen gekomen.. Ook betaalbare vertragingen die 24000 naar ca 3000 terugbrengen zijn niet makkelijk te vinden.
BTW wat scheelt het je (financieel) als je de ondersteunde geleiders vervangt door rails en wagentjes (bijv HiWin)?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Bericht door DaBit »

Dit is ook zo'n Chinees 0-24000rpm spindeltje :
https://www.youtube.com/watch?v=g2Q3U2nID1o

Deze ook, alleen dan een 0-18000rpm type en een maatje zwaarder. Dat vermogen word hier niet gebruikt overigens:
https://www.youtube.com/watch?v=xv95O9uuH8U

Dus ja, het kan, staal met een Chinese spindel. Tot een freesdiameter van een mm of 6 zeker, daarboven word het iets kritischer met programmeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Bericht door serum »

Wat voor regelaar was er gebruikt op de spindel Kees? Gewoon de 'standaard' HuanYang? (ondersteunt geen vector, als ik mij niet vergis)
Plaats reactie