CamBam Tutorial 3D STL
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13536
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
CamBam Tutorial 3D STL
Luitjes..
't werd er eigenlijk allang een keer tijd voor.. dus ga ik in dit topic een beschrijving maken voor het frezen van 3D werkstukken vanuit STL Files
't tekenwerk doe ik in Alibre Design,Waarom?.. omdat ik er zowel Prive als Professioneel mee werk, en omdat het Gratis is, en daar houden we wel van.. er zijn wel meer 3D tekenpakketten "Gratis" te verkrijgen, maar of dat legaal is?.. Daarom dus Alibre..
We starten met het maken van een nieuw Part:
Selecteer het XY-Plane, en teken een half roer: dit doe je met een "B-spline by Control Points".
nadat je de spline getekend hebt, kun je de punten op hun plek slepen met de controlpoints,
sluit de contour door het beginpunt en het eindpunt te verbinden met een lijn
Voor het gemak heb ik eerst een Node getekend,en deze met een maat vastgelegd, als je de Spline getekend hebt,kun je em als laatste "Vastknopen" aan de Node, en zo netjes op maat werken
De Spline, met de horizontale lijn om het contour te sluiten
Dan sluiten we de schets, en voegen een 2de workplane in , parallel aan het XY-vlak waar we de eerste schets op gemaakt hebben
Daarna gaan we op deze workplane de 2de contour tekenen
aldus verkregen: 2 Schetsen
Waarna we het Commando Loft Boss activeren, en de 2 schetsen selecteren
Waarna een Druk op [OK] genoeg moet zijn om de Loft te construeren.
Zodat we het hele verhaal kunnen spiegelen, en Presto!.. een Roer..
Maarja.. zo'n geval kun je moeilijk in een machine klem zetten.. dus... ?.. Dus tekenen we er een "Raamwerkje omheen, beetje makkelijke maten kiezen,, en ruimte vrijlaten rondom het werkstukje, zodat de frees ook nog overal bij kan,.
Die Extruderen we "MID PLANE", zodat ie naar beide zijden even ver ( en net buiten het werkstuk) uitsteekt.
Maar dan "Zweeft" ons onderdeeltje nog, dus selecteer je een zijvlak van het raamwerk, schetst er een rondje op, en extrudeert deze zodat er een mooie steun ontstaat.
Na het frezen kun je deze steuntjes met een Zaagje te lijf gaan om je onderdeel uit het raamwerk te halen..
en dan het belangrijkste: het Opslaan van het part.. hier moet ik wel even bij vertellen dat ik met CamBamPLUS werk, die heeft ondersteuning voor STL bestanden.
STL is een standaard die in de Industrie ook veelvuldig gebruikt wordt.
en nu?.... nu gaan we eindelijk CamBammen!.. Yay!
we starten CamBam op, en openen ons STL bestandje..
dat ziet er dan zo uit.. we moeten de Geometrie eerst nog even op een lekker plekkie parkeren..
zoals we nu naar het onderdeel kijken, zien we het XY vlak, het werkvlak van onze machine.
't beeld kunnen we in CamBam roteren door de [ALT] Toets in te drukken, en met de muis ( linkerknop )
als je in het tekenvenster rechtsklikt kun je de view weer resetten, zo krijg je het eerste plaatje weer terug.
dan gaan we de boel even netjes op zijn plek zetten.. dat doen we met de "Transformation Matrix" en dat heeft niets met Hem te maken..
http://karthik3685.files.wordpress.com/ ... matrix.jpg
maar meer met dit:
als je het model selecteert, dan krijg je in de "Property-Grid" ( de balk links in je scherm ) de gegevens van het model te zien..
als je op de rij "eentjes en nulletjes" klikt, dan krijg je aan het eind van die regel een kleine button, klik die aan en je krijgt:
de Transformation Matrix., hiermee kun je je model precies verschuiven, roteren en verschalen, we beginnen met roteren:
uit de Dropdown kiezen we de X-as, vul als waarde -90 in KLIK OP APPLY! ( heel belangrijk,hiermee neemt CamBam de waarden over) , en klik op OK
als we de Transformation matrix nog een keer openen, kunnen we de hoogte nog een stukje verzetten.
we kiezen in de eerste dropdown "Translation", in de tweede de Z-as, en in de derde heb ik -4 ingevuld, omdat mijn blokje 8 mm dik is, het het origin in het midden ligt ( weten we nog,de Mid-plane extrusion?)
Nu hebben we het bovenvlak op Z 0 liggen.. en omdat we het roer vanaf de origin getekend hebben ligt X0, Y0 op de hoek van het roer..
we selecteren het model, en kiezen dan oftewel het icoontje, of uit het machining menu de 3D Profile MOp
daarna verschijnt in de propertygrid het menu van deze bewerking.
Van boven naar beneden zien we daar de instellingen die we kunnen maken, je hoeft ze niet allemaal in te stellen, ik pik er alleen diegene uit die we voor deze bewerking nodig hebben, en ik houd het even simpel.. CamBam kan Veel, Heel veel.. maar met minder kom je er ook...
De Eerste die van belang is, is CutDirection, hiermee stel je in of je horizontaal ( X-as) of verticaal ( Y-as) wilt gaan frezen.
dan: Multiple Pass Increment, hiermee stel je de snedediepte per "Pass" in, je pelt het model in laagjes uit.
StockSurface: bovenvlak van je werkstuk, ik zet het model altijd op 0, dus de stocksurface ook.
vervolgens Feedrates, CutFeedRate is je verspaningsvoeding, Plunge is voor het verticaal invoeren als CamBam naar een volgende laag gaat.
Clearance plane, je verticale veiligheidsafstand, 1 is voor mij goed genoeg.
RoughingClearance, hiermee geef je een "overmaat" in, er blijft als het ware een schil van deze dikte op het model.
dit gebruik je om met "Grote stappen" voor te bewerken, daar krijg je niet zo'n mooi oppervlak mee,maar 't gaat wel sneller.. die laatste schil halen we er dan in één keer af..
Volume Max en Volume Min, de Coordinaten van de rechterboven, en linker onderhoek van het deel dat we willen bewerken.. ik heb 5 mm rondom het model genomen voor de steunen, en met de maatvoering van mijn model heb ik Max op 36,36,0 staan, en min op -6,-6,-6, Let wel!! de laatste snede gaat plaatsvinden op Z-5, want we hebben een roughingclearance van 1!.. met -5 zitten we net een millimetertje door het "middenvlak" Van ons model heen..
bij Resolution stellen we in hoe groot we de stapjes willen hebben op ons model, hoe kleiner de stapjes, hoe mooier het oppervlak, maar ook hoe langer het duurt.. voor het voorbewerken neem ik 't formaat van dit onderdeeltje in acht genomen 0.5 op de X-as, en 0.5 op de Y-as..
Bij Tool tenslotte geven we het te gebruiken tool in, hier een freesje van 3 , met de 5 mm rondom, hebben we ruimte genoeg, met de 1 mm roughingclearance
Toolprofile tenslotte, geeft de gereedschapvorm weer, een Endmill is een gewone rechte frees, een Bullnose is een bolkop, deze geven ( als de resolution klein genoeg gekozen is), een heel mooi oppervlak.
Dan [ctrl-t] of rechtsklik op het icoontje onder machining en dan kiezen "generate toolpath"
als CamBam klaar is met rekenen, dan krijg je dit te zien..
je kunt de instellingen van een MOP ( Machine-Operation ) kopiëren door rechts te klikken en Copy Mop to Template te kiezen
als we dan gaan nabewerken, kiezen we wederom de 3D profiling,
rechtsklikken en Apply Template to MOp zet de instellingen van de eerste bewerking over
nu zetten we de multiple pass increment op 0, en roughing clearance ook op 0, verder zou je een ander gereedschap kunnen kiezen.
Wat we ook kunnen aanpassen is de resolution, die zou je fijner kunnen zetten, om een mooier oppervlak te krijgen ( dit bijvoorbeeld ook in combinatie met een Bolkopfrees)
als je bij Layers op de default layer rechtsklikt, en de optie Hide kiest dan maken we het model onzichtbaar, en zien we alleen de toolbanen.. in deze close-up is goed te zien dat er een schil overblijft, en er een ruimte tussen de 2 bewerkingen zit, dit is je roughing clearance..
door nu op het mapje Machining te klikken en Generate G-Code File te kiezen maakt CamBam je G-Code File aan..
je kunt de hele File met model en bewerkingen opslaan als CB-File, om later nog eens opnieuw bewerkingen toe te voegen, of instellingen te veranderen, en wederom een G-code File te maken..
Succes!...
't werd er eigenlijk allang een keer tijd voor.. dus ga ik in dit topic een beschrijving maken voor het frezen van 3D werkstukken vanuit STL Files
't tekenwerk doe ik in Alibre Design,Waarom?.. omdat ik er zowel Prive als Professioneel mee werk, en omdat het Gratis is, en daar houden we wel van.. er zijn wel meer 3D tekenpakketten "Gratis" te verkrijgen, maar of dat legaal is?.. Daarom dus Alibre..
We starten met het maken van een nieuw Part:
Selecteer het XY-Plane, en teken een half roer: dit doe je met een "B-spline by Control Points".
nadat je de spline getekend hebt, kun je de punten op hun plek slepen met de controlpoints,
sluit de contour door het beginpunt en het eindpunt te verbinden met een lijn
Voor het gemak heb ik eerst een Node getekend,en deze met een maat vastgelegd, als je de Spline getekend hebt,kun je em als laatste "Vastknopen" aan de Node, en zo netjes op maat werken
De Spline, met de horizontale lijn om het contour te sluiten
Dan sluiten we de schets, en voegen een 2de workplane in , parallel aan het XY-vlak waar we de eerste schets op gemaakt hebben
Daarna gaan we op deze workplane de 2de contour tekenen
aldus verkregen: 2 Schetsen
Waarna we het Commando Loft Boss activeren, en de 2 schetsen selecteren
Waarna een Druk op [OK] genoeg moet zijn om de Loft te construeren.
Zodat we het hele verhaal kunnen spiegelen, en Presto!.. een Roer..
Maarja.. zo'n geval kun je moeilijk in een machine klem zetten.. dus... ?.. Dus tekenen we er een "Raamwerkje omheen, beetje makkelijke maten kiezen,, en ruimte vrijlaten rondom het werkstukje, zodat de frees ook nog overal bij kan,.
Die Extruderen we "MID PLANE", zodat ie naar beide zijden even ver ( en net buiten het werkstuk) uitsteekt.
Maar dan "Zweeft" ons onderdeeltje nog, dus selecteer je een zijvlak van het raamwerk, schetst er een rondje op, en extrudeert deze zodat er een mooie steun ontstaat.
Na het frezen kun je deze steuntjes met een Zaagje te lijf gaan om je onderdeel uit het raamwerk te halen..
en dan het belangrijkste: het Opslaan van het part.. hier moet ik wel even bij vertellen dat ik met CamBamPLUS werk, die heeft ondersteuning voor STL bestanden.
STL is een standaard die in de Industrie ook veelvuldig gebruikt wordt.
en nu?.... nu gaan we eindelijk CamBammen!.. Yay!
we starten CamBam op, en openen ons STL bestandje..
dat ziet er dan zo uit.. we moeten de Geometrie eerst nog even op een lekker plekkie parkeren..
zoals we nu naar het onderdeel kijken, zien we het XY vlak, het werkvlak van onze machine.
't beeld kunnen we in CamBam roteren door de [ALT] Toets in te drukken, en met de muis ( linkerknop )
als je in het tekenvenster rechtsklikt kun je de view weer resetten, zo krijg je het eerste plaatje weer terug.
dan gaan we de boel even netjes op zijn plek zetten.. dat doen we met de "Transformation Matrix" en dat heeft niets met Hem te maken..
http://karthik3685.files.wordpress.com/ ... matrix.jpg
maar meer met dit:
als je het model selecteert, dan krijg je in de "Property-Grid" ( de balk links in je scherm ) de gegevens van het model te zien..
als je op de rij "eentjes en nulletjes" klikt, dan krijg je aan het eind van die regel een kleine button, klik die aan en je krijgt:
de Transformation Matrix., hiermee kun je je model precies verschuiven, roteren en verschalen, we beginnen met roteren:
uit de Dropdown kiezen we de X-as, vul als waarde -90 in KLIK OP APPLY! ( heel belangrijk,hiermee neemt CamBam de waarden over) , en klik op OK
als we de Transformation matrix nog een keer openen, kunnen we de hoogte nog een stukje verzetten.
we kiezen in de eerste dropdown "Translation", in de tweede de Z-as, en in de derde heb ik -4 ingevuld, omdat mijn blokje 8 mm dik is, het het origin in het midden ligt ( weten we nog,de Mid-plane extrusion?)
Nu hebben we het bovenvlak op Z 0 liggen.. en omdat we het roer vanaf de origin getekend hebben ligt X0, Y0 op de hoek van het roer..
we selecteren het model, en kiezen dan oftewel het icoontje, of uit het machining menu de 3D Profile MOp
daarna verschijnt in de propertygrid het menu van deze bewerking.
Van boven naar beneden zien we daar de instellingen die we kunnen maken, je hoeft ze niet allemaal in te stellen, ik pik er alleen diegene uit die we voor deze bewerking nodig hebben, en ik houd het even simpel.. CamBam kan Veel, Heel veel.. maar met minder kom je er ook...
De Eerste die van belang is, is CutDirection, hiermee stel je in of je horizontaal ( X-as) of verticaal ( Y-as) wilt gaan frezen.
dan: Multiple Pass Increment, hiermee stel je de snedediepte per "Pass" in, je pelt het model in laagjes uit.
StockSurface: bovenvlak van je werkstuk, ik zet het model altijd op 0, dus de stocksurface ook.
vervolgens Feedrates, CutFeedRate is je verspaningsvoeding, Plunge is voor het verticaal invoeren als CamBam naar een volgende laag gaat.
Clearance plane, je verticale veiligheidsafstand, 1 is voor mij goed genoeg.
RoughingClearance, hiermee geef je een "overmaat" in, er blijft als het ware een schil van deze dikte op het model.
dit gebruik je om met "Grote stappen" voor te bewerken, daar krijg je niet zo'n mooi oppervlak mee,maar 't gaat wel sneller.. die laatste schil halen we er dan in één keer af..
Volume Max en Volume Min, de Coordinaten van de rechterboven, en linker onderhoek van het deel dat we willen bewerken.. ik heb 5 mm rondom het model genomen voor de steunen, en met de maatvoering van mijn model heb ik Max op 36,36,0 staan, en min op -6,-6,-6, Let wel!! de laatste snede gaat plaatsvinden op Z-5, want we hebben een roughingclearance van 1!.. met -5 zitten we net een millimetertje door het "middenvlak" Van ons model heen..
bij Resolution stellen we in hoe groot we de stapjes willen hebben op ons model, hoe kleiner de stapjes, hoe mooier het oppervlak, maar ook hoe langer het duurt.. voor het voorbewerken neem ik 't formaat van dit onderdeeltje in acht genomen 0.5 op de X-as, en 0.5 op de Y-as..
Bij Tool tenslotte geven we het te gebruiken tool in, hier een freesje van 3 , met de 5 mm rondom, hebben we ruimte genoeg, met de 1 mm roughingclearance
Toolprofile tenslotte, geeft de gereedschapvorm weer, een Endmill is een gewone rechte frees, een Bullnose is een bolkop, deze geven ( als de resolution klein genoeg gekozen is), een heel mooi oppervlak.
Dan [ctrl-t] of rechtsklik op het icoontje onder machining en dan kiezen "generate toolpath"
als CamBam klaar is met rekenen, dan krijg je dit te zien..
je kunt de instellingen van een MOP ( Machine-Operation ) kopiëren door rechts te klikken en Copy Mop to Template te kiezen
als we dan gaan nabewerken, kiezen we wederom de 3D profiling,
rechtsklikken en Apply Template to MOp zet de instellingen van de eerste bewerking over
nu zetten we de multiple pass increment op 0, en roughing clearance ook op 0, verder zou je een ander gereedschap kunnen kiezen.
Wat we ook kunnen aanpassen is de resolution, die zou je fijner kunnen zetten, om een mooier oppervlak te krijgen ( dit bijvoorbeeld ook in combinatie met een Bolkopfrees)
als je bij Layers op de default layer rechtsklikt, en de optie Hide kiest dan maken we het model onzichtbaar, en zien we alleen de toolbanen.. in deze close-up is goed te zien dat er een schil overblijft, en er een ruimte tussen de 2 bewerkingen zit, dit is je roughing clearance..
door nu op het mapje Machining te klikken en Generate G-Code File te kiezen maakt CamBam je G-Code File aan..
je kunt de hele File met model en bewerkingen opslaan als CB-File, om later nog eens opnieuw bewerkingen toe te voegen, of instellingen te veranderen, en wederom een G-code File te maken..
Succes!...
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 21 mei 2009 22:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: CamBam Tutorial 3D STL
is een tof idee en heel interesant voor dit te posten :)
Ik ga dit zeker blijven volgen, en eens uitproberen.
Veel uitleg en fotto's zou ideaal zijn,
Thx alvast
Ik ga dit zeker blijven volgen, en eens uitproberen.
Veel uitleg en fotto's zou ideaal zijn,
Thx alvast
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13536
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Downloadlinkje naar Alibredesign...
http://www.alibredesign.nl/
Voor de genen die het nog niet hebben..
http://www.alibredesign.nl/
Voor de genen die het nog niet hebben..
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Dank je Arie,
Ik denk dat ik namens vele forum leden spreek. Mooi tutorial, ik ga hem ook proberen maar dan in een ander programma, de basis blijft in grote lijnen toch het zelfde,
gr Create
Ik denk dat ik namens vele forum leden spreek. Mooi tutorial, ik ga hem ook proberen maar dan in een ander programma, de basis blijft in grote lijnen toch het zelfde,
gr Create
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Geweldig!
Alles wat ik graag zou willen weten hoe het werkt,alibre,cambam,en waarvoor ik te stom ben om het zelf uit te vogelen! Echt geweldig,ga ook alibre installeren,en het uitproberen.
Ik vind het echt een hele goede actie van je om een soort handleiding te schrijven.
Ook met cambam ben je geweldig bezig!
Ik ben sinds 3 weken met artcam bezig te leren,maar zonder hulp of wat dan ook,is het echt taai.
Daarmee ga ik gewoon stug door,maar alibre staat nu ook op mijn lijst.
Heb je dat schoepje gekozen naar aanleiding van iemand die hier vroeg of iemand een roer kon frezen voor hem?
arthur
Alles wat ik graag zou willen weten hoe het werkt,alibre,cambam,en waarvoor ik te stom ben om het zelf uit te vogelen! Echt geweldig,ga ook alibre installeren,en het uitproberen.
Ik vind het echt een hele goede actie van je om een soort handleiding te schrijven.
Ook met cambam ben je geweldig bezig!
Ik ben sinds 3 weken met artcam bezig te leren,maar zonder hulp of wat dan ook,is het echt taai.
Daarmee ga ik gewoon stug door,maar alibre staat nu ook op mijn lijst.
Heb je dat schoepje gekozen naar aanleiding van iemand die hier vroeg of iemand een roer kon frezen voor hem?
arthur
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Probeer als je alibre installeert de tutorials eens te doorlopen. Deze geven je snel inzicht in hoe het pakket werkt.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13536
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
in het "werkstukken uitbesteden" topic vroeg iemand om het frezen van een Roer, waarschijnlijk voor een model boot.
omdat een dergelijke functie eigenlijk niet veel gebruikt wordt in een tekenpakket, heb ik besloten om juist deze functie er eens uit te lichten..
omdat een dergelijke functie eigenlijk niet veel gebruikt wordt in een tekenpakket, heb ik besloten om juist deze functie er eens uit te lichten..
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13536
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
serum schreef:Probeer als je alibre installeert de tutorials eens te doorlopen. Deze geven je snel inzicht in hoe het pakket werkt.
jij gebruikt het ook al?..
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13536
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Momenteel op de Beagle, de rechtervleugel.. de linker had ik al eerder gemaakt volgens bovenstaande methode..
Ok.. de bovenzijde is al deels nabewerkt met een schraapstaal,maar "you get the idea"..
Ok.. de bovenzijde is al deels nabewerkt met een schraapstaal,maar "you get the idea"..
Re: CamBam Tutorial 3D STL
nee, Solidworks. Ik heb zo ongeveer alle cad pakketten uitgeprobeerd, en vond Alibre en Solidworks de meest intuitief werkenden.. Ik liep tegen iets eigenaardigs aan in Alibre, weet even niet meer wat, en SW begreep ik in dat opzicht beter.jij gebruikt het ook al?..
Ik zal cambam ook maar eens een kans geven, als ik zie wat voor grappen je er op dit gebied mee uit kan halen.
Bij dergelijke freesactiviteiten moet je G64 toch activeren in usbcnc?
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13536
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
ja.. da's wel een goed idee, anders ben je heel veel tijd kwijt aan nauwkeurigheid die niet te meten is..serum schreef: Bij dergelijke freesactiviteiten moet je G64 toch activeren in usbcnc?
Zeker nu USBCNC Look Ahead Feed heeft, scheelt dat behoorlijk in bewerkingstijd..
- snookie1971
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
- Locatie: eindhoven
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Mooie Tutorial Arie !!
Nu kan ik zelf mijn autogyro rotorbladen maken :)
tHNX
Rob
Nu kan ik zelf mijn autogyro rotorbladen maken :)
tHNX
Rob
Re: CamBam Tutorial 3D STL
nu probeer ik een naam bordje te maken ik teken het in inventor en save het als een stl file en open deze met cambam en het frezen gaat goed alleen het resultaat is niet goed :(
de randen van de letters zijn gekarteld
wat kan ik daar aan doen met andere woorden wat doe ik fout
de randen van de letters zijn gekarteld
wat kan ik daar aan doen met andere woorden wat doe ik fout
same same but diffrent
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13536
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
je doet niets verkeerds.. de 3D functie deelt de geometrie op in banen, voor een glad resultaat zou je kunnen beginnen met een roughing stock, en een grotere stepover.. , daarna nafrezen met een kleinere stepover en geen roughing stok.
zo kun je een onderdeel snel "uitpellen", en daarna "dunschillen"..
Echter.. leuk bordje.. maar een dergelijk onderdeel kun je sneller en beter in 2½D maken, gewoon een DXF-je maken, en de desbetreffende deelcontouren "pocketfrezen" met een roughing stock, en daarna contourmilling zonder roughing stock..
zo kun je een onderdeel snel "uitpellen", en daarna "dunschillen"..
Echter.. leuk bordje.. maar een dergelijk onderdeel kun je sneller en beter in 2½D maken, gewoon een DXF-je maken, en de desbetreffende deelcontouren "pocketfrezen" met een roughing stock, en daarna contourmilling zonder roughing stock..