lineaire geleiding

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

lineaire geleiding

Bericht door joostb »

Jaren geleden heb ik een keer een CNC machine gebouwd van oude gebruikte onderdelen.
Ik heb daar veel van gehad (en nog)
Echter is deze machine te onzuiver en te instabiel.
viewtopic.php?f=6&t=8602&hilit=proef+po ... s&start=14
Ik heb hier wel veel mee geleerd!!

Ik wil nu een machine bouwen waarmee ik ook aluminium kan frezen en die iets groter is 1000x2000??
Nu heb Ik heb via mijn werk diverse lineaire geleidingen (nieuw) aan kunnen komen
die aangedreven worden door een riem.
Ik heb er 2-stuks van 3750mm
2-stuks van 2500mm
2-stuks van 1480mm (gebruikt)
Zijn deze geleidingen bruikbaar eventueel zonder de riemaandrijving (vervangen door spindel)?
Of zijn dit soort geleidingen te instabiel en kan ik beter voor iets anders kiezen?

14831
14832
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: lineaire geleiding

Bericht door benkr »

Dit is als ik het goed zie rail waarbij er looprollen over ronde geleiders lopen.
Dat is nooit helemaal spelingsvrij, en daar ligt het dillema, hoe veel speling ga je toestaan?
Idem met de aandrijving via riemen, als je heel nauwkeurig gaat kijken dan is die riem van elastiek, hoe elastisch, dat ligt aan de riem zelf, aan de riemspanning, aan de acceleratie (krachten) en nog een paar dingen, dat is nooit zo star als een KO spindel.
Jij wilt een behoorlijk grote portaalfrees gaan bouwen, als het dan ook nog allemaal binnen b.v. 0,1 mm precies moet worden dan zou ik deze geleidingen verkopen en voor dat geld nieuwe of goed gebruikte lineaire geleidingen (met KogelOmloop wagentjes) en KogelOmloop spindels, al dan niet van Chinese makekelij.
Bedenk dat die Chinese dingen vrijwel allemaal krom zijn, en dat zeker bij de lengtes die jij nodig hebt.
Bedenk ook dat een KO spindel van 2 meter lang al heel snel gaat slingeren, zelfs als hij kaarsrecht is.

Ik zag laatst hier dit voorbij komen http://www.bell-everman.com/products/li ... linear-sbl

Als dat waar maakt wat er gespecificeerd wordt dan is dit ideaal voor jou toepassing.
Je hebt dan aandrijving en geleiding in een en van voldoende lengte en nauwkeurigheid. Ik zou hier zeker eens heel serieus naar gaan kijken.
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: lineaire geleiding

Bericht door joostb »

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik was er al bang voor dat dit niet de ideale geleiding is, je ziet ook bijna nooit dat ze dit systeem gebruiken voor een CNC machine.
Ach die 2000mm mag ook wel wat korter worden hoor 1500x1000 werkbereik is ook al heel fors.
De lineaire geleiding van de link zal ik eens bestuderen, het moet natuurlijk wel allemaal binnen het budget passen.
Karl G
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2017 22:55

Re: lineaire geleiding

Bericht door Karl G »

Mijn allereerste berichtje...
Ik ben al we een tijdje een lezer, maar dan niet als lid. Sinds 2 dagen toch maar lid geworden omdat de plannen in mijn hoofd omtrent het maken van een CNC-machine meer en meer concreet beginnen te worden.

Allereerst ben ik bezig om me wat in te lezen in de materie en tegelijk links en rechts te kijken of ik materialen op de kop kan tikken. Ik heb het geluk op een bedrijf te werken waar dat er al eens machines worden gereviseerd, aangepast of vervangen. Hierdoor kan ik al iets gemakkelijker aan materialen geraken.

Momenteel kan ik aan lineaire geleiders geraken van Bosch Rexroth van het type MKR. DIt is (volgens mij) met kogelomloopwagens, maar ook met riemaandrijving. Nu heb ik in de voorgaande posts begrepen dat dit niet ideaal is...
Is dit mogelijks wel bruikbaar omdat deze van een hoge kwaliteit zijn (BR)?

https://md.boschrexroth.com/modules/BRM ... 20,1179271
Zie p.54

(blijkbaar kan ik nog geen foto's opladen)
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: lineaire geleiding

Bericht door John Sellis »

benkr schreef:Dit is als ik het goed zie rail waarbij er looprollen over ronde geleiders lopen.
Dat is nooit helemaal spelingsvrij, en daar ligt het dillema, hoe veel speling ga je toestaan?
Idem met de aandrijving via riemen, als je heel nauwkeurig gaat kijken dan is die riem van elastiek, hoe elastisch, dat ligt aan de riem zelf, aan de riemspanning, aan de acceleratie (krachten) en nog een paar dingen, dat is nooit zo star als een KO spindel.
Jij wilt een behoorlijk grote portaalfrees gaan bouwen, als het dan ook nog allemaal binnen b.v. 0,1 mm precies moet worden dan zou ik deze geleidingen verkopen en voor dat geld nieuwe of goed gebruikte lineaire geleidingen (met KogelOmloop wagentjes) en KogelOmloop spindels, al dan niet van Chinese makekelij.
Bedenk dat die Chinese dingen vrijwel allemaal krom zijn, en dat zeker bij de lengtes die jij nodig hebt.
Bedenk ook dat een KO spindel van 2 meter lang al heel snel gaat slingeren, zelfs als hij kaarsrecht is.

Ik zag laatst hier dit voorbij komen http://www.bell-everman.com/products/li ... linear-sbl

Als dat waar maakt wat er gespecificeerd wordt dan is dit ideaal voor jou toepassing.
Je hebt dan aandrijving en geleiding in een en van voldoende lengte en nauwkeurigheid. Ik zou hier zeker eens heel serieus naar gaan kijken.


dat van bell everman is wel een heel mooi systeem. ga toch maar eens kijken of ik zo iets voor mij plasma kan gaan gebruiken! wil een HTD 8mm gebruiken dus zit te denken aan een strip aluminium en daar om de om de 8mm met een bolfrees een gleuf in te maken zodat ik een gelijk soort systeem krijg!

Bedankt benkr
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: lineaire geleiding

Bericht door diepchess »

Karl - hoeveel kosten die kant en klare lineare modules?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: lineaire geleiding

Bericht door diepchess »

Ben - ik heb hier HTD 5M van 15mm breed en dat is er in allerlei soorten en maten op ebay qua pulleys en lengte doorlopende belts. Behoorlijk goedkoop, goed hanteerbaar en het is prima spul voor CNC freesmachines en aanverwante machines.
Karl G
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2017 22:55

Re: lineaire geleiding

Bericht door Karl G »

diepchess schreef:Karl - hoeveel kosten die kant en klare lineare modules?
De modules zijn ca. 2,5m langen kosten nieuw ongeveer 5500euro per stuk.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: lineaire geleiding

Bericht door diepchess »

Och ja, als je net de lotto gewonnen hebt dan kun je zulk A-merk spul makkelijk betalen!
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: lineaire geleiding

Bericht door John Sellis »

Karl G schreef:
diepchess schreef:Karl - hoeveel kosten die kant en klare lineare modules?
De modules zijn ca. 2,5m langen kosten nieuw ongeveer 5500euro per stuk.
Vind ik het geld niet waard of ligt dat aan mij??
Karl G
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2017 22:55

Re: lineaire geleiding

Bericht door Karl G »

Ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen...
5500 euro is de nieuwprijs. Als er bij ons een installatie wordt afgebroken, gaat het materiaal op de schroothoop of indien er iemand iets mee kan doen wordt het verkocht aan prijs per kilogram.

Ik zal hiervoor niet meer dan een paar tientallen euro's moeten neerleggen. Indien ik ze in nieuwstaat wil krijgen moet ik deze uiteraard reviseren en eventueel opnieuw laten anodiseren.

Heeft dus niks met lotto te maken...
Plaats reactie