Frezen in alu doe ik het wel goed?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Frezen in alu doe ik het wel goed?

Bericht door spinningwheels »

Maho 400 2.2 KW spindel
Frees 20 mm HSS.Co8 ruw 4 snijder
Toerental 1250
diepte 5 mm
Voeding ca 2 meter per minuut
En dat gaat maar net, Moet 10 mm diep maar als ik dat in een keer probeer zet ik de spindel stil.
Uiteindelijk moet ik naar 32 mm sleuf, 32 mm HSS.Co8 ruw 6 snijder gaat er daarna wel in een keer met gemak door op 10 mm nadat ik dus eerst de sleuf op 20 heb gemaakt
Eerst aan het smeren geweest met spiritus , dat ging niet lekker, plakerdeplak aan de frees.
Nu een streep met de kwast, met uitgebakken vetspek, niks geen geplak , Krijg alleen trek van de lucht van uitgebakken spek.
Voor mijn gevoel zou ik toch makkelijk met de 20 mm frees in een keer naar die 10 mm diepte moeten kunnen.
In theorie kan ik praktisch alles
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Frezen in alu doe ik het wel goed?

Bericht door tantan »

kijk is bij: http://zero-divide.net/?page=fswizard#
die heeft ook een gratis app voor op de telefoon. ik gebruik die altijd als indicatie\
alu smeer ik met lampolie (vloeibare parafine) of WD40
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Frezen in alu doe ik het wel goed?

Bericht door mark3 »

als je toerental hoger kan, dan hoger.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Frezen in alu doe ik het wel goed?

Bericht door DaBit »

1250rpm en 2 meter/minuut is een afname van 0,4mm per tand. Dat is wel een beetje gortig. Ergens rond de 750mm/min zou beter zijn.

Verder is een 4-snijder niet ideaal voor sleuven trekken in aluminium. Maar je gaat maar 10mm diep met een dikke frees, moet nog wel kunnen.

Alcohol/spiritus werkt verder prima, alleen dan wel in een mistkoeler oid waar je een continue aanvoer hebt. Doe je dat niet dan is vettigheid handiger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie