Aansturing stappenmotor

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zul je eerst een soort van menu moeten verzinnen, en wat je in wilt stellen. Als ik het zo lees heb je aan een 2 of 4 regelig LCD display voldoende. Met wat drukknoppen en een draaiknop om door menuutjes en getallen te scrollen.

Mij lijkt de uitdaging met het las apparaat nog het grootst. (storing naar de arduino)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door DaBit »

Ik heb het vermoeden dat de topicstarter niet de benodigde kennis en kunde heeft om een Arduino, stepperdrives, toetsen en een LCD aan elkaar te knopen en er ook nog software voor te kloppen....

Ik vraag me af of zoiets niet geschikt is: http://www.ebay.com/itm/2-Axis-CNC-Cont ... SwhQhY3xNs
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sikke
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 okt 2017 20:54

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door Sikke »

Nou inderdaad , dat is het probleem eigenlijk ja.
Dat scherm op ebay is wel wat maar past zoiets op mijn stappenmotor ?
Ze hebben het ook wel over mach 3.
Wat is hier het voor /nadeel van ?
Sikke
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 okt 2017 20:54

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door Sikke »

hugo stoutjesdijk schreef:Dan zul je eerst een soort van menu moeten verzinnen, en wat je in wilt stellen. Als ik het zo lees heb je aan een 2 of 4 regelig LCD display voldoende. Met wat drukknoppen en een draaiknop om door menuutjes en getallen te scrollen.

Mij lijkt de uitdaging met het las apparaat nog het grootst. (storing naar de arduino)
Oké heeft niet veel met het lasapparaat zelf nodig maar wel met de serve motor die de las toorts rond laat draaien ( ka n misschien nog steeds storing geven )
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door DaBit »

Sikke schreef:Nou inderdaad , dat is het probleem eigenlijk ja.
Dat scherm op ebay is wel wat maar past zoiets op mijn stappenmotor ?
Met zo'n ding kun je in ieder geval je stappenmotoren aansturen en een programma draaien dat bepaalt wat die motor wanneer moet doen. Hoe makkelijk het is om verschillende dingen te kiezen en uit te voeren, en of je kunt reageren op 'motor is rond' is wat koffiedik kijken zonder manuals. Ik denk het wel, maar zeker weten doe ik het niet want het ding in kwestie is me onbekend. Het is ook maar een voorbeeld; er is wel meer te krijgen.
Ze hebben het ook wel over mach 3.
Wat is hier het voor /nadeel van ?
Voor Mach3 heb je een PC nodig. Of een kleintje met bijvoorbeeld een monitor voor in de auto, of een laptop, of...
Evenals dat Chinese apparaat is Mach3 een volledige CNC-sturing, dus je kunt je stappenmotortje laten doen wat je wil.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sikke
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 okt 2017 20:54

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door Sikke »

Oké dat " chinese apparaat " kan het doen dus op mach 3 ?
Is dat dan wat voor mij ?
Mag van mij nog kleiner maar dat zal wel moeilijk worden zeker ?
Zoiets past dus bij mijn set ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sikke schreef:Oké dat " chinese apparaat " kan het doen dus op mach 3 ?
Dat mach3 schijnt voor veel mensen een soort toverwoord te zijn, ik zie het alleen nergens staan.
En dat is maar goed ook. :lol:
Is dat dan wat voor mij ?
Dat zou zomaar eens kunnen. Maar dan moet je begrijpen wat een cnc besturing kan doen voor je.
Mag van mij nog kleiner maar dat zal wel moeilijk worden zeker ?
Hoe groot is dat kastje dan, wat verwacht je, je hebt ook nog een stappenmotor driver (of 2) en een voeding weg te werken.
Zoiets past dus bij mijn set ?
Wanneer het plan wat beter uitgekristalliseerd is misschien wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door Michel »

Maar er zitten wel wat CNC-fanaten bij jou in de buurt die je kunnen helpen. Even wachten tot er eentje reageert.

Ik wil best wel mijn beperkte kennis en ervaring met je delen.Op het ogenblik ben ik een nieuw freesbank project aan het voorbereiden /bedenken.
Oops ik heb het topic nu pas goed doorgelezen ,met wat je wil heb ik ook geen ervaring mee

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Sikke
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 okt 2017 20:54

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door Sikke »

Zag op internet een cnc wireless controller.
Is zoiets dan wat ?
Sikke
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 okt 2017 20:54

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door Sikke »

Michel schreef:
Maar er zitten wel wat CNC-fanaten bij jou in de buurt die je kunnen helpen. Even wachten tot er eentje reageert.

Ik wil best wel mijn beperkte kennis en ervaring met je delen.Op het ogenblik ben ik een nieuw freesbank project aan het voorbereiden /bedenken.
Oops ik heb het topic nu pas goed doorgelezen ,met wat je wil heb ik ook geen ervaring mee

Michel
Oké maar om de stappen motor aan te sturen zal voor jou geen probleem zijn toch ? Zo'n frees bank is ook niet echt simpel lijkt mij
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sikke schreef:Zag op internet een cnc wireless controller.
Is zoiets dan wat ?
?? een linkje zal ons meer duidelijkheid geven.

motor > versterker > voeding , zal wel niet draadloos zijn, daar zit het meeste volume.
En tijdens het lassen, zal er wel geen stoorpulsje in de lucht hangen. ..
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Sikke
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 okt 2017 20:54

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door Sikke »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door DaBit »

Misschien moet je toch eerst even ergens bij iemand gaan kijken. Kan wel eens verhelderend werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Aansturing stappenmotor

Bericht door Michel »

Misschien moet je toch eerst even ergens bij iemand gaan kijken. Kan wel eens verhelderend werken.
Kijken en vragen stellen kan natuurlijk altijd ,daar waar ik kan wil ik best wel meedenken ,IJlst ligt zo'n twintig minuten bij Arum vandaan .

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie