Dat heb ik weer...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Dat heb ik weer...

Bericht door ruudpg »

Na mijn portaalfrees verplaatst te hebben van een slaapkamer naar een garagebox die ik als werkplaats heb ingericht, gisteren getracht om de EdingCNC besturing weer aan te slingeren.
Eerst de kast netjes weer aangesloten, en de stekker in het stopkontakt leek alles goed te gaan, zowel de 12V als de 48V voeding deden netjes hun werk.

Tot dat.....

Ik eerst de USB kabel in de besturing deed.... alles goed.... daarna de andere kant richting de pc, de stekker kwam tikte net het USB contact aan en hup..... weg aardlekschakelaar en alles stond in 1 keer uit.... maar dat ging dan ook wel heel snel...

Kennelijk zit er toch ergens sluiting in de kast, die ik alleen verplaatst heb, waardoor er nu spanning op het centrale aardpunt staat....

Van de week maar eens uitzoeken of ik een oorzaak kan vinden, ik wordt hier in ieder geval niet heel erg blij van...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door mjeuring »

Hoeft niet, schakelende voedingen en VFD's hebben bij het inschakelen een nogal grote (schijnbare) aardlek. Kan best zijn dat de groep met de aardlekautomaat waar de machine nu op aangesloten is, al wat aardlek heeft en het inschakelen net voldoende is om de automaat te triggeren.
Een aardlekautomaat is maar een dom ding. Hij meet gewoon het verschil tussen ingaande en uitgaande stroom. Is die hoger dan de grenswaarden (meestal 50 mA) dan tript hij.
VFD's en schakelende voedingen hebben meestal een inwendig filter met condensatoren die bij het inschakelen opgeladen worden. Er gaat dus stroom van de fase naar je machine, maar er komt niets terug door de nul. Ergo aardlek.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door Storm100210 »

Ik heb altijd geleerd eerst alles aan sluiten dan pas de prik er op. kan helpen.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door ruudpg »

Probleem opgelost.... of althans.....

Alle voedingen bij elkaar blijken zoveel lekstroom te genereren dat de 30mA aardlekschakelaar al heel snel de brui aangeeft. Oplossing: geen geaarde stekker of stopcontact gebruiken en alles werkt prima, ik was even bang dat ik de USB-poorten van de pc opgeblazen zou hebben, maar die hebben er dus helemaal geen last van.

(In de besturing zit 2x50VDC voedingen en 1x 12VDC en 1x 5VDC, in het touchscreen 1x12VDC en natuurlijk nog 1 in de pc zelf, totaal dus 6 voedingen).

Nu bij de portaalfrees vandaan maar een directe draad maken naar het aardpunt, is het verstandiger dit wel via de aardlekschakelaar te laten lopen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ga me niet meer mengen in het wespennest van aardlek discussie's. :lol:
Maar die aardlek gaat er ook uit als het serieus wordt, en je hebt de boel niet geaard.
Dan loopt die stroom nl. via je lichaam naar aarde.
De aardlek in nl. helemaal niet aangesloten aan aarde.

Volgens mij zit het in de netfilters van de voedingen, alles aarden behalve de voedingen zou in mijn beleving de oplossing kunnen zijn.

Ik heb nog steeds niet het juiste antwoord gehoord van netfilters in kombinatie met aardlek.
Of is het gewoon het gebruik van wazige ontstoorcondensatoren?
Misschien is het stuk voor stuk aansluiten al voldoende om de eerste stroompiek (30mA) op te vangen zodat de aardlek er niet uitgaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door ruudpg »

Even een regeltje van wat ik heb gelezen op wikipedia
Door de opbouw met een spoel is de aardlekschakelaar zoals hier beschreven met name geschikt voor woningen. Industriële componenten, zoals een frequentieregelaar of netfilter, kunnen de werking van dit type aardlekschakelaar beïnvloeden, waardoor de aardlekschakelaar te snel de stroom uitschakelt of zelfs nooit de stroom uitschakelt, ook niet bij een aardlek.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door audiomanics »

Soms wil het wel eens helpen door een paar van die voedingen andersom aan te sluiten. Ik bedoel dus om de 230V aansluitingen om te wisselen. Ik heb het in het verleden ook wel gehad en het omdraaien van een steker in het stopcontact bleek toen uitkomst te bieden.
Blijft echter wel het euvel dat een of meerdere belastingen wat kruipstromen naar aarde lekken.
Ik weet even niet zo snel hoe je dat zou moeten meten.. misschien gewoon Ohms tov aarde?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door DaBit »

Die lekstromen naar aarde komen van de ontstoorfilters in de voedingen af, en worden veroorzaakt door condensatoren. Die dingen maar belachelijk groot maken is een goedkope manier om het filter wat beter te laten presteren. Met de multimeter ga je niet veel meten dus, als het goed is.

De voedingen geisoleerd monteren en de aarde niet aansluiten kan helpen, maar ideaal is het allemaal niet. Ik zou zowiezo even kijken of de aardlek van type 'A' of 'B' is, en niet type 'AC'.

Je kunt de aardlek ook nog vervangen door een vertraagde type A (40ms reactietijd ipv 10ms) of type B.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door ruudpg »

Type AC zal het niet zijn, wat ik begrepen heb is dat een "oud" model, en ik heb deze een half jaartje geleden pas geplaatst. Ik ga kijken of het type A of B is.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door Danny »

ruudpg schreef:Alle voedingen bij elkaar blijken zoveel lekstroom te genereren dat de 30mA aardlekschakelaar al heel snel de brui aangeeft
30mA is dan ook niet veel.
De wetgeving in Nederland ter zake ken ik niet.
In België is het echter zo dat men een 30mA aardlekschakelaar moet hebben voor de badkamer voor de rest van het huis mag een 300mA gebruikt worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door benkr »

Deze discussie komt zo een per jaar terug, iemand heeft het al eens precies geroepen, maar er zijn speciale aardlekschakelaars voor VFD's en Switched mode voedingen, die reageren minder snel op de relatief HF pulsen die door die apparaten op het net worden gedumpt. Een normale aardlekschakelaar reageert hier op net zoals op elke andere aardlek en zal daardoor al relatief snel aanspreken, precies zoals hem verteld is te doen.
Je kunt dus kiezen voor zo'n speciale aardlek schakelaar, zie b.v. dit artikel:

http://www.etotaal.nl/upload/Aardleksch ... elaars.pdf

Maar er zijn er nog veel meer die hetzelfde resultaat geven.
Ook kun je er voor kiezen deze bepaalde groep niet via de aardlekschakelaar te laten lopen, maar dan moet je wel zorgen voor een goede en heel betrouwbare aarde.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Deze discussie komt zo een per jaar terug, iemand heeft het al eens precies geroepen, maar er zijn speciale aardlekschakelaars voor VFD's en Switched mode voedingen, die reageren minder snel op de relatief HF pulsen die door die apparaten op het net worden gedumpt. Een normale aardlekschakelaar reageert hier op net zoals op elke andere aardlek en zal daardoor al relatief snel aanspreken, precies zoals hem verteld is te doen.
Je kunt dus kiezen voor zo'n speciale aardlek schakelaar, zie b.v. dit artikel:

http://www.etotaal.nl/upload/Aardleksch ... elaars.pdf

Maar er zijn er nog veel meer die hetzelfde resultaat geven.
Ook kun je er voor kiezen deze bepaalde groep niet via de aardlekschakelaar te laten lopen, maar dan moet je wel zorgen voor een goede en heel betrouwbare aarde.
Kijk dat begint er op te lijken.
Even doorgezocht, http://leakcomp.de/ wat ik me na het zien van het filmpje afvraag, help dat ding ook tegen het toepassen van goedkoop ontworpen netfilters.(te grote condensatoren er in)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door benkr »

Ja, daar lijkt het wel op.
Ik ben op zoek geweest naar prijzen, dat is toch een beetje vaag, ik vind nergens een normale prijslijst met die dingen er in, alleen op Ebay en bij een dumpsite kwam ik iets tegen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Dat heb ik weer...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even op de epa.de website zoeken, ze hebben een nederlandse vertegenwoordiging.
15627
En die zal je wel gewoon kunnen bellen.
Trouwens Epa kun je natuurlijk ook bellen.
EPA GmbH

Fliederstraße 8
D-63486 Bruchköbel
Deutschland / Germany
T: +49 (0)61 81 – 97 04 – 0
F: +49 (0)61 81 – 97 04 – 99
E: info@epa.de
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie