Afdichten op velg

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Afdichten op velg

Bericht door DaBit »

Het offroadbrommertje was weer eens toe aan een vers achterbandje. Mooi moment om eens een experimentje te doen en eens te kijken of ik het wiel tubeless kan maken.
Basisprincipe is simpel: dicht de spaken af zodat de velg luchtdicht is, monteer een tubeless ventiel, en klaar.
In mijn geval iets minder simpel; offroadmotoren gebruiken bandenklemmen die verdraaien van de band voorkomen, met een goede reden. Zo'n bandenklem is een wig die aangetrokken word van buitenaf en zo de buitenband klem zet tussen wig en velgrand. Die klem wilde ik behouden (en het liefste monteer ik nog een 2e ook), want de velg heeft zowiezo al geen veiligheidsrand die de band op de velg houd als de boel goed lek is. Voor zover zo'n veiligheidsrand al werkt; ik heb de hartkleppen ooit goed afgestoft toen een ventiel scheurde bij het afboenderen van een bochtig dijkweggetje. De band bleef echt niet op de velg..

Nu zitten die klemdingen normaal met een lang stuk draadeind door een gat in de velg. Moer erop, strak aandraaien. Luchtdichtheid: nul. Hoeft ook niet met binnenband.

Van binnenuit afdichten is niet makkelijk zonder die dingen zelf te maken. Van buitenaf is een stuk simpeler. Als eerste poging onder het motto 'versie 1.0 laat meestal nog genoeg te wensen over' een lange 'busmoer' gedraaid met aan 1 kant een groef voor een O-ring (en aan de andere kant een SW15 zeskant). Die dicht dan bij aanschroeven af op de velg.

Afbeelding

Hier nog een plaatje van een mislukte:

Afbeelding

Het lijkt af te dichten, maar ideaal is anders; de velg is niet vlak. In het midden word die ring veel te hard gecomprimeerd, aan de zijkanten te weinig. Idealiter maak ik een busje waarvan 1 kant de vorm van de velg volgt zodat de ring op een plat vlak kan liggen, maar het lijkt me dat er ook wel andere oplossingen zijn?
Oja, niet onbelangrijk: voordat ik er vertrouwen in heb dat het tubeless geintje werkt wil ik niks definitiefs aan de velg wijzigen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Afdichten op velg

Bericht door audiomanics »

Waarom wil je in godesnaam een tubeless band op een crosser zetten.. Een binnenband met gel lijkt me echt veel logischer. Ondanks die gel kon ik op Curaçao toch bijna iedere paar weken wel een nieuwe band plaatsen (je hebt daar heeeele lange en afschuwelijk scherpe stekels.. pika's )
Ik ben zelfs ooit, na het wegsnijden van de buiten en binnenband uit de ketting op mijn velg naar huis gereden..
Een tubeless band? niet op een crosser als het aan mij ligt.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Afdichten op velg

Bericht door janplastiek »

2 busjes, 1ste met 1 kant met welving van de velg, andere kant recht, daar een korter busje zoals het jouwe
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Afdichten op velg

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:Waarom wil je in godesnaam een tubeless band op een crosser zetten.. Een binnenband met gel lijkt me echt veel logischer.
Ooit een binnenband vervangen tijdens een ritje door de zeiknatte Brabantse klei met temperaturen net boven het vriespunt? Niet fijn. En plakken werkt dan ook voor geen meter. Da's toch iets heel anders dan sleutelen als het 20 graden en droog is. Verder ben je ook wel effe bezig, zeker als je vingers na 10 minuten stijf worden. En al die tijd staat de rest ook stil (flauwe grappen te maken).
De binnenbanden thuis kunnen laten en een veter kunnen gebruiken lijkt me wel wat. Slime kan ik ook nog eens proberen; schijnt wel een aanrader te zijn bij dit soort ombouwacties. In binnenbanden was dat geen succes in ieder geval.

Vriendjes gaan langzamerhand over op de mousse, maar ik zie die dingen nog niet zitten. Knap prijzig, rottig band erop en eraf, de bandendruk is niet meer te kiezen en een stuk 100 over asfalt vinden ze niet fijn.

Ik heb zoiets van: ik probeer het een keer. Is het niks, dan weten we dat ook weer en dan gaat de binnenband er weer in. Daarom wil ik ook nog even niks aan de velg wijzigen; als ik nu terug ga naar binnenbanden dan hou ik van het experiment enkel een degelijk velglint over.
Ondanks die gel kon ik op Curaçao toch bijna iedere paar weken wel een nieuwe band plaatsen (je hebt daar heeeele lange en afschuwelijk scherpe stekels.. pika's )
Ik ken ze uit Marokko. 46 graden in de schaduw, en schaduw is er uiteraard nergens te vinden als je je band lek rijd op zo'n pikker. Dan trek maar anderhalf uur uit voor reparatie.
janplastiek schreef:2 busjes, 1ste met 1 kant met welving van de velg, andere kant recht, daar een korter busje zoals het jouwe
Ja, dat idee had ik ook, en idealiter verlijm ik dat gewelfde busje aan de velg. Maar ergens knaagt er wat dat er handigere oplossingen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afdichten op velg

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lastig inschatten, ik weet niet hoe die velg er aan de binnenkant uit ziet, en of je dat blok vast trekt teken de velg, maar dan zou ik kijken om de afdichting tussen blok en velg aan de binnenzijde te verwezenlijken.
Misschien ook gewoon met een O-ring. Of een rupsje vloeibare afdichting.
En anders, gat iets groter, wel mooi glad, busje met flens draaien en die er in lijmen. In de flens natuurlijk een kamertje voor de O-ring.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Afdichten op velg

Bericht door DaBit »

Binnenkant velg is nu dit:

Afbeelding

Bovenkant van die tape (3M 4412N) is een 'ionomeer'. Kun je opzich nog wel op afdichten, maar als je daar veel druk op zet dan kruipt het spul wel weg schat ik zo. Die tape is erg zacht.

Bandenklem:
Afbeelding

Afdichten van binnenuit is ideaal; dan zit de afdichting niet in de rotzooi en lekt het niet als je er voor het eerst lucht op zet en de band nog op z'n plek moet ploppen.

In het rechterdeel van het plaatje zie je het 'probleem' als je van binnenuit wil afdichten: de afstand onderkant klem <-> velg varieert met de dikte van de wang van de band. Lijkt me een minder handige situatie om vanuit te gaan dan de afdichting van buitenaf te doen. Ik heb nog zitten denken aan een rondje neopreen of EPDM gesloten celrubber, maar stiekum word er aardig wat kracht op uitgeoefend door de lucht in de band.

Het zal inderdaad wel op een busje met het profiel van de velg neer komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Afdichten op velg

Bericht door Lude »

kit :lol:

Het mooie van binnenuit is dat je de druk tot je voordeel kunt laten werken.
Mijn idee als ik dit zo lees:
Schroefdraad afdichting is lastig.. daarom de bout vervangen door bout waarvan het eerste deel glad is; deze in een keerring zetten. De keerring in een zadel maken die de vorm heeft van de binnenkant van je velg (en dus onder je klem komt te zitten), en dit zadel dmv een o-ring (leuk klusje om de oring groef daarvoor te frezen!) of vloeibare pakking afdichten.

Het voordeel is dat de druk van je band je zadel afdicht; en ook de o-ring. Plus dat je je klem nog aan kan draaien (Tot hij je zadel/keerring raakt natuurlijk).

Misschien niet de ideale oplossing, maar wie weet helpt elk klein ideetje je wat verder.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Afdichten op velg

Bericht door DaBit »

Ja,een keerringetje aan de binnenkant zie ik opzich ook wel zitten. Dan lekt-ie ook niet als de klem nog niet aangedraaid is. Wel meer een oplossing voor als ik besluit dat er wel snijgereedschap in de velg gezet kan worden; als ik een fijne M10 draad in het gat in de velg tap (velg is op dat punt 5,5mm dik) dan is vastzetten een stuk simpeler.

Ik zal eens een paar verse bandenklemmen bestellen, eens kijken of die centrale bout eruit kan. Wat ik nog heb liggen is roestig, vies en krom.

Zo'n gekromde O-ring groef lijkt me geen drama trouwens; da's een circel met een buiging erin, oftewel van bovenaf gezien een soort van ellips die varieert in Z-hoogte. Dat getekend zien te krijgen in Fusion is een grotere uitdaging dan het frezen zelf schat ik zo :lol:

De band is trouwens sinds montage eergisteren nog geen druk verloren. Dat ziet er wel positief uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie